Голям контейнеровоз в Суецкия канал блокира морския трафик в един от най-важните водни пътища в света и вероятно ще доведе до забавяне на доставките на петрол и газ, съобщава "Ройтерс". 

Данните за проследяване на кораби на Refinitiv Eikon показват седем влекача, пристигащи на помощ на кораба, свързан с Ротердам, с името Ever Given, не е ясно кога плавателният съд ще бъде освободен.

200 000-тонният кораб, един от най-големите контейнеровози в света, е дълъг 400 м (1312 фута) и широк 59 м (193 фута) и може да превозва до 20 000 еквивалентни 20-футови контейнера (TEU).

Бернхард Шулте мениджмънт (BSM), технически оператор на Ever Given, каза, че инцидентът е станал около 05:40 GMT вторник. BSM, която се занимава с екипажа на кораба и техническите проблеми, заяви, че целият екипаж е в безопасност и няма съобщения за наранявания или замърсяване.

BSM е уведомила властите и "заинтересованите страни", но заяви, че не може да потвърди кой е собственикът на кораба. "В момента всички страни разследват причината за засядането и би било неправилно да се спекулира в момента", коментира BSM в имейл до "Ройтерс".

Тайванската Evergreen Marine Corp, която отдава плавателния съд под наем, заяви, че корабособственикът е информирал, че корабът "вероятно е бил ударен от внезапен силен порив на вятър, в резултат на което корпусът се е отклонил от водния път и случайно е ударил дъното".

Пристанищният агент GAC съобщи в сряда на уебсайта си, че 15 други кораба в северния конвой зад Ever Given изчакват на котвата за освобождаването на канала. Блокиран е и конвой на юг.

Близо 19 000 кораба, или средно 51,5 кораба на ден, с нетен тонаж от 1,17 милиарда тона са преминали през канала през 2020 г., според SCA. Това представлява около 12% от обема на световната търговия и е основен източник на твърда валута за Египет.

Танкери са започнали да се трупат близо до Суецкия канал, докато чакат преместването на контейнеровоза.

Потоците азиатско-европейски контейнери се засилват отново след лунната Нова година, така че продължителното блокиране ще има тежки последици, тъй като алтернативният маршрут през маршрута Кейп ще бъде със седмица по-бавен, коментира Тан Хуа Джо, консултант от Liner Research.

Това ще влоши недостига, тъй като 30% от глобалния капацитет на контейноровозите преминава през Суец, според данни на Liner Research Services.

Въздействието върху потоците от нефт и газ ще зависи от това колко време е необходимо за освобождаване на кораба, посочват източниците.

"Ако се разпростира до, да речем, седмици, разбира се, това ще наруши корабоплаването", допълва Ашок Шарма, управляващ директор на базирания в Сингапур корабен брокер BRS Baxi. "Но мисля, че трябва да има достатъчно налични ресурси и почти в непосредствена близост, за да се справим със ситуацията бързо, за дни, а не за седмици", каза Шарма.

Към сряда транзитът на пет натоварени танкера за втечнен природен газ (LNG) през Суецкия канал понастоящем се забавя в резултат на заседналия контейнерен кораб, според фирмата за разузнаване на данни Kpler.

От петте, три кораба са насочени към Азия, а два към Европа, допълва анализаторът от Kpler Ребека Чиа.

Ако блокирането продължи до края на тази седмица, това ще засегне транзита на 15 танкера за втечнен природен газ, каза Чиа.

През 2017 г. японски контейнеровоз блокира канала, след като засегна след докладвани механични проблеми. Египетските власти разгърнаха влекачи и корабът бе освободен за часове.

Суецкият канал пресича Суецкия провлак в Египет, дълъг е около 193 км (120 мили) и включва три естествени езера.

През 2015 г. правителството на Египет отвори голямо разширение на канала, 37 километра от новия канал бяха прокопани, а 35 километра са на базата на разширяване на съществуващия канал.

Снимка 524161

Източник: vesselfinder