ЦИК продължава да затруднява гласуването на българите в чужбина с нови абсурди.
По Конституция, всеки български гражданин, без разлика къде се намира, има право да гласува в български избори за парламент и президент. С цел осигуряване на това право, българските граждани в чужбина заявяват желанието си да гласуват до съответното посолство.

За да бъде открита избирателна секция в чужбина, в българско посолство или консулство са нужни 20 заявления.
Но за секции в населени места извън и особено далече от дипломатическите ни мисии - където живеят много повече българи - са нужни цели 100 заявления.

Жалбата срещу произволното дописване на закона от ЦИК с искане за повече лични данни - отхвърлена, но ще я обжалваме пред ВАС до 3 дни.

Жалбата ни срещу решение на ЦИК да изисква в електронното заявление твърде много лични данни (за разлика от хартиеното), както и измислената от тях нужда от "верификация" на мобилен телефон, днес беше отхвърлена от Административен съд София - град (АССГ).
За пореден път АССГ отказва да се съобрази с изрични тълкувателни решения както на Конституционния съд, така и на Върховния административен съд (ВАС).

Времето за подаване на заявления напредва - само до 11 април (вкл.) - но въпросът е принципен. ЦИК - особено сегашният му състав - си позволява редовно да дописва закона най-произволно, без основания. А Административният съд на София за пореден път - по въпроса с правото на обжалване решенията на ЦИК като административен акт - не се съобразява с тълкувателната практика на по-висшестоящите съдилища.

Дори да не успеем ефективно да повлияем на подаването на електронни заявления за предстоящите на 12 май избори, се надяваме тази порочна практика да бъде прекратена за следващия вот.

Заявленията по пощата - допълнително изискване в последния момент
Решение на ЦИК отпреди два дни обявява за невалидни, ако в един и същ плик по пощата бъдат получени повече от едно заявление.
Това "уточнение", освен че е тотално закъсняло, противоречи на съобщенията от няколко български посолства по света. Те вече изрично са писали до местните български общности, че напротив, няма проблем за няколко заявления в един плик.

ЦИК и МВнР отново - както многократно се оказа и на изборите през 2011 г за президент - не са съгласували елементарно своите послания по въпросите на гласуването в чужбина.
Електронното заявление - най-после технически подобрено, но с нови, процедурни абсурди.

Макар някои технически подобрения, които бяха направени само след сериозни усилия от страна на българи в чужбина, проблемите - този път вече не технически, а процедурни, продължават с не по-малка сила.

Все пак има и положителна нотка: изказваме благодарност към ИТ-специалистите за електронното заявление. Свързахме се с тях и им посочихме техническите проблеми, които затрудняваха сериозно или съществено подаването на заявления. Те реагираха бързо и в дух на диалог за сътрудничество по отстраняването им.

Подобренията включват премахване на отблъскващите предупреждения да не се доверяваме на страницата със заявлението; възможност да се намери заявлението на мобилни устройства, както и специален мобилен изглед за да може да бъде попълано на мобилни телефони ("смартфони").

Нов абсурд №1: адрес и място за гласуване в чужбина "на кирилица" в електронното заявление

В противоречие със собственото си решение 2183 от 21 март, ЦИК изисква в електронното заявление населеното място в чужбина, където желае да гласува заявителя, както и адресът му в чужбина, да са попълнени на кирилица.
Това е абсурдно!

Първо, напълно възможно е да не бъде образувана секция при подаден достатъчен брой заявления, просто заради разлика в изписването на кирилица на едно и също населено място в дадена държава.
Според наши сведения такива проблеми се поправят "ръчно". Но не е ясно дали и колко са оставените без уважение заради невъзможност да бъдат причислени към дадено населено място.

Второ, изписването на адрес в чужбина на кирилица затруднява съществено заявителя. Заради това, че не знае кое е вярното изписване, потенциалният избирател в чужбина може да се откаже да подаде заявление въобще.

Трето, в собственото си решение за реализиране на електронното заявление, ЦИК изрично изисква кирилица само за име, презиме и фамилия. Ако комисията е възнамерявала да изисква всички данни на кирилица - защо не го е специфицирали изрично в решението си, а го упоменава само за имената? Това е тотална липса на елементарна логика.

Нов абсурд №2: значителен брой откази за приемане на електронно заявление заради "несъвпадение на адреса"

Няма - и няма и да имаме представа - колко сънародници са се отказали да подадат заявлението през интернет, след като когато са въвели постоянния си адрес в България, са били посрещнати със съобщение за проблем.

Тези, които ни пишат за такиа проблеми, посочват една точка или запетайка, или съкращение от типа "В. Левски" вместо "Васил Левски", които водят до съобщение че адресът не съвпада с Националната база данни "Население" на ГРАО.
Ако добавим и потенциалните проблеми с разликите между регистрите на ГРАО и тези на МВР (които издават личните карти), вероятно има още повече обезсърчени желаещи да гласуват български граждани.

Нито Изборният кодекс - законът, който определя правилата на изборите, нито друг закон дават право или дори основание на ЦИК да въвежда правила за приемане на електронно заявление с толкова много допълнителни и нелогични изисквания.

Остават само 9 дни до крайния срок за подаване на заявления за гласуване в чужбина, но съдейки от сериозните проблеми досега, няма да ни учуди още някой абсурд на ЦИК.
Такова развитие ще е изцяло в "традицията" - особено на сегашния ЦИК - не да улеснява гласуването в чужбина, а да го спъва с измислици, дописване на закона и правила в последния момент.