Японската компания Shoei Kisen, която е собственик на големия контейнеровоз, блокиран в Суецкия канал, заяви в петък, че планира да освободи кораба и да деблокира коридора до събота вечер японско време.
"Продължаваме работата по премахване на утайките с допълнителни инструменти за драгиране", заяви компанията и подчерта, че инцидентът не е причинил изтичане на петрол или жертви.
По-рано спасителна компания, участваща в усилията за 220 000-тонния кораб Ever Given, предупреди, че операцията може да отнеме "дни до седмици".
В четвъртък управлението на Суецкия канал временно спря цялата навигация през ключовия проход за корабоплаване.
Междувременно анализаторите изчисляват, че стоки за 9,6 милиарда долара на ден са спряни поради блокирането, съобщава БиБиСи.
Това се равнява на 400 милиона долара на час в търговията по водния път, който е жизненоважен проход между изток и запад.
Данните от експерта по корабоплаване Lloyd's List оценяват трафика на канала на запад от около 5,1 млрд. долара на ден, а дневният трафик на изток - около 4,5 млрд. долара.
Според данните от проследяването на Lloyd's List има над 160 кораба, които чакат в двата края на канала. Те включват 41 кораба с насипни товари и 24 танкера.
Наред с петрола, морският трафик е предимно с потребителски продукти като облекло, мебели, производствени компоненти и автомобилни части.
"Сега чуваме съобщения, че корабните компании започват да пренасочват своите кораби около южния край на Африка, Нос добра надежда, което добавя около 3500 мили към пътуването и до 12 дни", коментира Гай Платен, генерален секретар на Международната корабоплавателна камара.
Според него ще има "някои големи реални ефекти върху веригата на доставки", обяснявайки, че потребителите в крайна сметка ще поемат разходите.
Корабите превозващи контейнери са с удвоен размер през последното десетилетие, тъй като глобалната търговия се разширява, което прави работата по преместване много по-трудна, когато заседнат.
"Какво мислим, корабите са станали прекалено големи. Контейнери са изхвърляни зад борда, забавени транзити поради задръствания на терминали и нека не забравяме дългата опашка от кораби в много пристанища, които чакат", коментира Джон Монро, който управлява консултантска компания за морски транспорт.
BIMCO, международна корабоплавателна асоциация, казва, че забавянията само ще продължат да нарастват и ще засегнат доставките.
"За всеки ден на забавяне мисълта ми е, че ще отнеме два дни, за да отменим закъсненията", каза Алън Баер, президент на доставчика на логистика OL USA. "В момента три дни създават шест дни непрекъснати закъснения".
В допълнение към забавянето на хиляди контейнери, натоварени с потребителски артикули, закъсалият кораб е и с празни контейнери, необходими за износ.
Ако закъсненията са кратки, повечето компании ще поемат допълнителното закъснение по време на транзит.
Някои компании обмислят самолетен транспорт за стоки и продукти с по-висока стойност или да ги транспортират с влакове.
Две големи корабни компании, Maersk и Hapag-Lloyd, заявиха, че търсят възможности за избягване на Суецкия канал.
ДД
на 26.03.2021 в 10:58:44 #2Това се измислици на хора,които виждат кораб само на картинка. А ти правиш ли разлика между кораб с ледови клас и такъв с обикновен морски клас? Не ,нали?? Аман от тъпи коментарии!!!
stani64
на 26.03.2021 в 10:42:13 #1Северния ледовит океан става алтернатива, колкото и да не се иска на запада.