Уеб трафикът към австралийските новинарски сайтове е спаднал с 13% в страната и с 30% от чужбина, след като "Фейсбук" блокира новинарското съдържание на платформата си за австралийски потребители тази седмица. Информацията разпространява "Политико", позовавайки се на компанията за уеб анализи Chartbeat.
Информацията, събрана от 255 австралийски страници и съобщена от местни медии като ABC, разкрива какво е отражението на наложената забрана в отговор на предложение на австралийското правителство технологичните компании да бъдат принудени със закон да плащат на издателите за тяхното съдържание.
Първоначално "Фейсбук" и "Гугъл" действаха заедно срещу предложения кодекс, но тази седмица двата гиганта приеха различни стратегии. "Гугъл" сключи споразумения с най-големите издатели, докато "Фейсбук" спря достъпа на австралийските потребители до новини.
На пресконференция премиерът Скот Морисън се закани, че правителството няма да отстъпи и ще принуди платформата да спазва законите на страната.
Вчера стана ясно, че "Фейсбук" е допуснал грешка и е блокирал профили на правителствени институции, което предизвика гневни реакции от много политици и организации.
"Гардиън" пише, че социалната мрежа може да изчака седмица преди да отблокира профилите на стотици организации, които не са свързани с новинарски медии, но са засегнати. В същото време разпространението на дезинформация продължава да набира скорост.
"Фейсбук" обвинява широката дефиниция на правителството кое се счита за "новини" в кодекса, което е довело до блокирането на стотици профили на различни организации, включително и на здравното ведомство.
Според новите правила технологичните гиганти ще бъдат насърчавани да преговарят с австралийските медии, включително и с обществените, колко да плащат за достъп до съдържанието им.
Ако не бъде постигнато споразумение, независими арбитъри ще се намесват и ще налагат задължителни условия.
Правилата са изготвени от Австралийската комисия за конкуренцията и потреблението в продължение на три години след обществени консултации.
Първоначално ще се прилага за Facebook NewsFeed и Google Search.
Финансовото министерство обяви, че на всеки 100 долара, похарчени за онлайн реклама, 53 долара отиват за "Гугъл" и 28 долара за "Фейсбук".
От "Фейсбук" спорят, че новите правила не разбират динамиката на интернета и ще навредят на всички медии, които правителството се опитва да защити.