Публикуваме без редакторска намеса обръщението на Национален инициативен комитет за качествена и иновативна образователна система към българския учител. Комитетът е един от най-активните в настояването си за въвеждане на видеонаблюдение в детските градини и училища.
Уважаеми директори на детски ясли, градини и училища, уважаеми учители,
Ние, от Национален граждански инициативен комитет за качествена и иновативна образователна система, заявяваме, че инициативата, предложенията, които сме внесли в Народното събрание, и протестите против насилието над деца НЕ са против учителското съсловие като цяло. Категорично осъждаме всякакви опити за демонизиране на инициативата и представянето й като зло за българското образование и за българския учител.
За съжаление, сме свидетели на тенденциозни опити за фокусиране на общественото внимание основно върху предложението за видеонаблюдение в детските ясли, детските градини и училищата. То е продиктувано от родителската тревога след случаите на насилие и агресия както от страна на учители към деца, така и между деца, а също така и на ученици и родители към учители.
С това писмо бихме искали да насочите вниманието си към останалите 13 предложения, които са резултат от съвместна работа с родители, учители, директори, психолози, юристи и др.
- Въвеждане на мандатност на началниците и директорите в системата на образованието, включително на директорите на детски ясли, градини и училища (В предложението е заложена възможност за преизбиране. Считаме, че това ще създаде необходимата мотивация за по-отговорно изпълнение на задълженията)
- Въвеждане на методика за подбор на всички постоянни и временни ръководители и служители в системата на образованието.
- Въвеждане на периодични тестове и събеседвания за определяне на състоянието на всеки един служител в детските ясли, градини и училища (и осигуряване при необходимост на адекватна психологическа подкрепа на педагогическия и непедагогическия персонал).
- Създаване на независима комисия за цялостен надзор на системата на образованието, в чиито правомощия да бъде включено и налагане на наказание дисциплинарно уволнение при безспорно установяване на наличие на насилие, независимо от какъв характер, от страна на служител в детски ясли, детска градина или училище.
- Осигуряване на адекватен брой специалисти, като психолози, логопеди, педагози, социални работници и други, във всички детски ясли, градини и училища.
- Промяна на целия адаптационен модел при първоначалното постъпване и при смяна на детски ясли, градини и училища (връщане на възможността родител да присъства в периода на адаптация с цел да се изгради връзка на доверие между персонала, родителя и детето и да се намали стреса за всички страни).
- Въвеждане на периодични, ефективни, задължителни обучения на служителите в детските ясли, градини и училища (практически насочени обучения, които да осигурят достъп на тези служители до иновативни подходи при работата с деца в предучилищна или училищна възраст; тренинги и практики за овладяване на стреса; обучения за разпознаване и реагиране при агресия и др.)
- За всяко дете със СОП да бъде осигурен помощен персонал.
- Да се разреши на родителите при желание и възможност да подпомагат в ежедневните дейности от чисто битов характер детските ясли, градини и училища.
- В детските ясли и градини телевизията и интернет да бъдат използвани единствено с учебна цел.
- Гъвкаво и адекватно финансиране в системата на образованието във всички аспекти (отпадане на делегираните бюджети; увеличаване на финансирането за системата на образованието до 6,5% от БВП до 2021г.; повишаване на учителските заплати до над средната работна заплата за страната)
- Оптимизиране на процедурата за учредяване на учителски синдикати.
- Други мерки за повишаване на качеството на образователната система (тук се включват мерки като: право на ранно пенсиониране и творчески отпуск за всички педагози, помощник-педагози и възпитатели; намаляване на броя на децата в група и съответно учениците в клас; засилване на сутрешния медицински контрол в яслите и детските градини; преразглеждане на рецептурниците, по които се приготвя храната в яслите, детските градини и училищните столове)
Смятаме, че тези мерки биха решили голяма част от сегашните проблеми и биха спомогнали за това деца, учители и родители да си взаимодействат успешно, безпрепятствено и в спокойна обстановка.
Ние сме ЗА българския учител! НО осъждаме тези, които по един или друг начин не спазват Етичния кодекс за работа с деца. Смятаме, че подобни кадри петнят гилдията и нямат място в системата на образованието.
Като родители, ние ясно осъзнаваме своята отговорност за изграждането на позитивна връзка между децата, учителите и училищната институция като цяло. Изразяваме готовност да положим основите на съвместни усилия за връщане на взаимното уважение, доверието и комуникацията между ученици, родители и учители, с което желаем категорично да отхвърлим твърденията, че родителите са абдикирали от отговорността си и че единствено изискват от учителите!
Заявяваме, че ще продължим с граждански инициативи, ще търсим диалог и трайни решения на всички управленски нива за по-добри условия на труд, осигуряване на достатъчно допълнителни специалисти (психолози, логопеди, ресурсни учители, дефектолози) във всяко учебно заведение и адекватно заплащане за отговорния труд на българския учител.
Подаваме ръка за диалог и сътрудничество и искаме заедно да дадем нов живот на образователната система!
С уважение: Национален граждански инициативен комитет за качествена и иновативна образователна система!