Европейската комисия представи възможни начини за задълбочаване на европейския икономически и паричен съюз.
Документът за размисъл относно задълбочаването на европейския икономически и паричен съюз се основава на доклада на петимата председатели от юни 2015 г. и има за цел да стимулира дебата относно икономическия и паричен съюз и да спомогне за постигането на обща визия за бъдещата му структура.
В документа надлежно са взети предвид дискусиите, проведени в държавите членки, и становищата на другите институции на ЕС и се представят конкретни стъпки, които могат да бъдат предприети до европейските избори през 2019 г., както и няколко варианта за годините след това, когато структурата на икономическия и паричен съюз ще бъде завършена.
"Еврото е едно от най-значимите постижения на Европа. То е нещо повече от валутна единица. То беше замислено като обещание за просперитет. За да изпълним това обещание за бъдещите поколения, се нуждаем от политическия кураж да работим днес за завършването на изграждането на европейския икономически и паричен съюз и за неговото укрепване. В днешния документ за размисъл се представят различни идеи, чиято цел е да допринесат за изграждането на споделена визия за еврото, както и конкретни стъпки за нейното постигане", каза Валдис Домбровскис, заместник-председателят, отговарящ за еврото и социалния диалог, финансовата стабилност, финансовите услуги и съюза на капиталовите пазари.
Еврото е успешен проект на много нива: то е общата валута на 340 милиона европейски граждани в 19 държави членки. Седем от държавите членки, присъединили се към ЕС през 2004 г., вече са го приели. При все това от Договора от Маастрихт, който подготви пътя за единната валута, са изминали само 25 години и едва 15 години от пускането в обращение на първата евро монета. Еврото е втората най-често използвана валута в света. То доведе до стабилни цени и се превърна в част от ежедневието на повечето европейци.
Трудните периоди, през които премина еврозоната през последните години обаче, са причина еврото невинаги да се възприема като успех. При все това днес подкрепата за общата валута отново достигна най-високото си равнище от 2004 г. насам (72 % от гражданите на еврозоната). Финансовата и икономическа криза, започнала в Съединените щати през 2007—2008 г., доведе до най-тежката рецесия в 60-годишната история на Европейския съюз. Държавите членки и институциите на ЕС взеха категорични политически решения, за да запазят целостта на еврозоната и да избегнат най-лошото, и тези реформи носят резултати. Кризата обаче не е приключила, докато безработицата продължава да бъде на сегашните високи равнища. За да може еврото да донесе още повече ползи за всички граждани, са нужни по-нататъшни реформи в неговото управление.
Вариантите, предложени в документа за размисъл, имат за цел да допринесат за изграждането на широк консенсус относно подхода към бъдещите предизвикателства и да се даде нов тласък на този важен дебат.
Завършването на изграждането на икономическия и паричен съюз не е самоцел. То е необходимо за осигуряването на работни места, растеж, социална справедливост, икономическо сближаване и финансова стабилност.
Отговорността и солидарността, намаляването на риска и споделянето на риска трябва да вървят ръка за ръка. Икономическият и паричен съюз трябва да продължи да бъде отворен за всички държави — членки на ЕС, а процесът на вземане на решения — да стане по-прозрачен и да включва по-засилена демократична отчетност. Това са водещите принципи при предстоящата работа. Постигането на широк политически консенсус относно посоката на действие и наличието на обща пътна карта с ясна последователност ще бъдат от решаващо значение за постигането на успех.
Стъпките напред включват предприемането на мерки в три ключови области:
1) Постигане на действителен финансов съюз
Наличието на интегрирана и добре функционираща финансова система е от първостепенно значение за установяването на ефективен и стабилен икономически и паричен съюз. Като се използва набраната инерция от постигнатото през последните години, трябва да бъде постигнат консенсус за пътя напред. Това включва постигането на напредък по елементи, които вече са представени за обсъждане, но също така и съгласие за допълнителните стъпки, които да се предприемат от сега до 2025 г. Това ще е свързано със завършване на банковия съюз и постигането на напредък по отношение на намаляването и споделянето на рисковете в банковия сектор, в това число мерки за повишаване на устойчивостта на европейските банки. За да се предоставят по-разнообразни и новаторски възможности за финансиране на реалната икономика, включително чрез капиталовите пазари, от първостепенно значение е да се създаде съюз на капиталовите пазари.
2) Постигане на по-интегриран икономически и фискален съюз
Още в доклада на петимата председатели сближаването в посока на по-устойчиви икономически и социални структури в държавите членки се признава като съществен елемент за успеха на икономическия и паричен съюз в дългосрочен план. Държавите членки биха могли да засилят вече съществуващите елементи, като например европейския семестър за координиране на икономическата политика и връзката на финансова помощ от бюджета на ЕС за структурни реформи. Държавите членки биха могли обаче също да решат да подобрят капацитета за макроикономическа стабилизация на еврозоната. В документа за размисъл се очертават няколко различни варианта за това, които Комисията ще разгледа.
3) Въвеждане на демократична отчетност и укрепване на институциите на еврозоната
Укрепването на икономическия и паричен съюз може да се постигне само ако държавите членки приемат да споделят повече отговорности и решения по въпросите от значение за еврозоната, като използват обща правна рамка. Това би могло да стане чрез договорите на ЕС и неговите институции, междуправителствен подход или, какъвто е случаят понастоящем, комбинация от двете. По-нататъшната политическа интеграция би могла да включва преосмисляне на баланса между Комисията и Еврогрупата и би могла да оправдае назначаването на постоянен председател на Еврогрупата, както и обединяването на външното представителство на еврозоната. Идеята за създаване на финансова служба на еврозоната с възможност за бюджет за еврозоната и на Европейски валутен фонд също се обсъжда в обществения дебат и може да бъде обмислена в рамките на ЕС на по-късен етап от задълбочаването на икономическия и паричен съюз.
Настоящият документ за размисъл е третият поред от петте документа, обявени в Бялата книга относно бъдещето на Европа, в която се посочват основните предизвикателства и възможности за Европа през следващото десетилетие. Бялата книга беляза началото на процес, при който двадесет и седемте държави ще вземат решение за бъдещето на своя Съюз. За да се стимулира този дебат, Европейската комисия, заедно с Европейския парламент и проявяващите интерес държави членки, е домакин на поредица от дебати за бъдещето на Европа в европейските градове и региони.
Комисията ще публикува и документ за размисъл относно бъдещето на европейската отбрана.