Съгласно нови правила, приети от Европейския парламент, пътните такси за камиони ще преминат от таксуване, базирано на времето, към таксуване, базирано на разстоянието, което ще направи принципите "замърсителят плаща" да работят по-добре, пише "Ню Юръп".
Евродепутатите дадоха последна зелена светлина на споразумение с правителствата на ЕС за актуализиране на правилата, определящи таксите, които държавите-членки могат да налагат на камиони, но също и на автобуси, микробуси и леки автомобили, използващи трансевропейски транспортни (TEN-T) пътища, казаха от парламента, като добавиха, че това няма да принуди държавите-членки на ЕС да таксуват превозни средства, използващи техните пътища. Ако обаче решат да го направят, ще трябва да спазват правилата на ЕС.
"Премахването на винетката за тежки превозни средства ще стандартизира система, която в момента е прекалено фрагментирана", каза докладчикът на ЕП Джузепе Ферандино от Италия. "Ние ще насърчим света на транспорта да използва по-чисти превозни средства. Много съм доволен, че получих въвеждането на еднодневната винетка за всички превозни средства в обращение, която ще позволи на пътуващите да плащат справедлива цена за пътуването си. Това също е положително развитие за туризма: гарантира, че пътниците няма да бъдат потърпевши", добави той.
Целта на новите правила е пътните такси от базиран на времето модел да преминат към система, базирана на разстояние или действително задвижвана от километри, за да отразява по-добре принципите - замърсителят плаща и потребителят плаща, каза парламентът.
Евродепутатите гарантираха, че държавите-членки постепенно ще премахнат "винетките" (зависещи от времето пътно таксуване) за тежкотоварни превозни средства (камиони и автобуси) в основната TEN-T мрежа в рамките на осем години след влизането в сила на новите правила и започват да се прилагат пътни такси (такси, базирани на разстояние). Въпреки това, държавите-членки ще могат да запазят винетки за определени части от тази мрежа, ако могат да докажат, че нов начин на таксуване би бил непропорционален на очакваните приходи.
За да насърчат по-широкото използване на по-екологични превозни средства, страните от ЕС ще трябва да определят различни тарифи за пътни такси въз основа на емисиите на CO2 за камиони и автобуси и на екологичните показатели за микробуси считано от 2026 г., каза Европейският парламент, добавяйки, че също така ще трябва да намали значително таксите за превозни средства с нулеви или ниски емисии.
Съгласно новите правила винетките ще са валидни за по-кратки периоди (един ден, една седмица или 10 дни) и ще имат ценови тавани, които могат да бъдат наложени на леките автомобили, за да се гарантира справедливо третиране на случайни шофьори от други страни от ЕС. Държавите от ЕС, които желаят да таксуват по-леки превозни средства, като микробуси и леки автомобили, все още ще могат да избират между системи за таксуване или винетки, каза парламентът.
Евродепутатите гарантираха, че три години след влизането в сила на правилата, държавите-членки ще докладват публично за пътните такси и потребителските такси, наложени на тяхна територия, включително информация за това как използват тези приходи. Депутатите искат генерираните от тези такси приходи да допринесат за устойчив транспорт, инфраструктура и мобилност.
Правилата ще влязат в сила 20 дни след публикуването им в Официален вестник на ЕС. Държавите-членки ще имат две години, за да се подготвят за прилагането на новите правила.