"Черните кутии" от падналия пътнически самолет на Етиопските авиолинии пристигнаха тази сутрин в Париж за анализ, информира "Ройтерс".
Пътническите самолети обикновено имат две "черни кутии" - с техническите параметри от полета и със запис на разговорите в пилотската кабина. "Черните кутии" от катастрофиралия самолет ще бъдат анализирани от Бюрото за разследване и анализи за авиационна безопасност (BEA) на Франция.
Припомняме, в неделя пътнически самолет 737 Max 8 на Етиопските авиолинии катастрофира няколко минути след излитането си. Загинаха всички 157 души на борда. През октомври пътнически самолет на индонезийската компания Lion Air катастрофира със 189 души на борда.
И двата инцидента са с новите самолети 737 Max 8.
Възможна връзка между двете катастрофи разтърси авиационната индустрия, изплаши пътниците по света и остави най-големия производител на самолети в света да се бори да докаже безопасността на модел самолет, който се смята, че ще бъде стандартът за десетилетия напред.
Вчера САЩ и Канада забраниха използването на 737 Max 8.
Говорител на BEA коментира, че не знае в какво състояние са "черните кутии". "Първо ние ще се опитаме да прочетем данните", каза говорителят. Може да отнеме няколко дни първото разчитане на данните от "черните кутии", поясни говорителят.
Акциите на Boeing се сринаха с 11% от катастрофата, което се равнява на около 26 милиарда долара пазарна цена.
Вчера от Федералната авиационна администрация на САЩ съобщиха, че ще отнеме месеци за оправянето на софтуер на 737 Max, по който Boeing работи от катастрофата на самолета на Lion Air.
Доставките на самолета са замразени, макар че производството продължава.
Norwegian Air обяви, че ще иска компенсация от американската компания за разходите и изгубените приходи след приземяването на самолетите.
Според международното право Етиопия води разследването, но BEA ще извърши анализа на "черните кутии" като съветник. В разследването ще участват и САЩ, тъй като падналият самолет е произведен в страната.
Експерти коментират, че Етиопия е избрала BEA след битка между националните агенции. Първоначално Германия е предложила да направи анализа. Има няколко държави, включително Великобритания, Франция, САЩ, Канада и Австралия, които са водещи в подобни разследвания. Но само Франция и САЩ имат опита, тъй като при почти всички катастрофи са замесени самолети Airbus и Boeing.