Индонезийски следователи обявиха, че пътническият самолет на Lion Air, който катастрофира през миналия месец, не е бил годен за полет и е трябвало да бъде приземен, съобщава Би Би Си.
Самолетът Boeing 737 Max падна в Яванско море няколко минути след излитането си от Джакарта на 29 октомври. Загинаха всички 189 души на борда.
Един месец след катастрофата предварителният доклад е установил, че на предишни полети на самолета са регистрирани технически проблеми, въпреки че 737 Max е нова версия на 737 на американския гигант Boeing и е най-бързо продаваният самолет.
В доклада се разкриват известните до момента от властите подробности за краткия полет на самолета, но разследващите подчертават, че все още не е установена конкретната причина за инцидента.
Откритията на Националната комисия за транспортна безопасност показват, че Lion Air е продължил да използва самолета, въпреки че на предишни полети е имало проблеми. Полетът преди катастрофата е бил от Денпасар в Бали до Джакарта.
"По време на този полет самолетът е имал технически проблем, но пилотът е решил да продължи", обяви Нуркаио Утомо от комисията.
В доклада се описват няколко процедури за поддръжка, които са изпълнени в отговор на тези проблеми.
"Според нас самолетът не е бил годен за полет и не трябвало да продължава", подчерта Утомо.
Също се отбелязва, че пилотите са срещнали сериозни проблеми с автоматичната система за преодоляване загубата на скорост (anti-stall automated system) - нов инструмент на самолетите 737 Max.
В предварителния доклад пише, че авиопревозвачът трябва да осигури ръководство за работа "с цел подобряване на културата на безопасност и да се позволи на пилота да взема адекватно решение за продължаване на полета". Също така трябва да подсигурят всички необходими документи.
По-рано разследващите разкриха, че самолетът е изпитвал технически проблеми, свързани с инструментите за скоростта и височината при полет. Сензорът за "ъгъла на атака", който помага за разчитането на инструментите, е бил променен в деня преди катастрофата.
Медии обаче предполагат, че неизправният сензор е довел до изместване на носа на самолета надолу.
Не е ясно защо пилотите не са предприели съответните процедури за изключване на автоматичната система.
"Черната кутия" с параметрите от полета е открита, но властите все още не са намерили тази в пилотската кабина, която може да разкрие повече информация относно реакциите на пилотите.
Роднини на загиналите съдят Boeing заради технически неизправности по самолета.