Базирана в Тексас компания е изправена пред критики за бира, кръстена на ядрени тестове, довели до замърсяване на тихоокеанска островна верига, съобщава "Асошиейтед прес".

Компанията за пиво "Манхатън Проджект" е сериозно критикувана от жителите на Маршаловите острови, които са изложени на високи нива на радиация от правителствените тестове на САЩ от 1946 до 1958 г.

Правителството и гражданите са против бирата на компанията да носи името "Атол Бикини", район, който остава необитаем. Името е неприемливо за хората, които все още страдат от въздействието на радиацията десетилетия по-късно, заявяват островитяни.

Компанията има няколко бири с имена с ядрена тематика, включително "Полуразпад", "Плутоний-239", "Сблъсък на частици" и "10 наносекунди".

"Нашата бира Атол Бикини не е създадена с цел да се подиграва или тривиализира ядрените тестове, проведени на Маршаловите острови. Компанията създава осведоменост за по-широките въздействия и последици" от американските програми за ядрени изследвания, се казва в изявление на компанията.

В уебсайта на компанията не се споменават ядрените тестове в описание на бирата "Атол Бикини".

На атола Бикини има 1000 пъти по-голяма радиация от Чернобил заради изпитанията на бомби

На атола Бикини има 1000 пъти по-голяма радиация от Чернобил заради изпитанията на бомби

Правителството на САЩ извърши 67 ядрени изпитания в южната част на Тихия океан между 1946 и 1958

Секретарят по здравеопазване и човешки услуги на Маршалловите острови Джак Нийдентал написа писмо до съоснователя на компанията Мисти Санфорд, в което заявява, че трябва да се вземе предвид страданието, причинено от ядрените тестове.

"Основното е, че вашият продукт се подиграва на ужасяваща ситуация тук, на Маршаловите острови (ситуация, която ви уверявам, все още продължава), за да печелите пари за вашата компания", пише Нийдентал. 

Бирата не е първият търговски продукт, кръстен на атола.

През 1946 г. френската дизайнерка Луиз Риърд кръщава своя бански от две части бикини, четири дни след като САЩ взриви първата бомба на атола през 1946 г. Популярният анимационен телевизионен герой "Спъндж Боб квадратни гащи" е в  "Дъното Бикини".

Ариана Тибон, координатор на образованието и обществената осведоменост на Националната ядрена комисия, коментира пред АП, че никой не носи бикини на Маршаловите острови, където това противоречи и на обичаите, и културата. Повечето хора носят баскетболни шорти и тениска до плажа.

Рейчъл Хофман, жена от островите, израснала в щата Вашингтон, заяви, че е обидена от анимираните карикатурни мутирали морски същества, представляващи Бикини, когато жените от островите, изложени на радиацията, имат деца с вродени дефекти или не могат да раждат деца.

Различните търговски приложения на Бикини са "наистина потискащи", но нека да използваме гласовете и да съобщим на обществеността, че нищо от това не е нормално, обяснява Хофман.