Нов доклад на Киевското училище по икономика (KSE) и B4Ukraine установи, че мултинационалните компании в Русия са продължили да плащат данъци там миналата година, косвено финансирайки войната на Кремъл, пише "Дойче веле".
Според някои оценки поддържането на военните усилия струва на Русия най-малко 1 милиард долара на ден, което е огромно бреме за финансите на Москва, особено с по-ниските цени на петрола и газа и санкциите върху руската енергия, които режат основния източник на доходи на Кремъл.
Според доклада от 1387 западни компании с руски филиали в началото на пълномащабната инвазия на 24 февруари 2022 г. само 241 (17%) са напуснали напълно Русия. Тези, които все още не са напуснали руския пазар, са генерирали 177,2 милиарда долара приходи в Русия през 2022 г., се казва в него.
През февруари KSE публикува Unfinished Business, анализ на напускането на компании, разкриващ, че над половината (56%) от международните компании, активни в Русия в началото на войната, все още правят бизнес там.
"Почти нищо не се е променило дори след още три месеца на насилие и нарастващи доказателства за военни престъпления, извършени от руски войски; 56% от компаниите, наблюдавани от KSE, все още са ангажирани да останат в Русия", се казва в доклада.
Чуждите фирми правят големи пари за Москва
През 2022 г. глобалните корпорации - включително тези, които са се оттеглили след войната - заедно са платили 3,5 милиарда долара данък печалба върху печалбите, генерирани от техния местен руски бизнес.
"Това е само върхът на айсберга и вероятно е значително подценяване на общата данъчна сметка", се казва в доклада, добавяйки, че международните компании с местни филиали в Русия също плащат множество други данъци, включително данък върху доходите върху заплатите на служителите, социални осигуровки и данъци върху добавената стойност (ДДС).
Компаниите със седалище в страните от Г-7 и ЕС са били кумулативно най-високите данъкоплатци в Русия през 2022 г., представляващи 16 от 20-те държави с най-голям принос.
Американските фирми са събрали най-големите общи приходи в Русия и са най-големият принос в хазната на Кремъл чрез данъци върху печалбите, като са платили 712 милиона долара през 2022 г., според доклада.
Следват германските фирми. Те са платили 402 милиона долара данък печалба на Русия през 2022 г.
Компаниите със седалище в настоящи държави-членки на ЕС са платили 594 милиона долара данък върху печалбата, сочи докладът.
Германо-руските икономически връзки се променят "драматично"
Майкъл Хармс, управляващ директор на Източния комитет на германската икономика, казва, че е необходимо време, за да се отрази напълно в данните напускане от такъв мащаб. "Много германски компании вече напуснаха руския пазар или са в процес на оттегляне", каза той в изявление за DW.
"Германо-руските икономически отношения вече са се променили драматично. През 2022 г. германският износ за Русия е намалял почти наполовина. Вносът от Русия е намалял с 90% от началото на 2023 г. Фактът, че напускането все още не е напълно отразено в статистиката за 2022 г. е в природата на нещата", каза Хармс, добавяйки, че много компании са обвързани с договорни задължения и не могат да напуснат пазара за една нощ.
"Руското правителство също създаде значителни препятствия, за да затрудни изтеглянето на чуждестранни компании", отбеляза Хармс.
Тютюневите гиганти са най-лошите нарушители
Докато марки като McDonald's и Starbucks напълно напуснаха страната, много други не са.
Някои от най-големите нарушители са международните тютюневи компании, показва докладът на KSE. Японско-швейцарският тютюнев гигант Japan Tobacco International генерира 7,4 милиарда долара приходи в Русия през 2022 г., с 1,5 милиарда долара повече от 2021 г., което е най-голямото увеличение от всяка компания. Тя е платила 193 милиона долара данък печалба през 2022 г.
Phillip Morris, продавачът на цигари Marlboro извън САЩ, генерира приходи от 7,9 милиарда долара през 2022 г. и е платил 206 милиона долара данък печалба. Philip Morris заяви през февруари, че предпочита да запази бизнеса си в Русия, отколкото да го продаде за по-малко, отколкото смяташе, че си струва.
Секторът на бързооборотните потребителски стоки (FCMG) беше следващият с продажби от 21 милиарда долара в Русия през 2022 г.
Danone, която отбеляза над 3 милиарда долара продажби, се опитва да намери руски купувач за своя местен бизнес, но досега не е успяла. Nestle ограничи част от дейността си и спря да рекламира там.
Компаниите са започнали да адаптират езика си, цитирайки "достъпни, стабилни продукти" или "ежедневни хранителни и хигиенни продукти" вместо предишните си аргументи за "същественост", се установява в доклада.
Американският производител на сладкарски изделия Mars беше един от най-големите данъкоплатци в Русия през 2022 г., като плати 99 милиона долара данък печалба. През януари тази година Mars заяви, че е намалила някои части от бизнеса си в Русия.