Пандемията от новия коронавирус спира промишлени предприятия и ограничава транспорта, което води до временно намаляване на замърсяването на въздуха по целия свят. Това показват сателитни изображения на Европейската космическа агенция, съобщава "Гардиън".

Експерт коментира, че внезапната промяна представлявала "най-големият по мащабите си експеримент досега" по отношение на намаляването на емисиите от индустрията.

Данни от спътника Sentinel-5P на Европейската космическа агенция показват, че през последните шест седмици нивата на азотен диоксид в градовете и индустриалните райони в Азия и Европа са били значително по-ниски, отколкото в същия период на миналата година.

Азотният диоксид се произвежда от автомобилните двигатели, електроцентралите и други промишлени процеси и се смята, че обостря респираторни заболявания като астма.

Макар и да не е парников газ сам по себе си, замърсителят произхожда от същите дейности и промишлени сектори, които са отговорни за голям дял от въглеродните емисии в света и водят до глобалното затопляне.

Пол Монкс, професор по замърсяване на въздуха в Университета в Лестър, прогнозира, че ще има важни уроци, които трябва да научим. "В момента без да искаме провеждаме най-мащабния експеримент, виждан някога", изтъква той и допълва: "Виждаме ли на какво можем да станем свидетели в бъдеще, ако успеем да преминем към нисковъглеродна икономика? Да не омаловажаваме загубата на живот, но това може да ни даде някаква надежда от нещо ужасно. Да се види какво може да се постигне."

Монкс, който е бивш председател на научния консултативен съвет към британското правителство по въпросите на качеството на въздуха, подчерта още, че намаляването на замърсяването на въздуха може да донесе някои ползи за здравето, въпреки че е малко вероятно да компенсира загубата на човешки животи от коронавируса.

"Изглежда напълно вероятно намаляването на замърсяването на въздуха да бъде от полза за хората от чувствителни категории, например някои страдащи от астма", коментира той и отбеляза: "Това може да намали разпространението на болестта. Високото ниво на замърсяване на въздуха засилва заразяването с вируси, защото то води до възпаления и понижаване на имунитета." Селското стопанство също може да е печелившо, тъй като замърсяването възпрепятства растежа на растенията, добави той.

Световната здравна организация (СЗО) описва азотния диоксид като "токсичен газ, който причинява значително възпаление на дихателните пътища" при концентрации над 200 микрограма на кубичен метър. СЗО сега проучва дали замърсяването на въздуха може да ускорява разпространението на коронавируса и дали го прави по-вирулентeн.

Един от най-големите спадове на нивата на замърсяване може да се забележи над централния китайски град Ухан, който беше блокиран в края на януари заради коронавируса. Градът с 11 милиона души е основен транспортен център и дом на стотици фабрики, доставящи части за автомобили и друг хардуер за глобалните вериги за доставки. Според НАСА нивата на азотния диоксид в източната и централната част на Китай са били с 10-30% по-ниски от нормалните.

Промените над Северна Италия са особено поразителни, тъй като димът от гъста мрежа от фабрики има тенденция да бъде блокиран от Алпите в края на долината По, което прави този район едно от най-замърсените места в Западна Европа.

След като страната беше блокирана на 9 март, нивата на азотен диоксид в Милано и други части на Северна Италия са спаднали с около 40%.

"Това е доста безпрецедентно", каза Винсент-Анри Пьойх, директор на атмосферната служба "Коперник", като допълва: "В миналото сме виждали големи промени за ден или повече заради времето. Но подобно нещо за емисиите никога не е наблюдавано толкова дълго."