Париж, Богота, Лондон и Хонконг са сред най-проходимите градове в света, показва проучване, цитирано от "Гардиън".

Британската столица изпреварва почти 1000 населени места по света по близост на хората до пространства без автомобили, училища, здравни заведения и продължителност на пътуванията.

Изследователи от американската неправителствена организация Институт за транспортна политика и развитие обявиха, че проходимите градове са жизненоважни за подобряване на здравето на хората, намаляване на емисиите от транспорта и изграждане на по-здрави местни общности и икономики. Те обаче отбелязват, че много малко градове дават предимство на пешеходците и като цяло доминират автомобилите. В изследването се посочва, че американските градове не са особено проходими заради разпръснатата градска част.

Сред градовете с повече от 5 милиона жители само Богота е сред първите пет по всички три критерия. Първият критерий оценява дела на хората, които живеят в рамките на 100 метра от места без автомобили, такива като паркове, улици само за пешеходци и площади. Тези фактори помагат за по-добро здраве, засилват връзките между хората и увеличават безопасността на пешеходците, отчитат авторите на изследването. Хонконг е на първо място - 85% от хората живеят до 100 метра от места без автомобили. Останалите в челната петица са Москва, Париж и Лондон.

Вторият критерий е делът на хората, които живеят в рамките на километър от здравно и учебно заведение. В Париж 85% от хората живеят в рамките на тази дистанция. Френската столица е на първо място, следвана от Лима, Лондон, Сантяго и Богота.

Средният размер на градските блокове е третият критерий, тъй като по-малки сгради позволяват на хората по-лесно да стигат до дестинацията си без да заобикалят големи сгради. Тук на първо място е столицата на Судан Хартум, следвана от Богота, Лима, Карачи и Токио.

В изследването са включени доказателства, че местата, където вървенето пеша е по-лесно и по-безопасно, замърсяването на въздуха е по-малко, хората имат по-малко проблеми със затлъстяване, децата имат повече време за игра, по-малко загинали по пътищата, по-добро представяне на местните фирми и намаляване на неравенството. Отбелязва се, че близо 230 000 пешеходци по света се очаква да загинат при пътни произшествия тази година.

Сред американските градове Индианаполис е на дъното - само 4% живеят в близост до училище и здравно заведение, а 9% до зона без автомобили.

Други градове с големи пространства без автомобили са Берлин, Барселона, Мелбърн, Сидни, докато столицата Вашингтон е на 25-о място.