Планът на Г-7 за противодействие на инициативата на Китай "Един пояс, един път" е приветстван от страните в непосредствената орбита на влияние на Пекин, но ще трябва да преодолее съмненията относно ангажираността на Запада към проектите на развиващите се пазари, пише "Ройтерс". 

Инициативата "Изграждане на по-добър свят" - B3W бе популяризирана на срещата на върха на Г-7 миналата седмица в Обединеното кралство, но не се очаква да стане реалност следващите няколко години.

Действието обаче се разглежда като предизвикателство от най-богатите демокрации в света към нарастващото влияние на Китай в развиващите се икономики, използвайки инфраструктурни инвестиции.

Докато азиатските правителства заявяват, че са отворени за работа с развитите страни, за да отговорят на нарастващите си инфраструктурни нужди, предизвикателство за инициативата ще бъде съчетаването на скоростта, с която Китай е успял да ангажира развиващите се икономики в региона.

Чой Шинг Куок, директор на института ISEAS-Yusof Ishak в Сингапур, заяви, че страните от Югоизточна Азия са предпазливи от свръхзависимост от Китай, създавайки потенциално отваряне за западната инициатива когато в крайна сметка се случи.

В същото време многостранният характер на B3W би го направил по-сложна и потенциално по-бавна инициатива от китайската. "Страните от Югоизточна Азия, които са домакини на китайски проекти, често са го правили поради лекотата, с която такива сделки са сключвани в миналото", каза Чой. "Не е поради някакви идеологически или геополитически причини."

Планът B3W включва Г-7 и техните съюзници, използващи инициативата за мобилизиране на капитал от частния сектор в области като климат, здраве и здравна сигурност, цифрови технологии и равнопоставеност и равенство между половете.

Заместник-министърът на външните работи на Индонезия Махендра Сирегар заяви пред "Ройтерс", че страната има няколко проекта, които ще бъдат отворени за съвместни инвестиции и е готова да засили ангажимента с развитите страни.

Въпреки това, координиращото министерство на страната за морските дела и инвестициите, основната точка за контакт на Индонезия за китайски проекти, заяви, че развитите страни ще трябва да се отърсят от миналото си нежелание да се ангажират с местното развитие

"Приветстваме инициативата (B3W), но разбира се се надяваме този път да сложат парите си там, където казват", каза Джоуди Махарди, говорител на министерството.

Докато Китай е сред най-големите инвеститори в Индонезия, страната е заложила най-вече на китайски финанси, предоставяни на основата на бизнес между бизнеса, а не на държавни инвестиции или чрез инициативи на "Един пояс, един път".

Най-високопрофилният проект на китайската инициатива в най-голямата икономика на Югоизточна Азия е високоскоростната железопътна линия Джакарта-Бандунг, която е изправена пред превишаване на разходите.

Над 100 държави са подписали споразумения с Китай за сътрудничество в над 2600 проекта на стойност 3,7 трилиона долара.

Г-7 съперничи на Китай с грандиозен инфраструктурен план

Г-7 съперничи на Китай с грандиозен инфраструктурен план

Планът на Г-7 съперничи на китайската инициатива "Един пояс, един път"

Миналата година Пекин заяви, че около 20% от проектите на "Един пояс, един път" са засегнати от пандемията. Китай също така намали някои планове, след като няколко държави се опитаха да преразгледат, отменят или намалят ангажиментите, като се позоваха на опасения относно разходите, ерозия на суверенитета и корупция.

Но въпреки международната загриженост за нарастващото влияние на Китай, анализаторите и политиците очакват дългосрочното развитие на Азия да е над политиката.

Азиатската банка за развитие през 2017 г. изчисли, че развиващите се икономики в региона ще трябва да харчат 1,7 трилиона долара годишно за инфраструктура до 2030 г., за да поддържат растежа.

Секретарят по икономическо планиране на Филипините Карл Чуа заяви, че страната му остава отворена за ангажиране на редица партньори, които имат добър инфраструктурен опит, включително Япония, Китай, Южна Корея, Европа и САЩ.

"Факт е, че имаме голяма пропаст в инфраструктурата, която започнахме енергично да попълваме през последните пет години и ще продължим да го правим", каза Чуа.

Служител на външното министерство на Бангладеш, изказвайки се с условие за анонимност, заяви пред "Ройтерс", че Дака остава ангажирана с партньорствата си с "Един пояс, един път".

Роланд Раджа, икономист от мозъчния тръст на института Lowy Institute, базиран в Сидни, заяви, че докато в повечето случаи страните ще могат да избират между китайска или западна подкрепа без големи политически последици, някои сектори могат да бъдат по-проблематични.

"За чувствителна инфраструктура като телекомуникациите и стратегически разположените пристанища обаче тя ще продължи да бъде или/или те ще бъдат под натиск да направят "правилния избор".

ЕС и САЩ ускоряват популяризирането на западните ценности по целия света

ЕС и САЩ ускоряват популяризирането на западните ценности по целия света

Договориха се и да ваксинират три четвърти от световното население до края на 2022 г.