Чарлс Йейгър, американският пилот, който се превърна в първия човек, преодолял звуковата бариера със самолет, почина на 97 г., пише "Гардиън".
Ас от Втората световна война, известен със смелостта и откровеността си, Йейгър се прочува като летец-изпитател в годините след войната, откривайки пътя към успешните космически мисии през 60-те г. на миналия век.
Today's passing of Gen. Chuck Yeager is a tremendous loss to our nation. His pioneering and innovative spirit advanced America's abilities in the sky and set our nation's dreams soaring into the jet age and the space age.
— Jim Bridenstine (@JimBridenstine) December 8, 2020
Read my full statement: https://t.co/lnbNYGSjgd pic.twitter.com/gEUOmQOodG
Не е избран за астронавтската програма на НАСА през 1960 г. заради липса на колежанско образование. Той разглежда избраните астронавти като обикновени пътници, които са "хвърлени да натискат правилните бутони, инструктирани от земята".
Йейгър се превръща в легенда с публикуването на книгата The Right Stuff на Том Уолф и едноименния филм, в който ролята на пилота е изиграна от Сам Шепърд.
Iconic Test Pilot General Chuck Yeager has slipped the surly bonds of earth. A WWII fighter ace and the first human to break the sound barrier.
— Scott Kelly (@StationCDRKelly) December 8, 2020
He was a true legend with the right stuff. Fair winds and following seas, General Yeager. #RIPChuckYeager pic.twitter.com/1MxJA8enFU
Роден в Западна Вирджиния през 1923 г., Йейгър постъпва във ВВС в началото на Втората световна война и става пилот. С боен самолет P-51 Mustang той сваля пет самолета на нацистите само в една въздушна битка. По време на една мисия над Европа е свален, бяга от Франция в Испания, за да се присъедини отново към армията.
След войната е изпитателен пилот в база в Калифорния като част от тайния проект XS-1, който има за цел да премине Мах 1, скоростта на звука. На 14 октомври 1947 г. влиза в историята, когато бомбардировач B-29 носи Bell X-1 над пустинята Мохаве в Калифорния. Йейгър и авиационните инженери не знаят дали самолетът и пилотът ще могат да издържат на безпрецедентната скорост тогава. Но Йейгър развива скорост от 1126 километра в час (Мах 1,06) на 13 000 метра височина с X-1, задвижван с течен кислород и алкохол. 14 минути по-късно той спокойно приземява самолета, което тогава е огромна крачка към начало на проучване на космоса.
Йейгър е близо до смъртта по време на полет през 1953 г., когато развива Мах 2,4 и губи контрол над X-1A за 51 секунди, но в крайна сметка се приземява безопасно.