News.bg публикува текстовете Ви, без редакторска намеса.
Това е второто отворено писмо - от Асоциацията на продуцентите, което се получава в редакцията, след реакцията на Съюза на филмовите дейци, по повод на отделената държавна субсидия за българското кино.
Уважаеми дами и господа,
С изненада научихме, че държавната субсидия за подпомагане на българското филмопроизводство, регламентирана в Закона за филмовата индустрия, е намалена с над 50%. Това представлява грубо нарушение на Закона, приет през 2003г. и изменен в началото на 2007г.
Още по-голяма е изненадата ни, че това намаление касае тригодишен период 2010 - 2012г.
Иска ни се да вярваме, че става дума за досадна техническа грешка или за грубо подвеждане на правителството от страна на „доброжелателни експерти", които злепоставят политиката на управляващото мнозинство за подпомагане на българската култура и образование.
Българските кинематографисти разбират нуждата от реформи в сферата на културата, защото точно българските филмови дейци първи и напълно доброволно осъществиха реформата още през 1991-1992г.
Тогава над 6000 режисьори, оператори, сценаристи, художници и технически специалисти излязоха на свободния пазар и пожелаха творческия процес да се осъществява на проектен и конкурсен принцип.
През 1991 г. беше създаден Националния филмов център. От тогава, повече от осемнадесет години в областта на киното парите на българския данъкоплатец не потъват в заплати за щатни бройки и за «капитално строителство», обслужващо приятелски фирми, а само и единствено за проекти - игрални, документални и анимационни филми.
Отделен е въпросът, че и тази реформа започна с лъжа. Лъжа, която в продължение на години обрече българското кино на колапс. Защото средствата за проекти, които бяха отпускани в периода 1991- 2004 г., стигаха за правенето на от един до максимум два филма годишно, като преминахме и през няколко нулеви години.
През всичкото това време българските кинематографисти отстояваха въвеждането в България на европейските принципи за финансиране на националното производство и създаване на фонд Българско кино.
Защото от Франция и Германия до Холандия, Норвегия и Гърция държавите подпомагат националното си филмопроизводство с разбирането, че киното е и образователен и културен продукт, а не само търговски, както е в САЩ.
Най-после след хиляди срещи с министри, министър-председатели и чиновници от културното и финансово министерство през 2003 г. беше приет Закон филмовата индустрия, който създаде макар и несъвършена, но работеща система за финансиране на българското кино. Този закон позволи да се увеличи производството от между един и три до пет - седем игрални филма годишно. Стимулира се производството на документално и анимационно кино, свои дебютни филми реализираха много млади кинематографисти и резултатите не закъсняха.
За последните 5 години се появиха филми, които не само спечелиха симпатията на публиката, но и завоюваха над 110 международни награди. Отново в света се заговори за българското кино и българската култура.
През 2007 г. законът за филмовата индустрия беше променен, като се увеличи бройката на игрални, документални и анимационни филми, които да бъдат финансирани на проектен принцип.
През месеците юни и юли 2009 г, с надежда виждахме, че само в предизборната програма на ГЕРБ се предвижда създаването на дългоочаквания от нас фонд Българско кино. Това бе и една от основните теми на предизборните дискусии на експертите от ГЕРБ в областта на културата и образованието, включително и на г-жа Йорданка Фандъкова с представителите на кино гилдиите от различните творчески професии.
Ето защо ударът с драстичното 57 % съкращение на средствата за кино и то в грубо нарушение на Закона, предизвика взрив в средите на българските кинематографисти.
Ние разбираме, че държавата е в криза, но също така знаем, че законите са за това, за да се спазват.
Още повече че, Законът за филмовата индустрия официализира Изпълнителна агенция «Национален филмов център», като единствената реформирана структура в областта на културата от 1990 г. насам.
А българските кинематографисти от 1990 г. и до сега без нито един ден стачка плащаме неспирно цената на кризата в различните й разновидности.
Уважаеми дами и господа,
Настояваме и вярваме, че вместо да зачеркнете постигнатото до сега минимално ниво на българското филмопроизводство Вие ще работите за неговото развитие, като към досегашните средства, регламентирани от Закона за филмовата индустрия ще прибавите и приходите от фонда Българско кино, който убедени сме ще създадете до края на Вашия мандат.
lVlart!n
на 03.12.2009 в 12:47:10 #17DaWolf
Жалкото е, че вече връщане назад няма. Чалгарията и простотията са трайно настанени в България и скоро няма да си отидат.
slonikon
на 03.12.2009 в 00:10:37 #16или с две думи: Бг е точно като Бг - произведено в Бг! гледам дебилчетата са узрели за идеята да се шитне държавата на братска турция

petrov_petar
на 26.11.2009 в 01:24:47 #15Бг.киното е точно като Бг.футбола.Произведено в Бг.
чудумир питагоров
на 25.11.2009 в 23:13:56 #14Кво кино кви 5 лв. ? за 20 година демокрация 5 стойностни филма.... и вие сте енда мафия с феодални старчета, та си е ебало майката...
mitkonice
на 25.11.2009 в 17:42:34 #13нали беше написано от нас... защо мой коментар е бил изтрит. За култура говорим, а още си нямаме печат...
Ще резюмирам - културата НИКОГА не се е самоиздържала, затова не е бизнес
Включително и в средновековието
Само масова култура или псевдо такава би могла да се самоиздържа... Моцарт е умрял в немотия
или беше Бах или двамата... Та за да има култура трябва мнозинството,което сега я оплюва и на което хамериканската мас култура му стига, да не може да я отрече и по -културонасочените да могат да се докоснат до култура НЕ ЗА МАСИТЕ, или столовете... абе се дървета
Благодаря на модератора за шанса да изкажа мнението си КУЛТУРНО и в съобразяване с правилата на сайта, които вярвам и той ще уважи относно границите на собствените си правомощия.
boris
на 25.11.2009 в 15:20:27 #12DaWolf -------------------------------- Аз не споря за това, че културата трябва да се финансира, а за това че продукта не е това за което са давани парите. Това е което ме ядосва. Може да звучи комунистически, но щом искаш пари от държавата си длъжен да твориш изкуство за масите. Българските творци не го правят. Те са си създали един балон от високообразовени и висококултурни хора , и правят филми за тях. Това не е борба за култура.
DaWolf
на 25.11.2009 в 15:10:23 #11boris | 25.11.2009 14:00 А с какво ще помогне на културата на народа "робуваща на станиол, хром и силикон" , факта, че някой е направил някакъв филм, който никой от този народ не иска да гледа? ---- Борисе, и децата не искат да ходят на училище ама спираш ли ги и оставяш ли ги да гледат по цял ден гадостите по Картун нетуърк? Не, нали? Киното и телевизията са едно от най-силните средства за образование и разпостранение на култура...качеството на гледаното има пряко отражение върху качеството на гледащите. Ако оставиш пазара да определя това ще получиш пазарен продукт а именно най-масовия, жълт и евтин начин за получване на евтини забавления...пусни си телевизора. Има начини и начини да се създава и възпитава качество, но нито един от този начини не е пазарен. Нито във Виена, нито в Париж нито в Рим културата и изкуството не са на пазарен принцип, затова и Европа е културния център на западаната цивилизация.
boris
на 25.11.2009 в 14:22:52 #10А и що за декларация е това? Каква по дяволите е тази "Асоциацията на продуцентите"? Че какви са тия "продущенти", дето чакат да разпределят държавни пари?
boris
на 25.11.2009 в 14:00:01 #9DaWolf ------------------------------ А с какво ще помогне на културата на народа "робуваща на станиол, хром и силикон" , факта, че някой е направил някакъв филм, който никой от този народ не иска да гледа? Българските режисьори правят филми за кинокритиците а не з простите хора. Така че смятам за справедливо, филмите да ги финансират критиците, а не хората с данъците си. Просто и логично.
x-man
на 25.11.2009 в 13:54:49 #8Изобщо трябва да им спрат парите, те са едни хрантутници
.
Ако можеха да правят филми, нямаше да им трябват пари. То за хубав филм не са нужни много пари.
DaWolf
на 25.11.2009 в 12:58:32 #7На пазара освен Славчовата халтура и чалгата друго не се търси. Това харевсва ли ви? Харесва ли ви България да е бананова република робуваща на станиол, хром и силикон. Плюйте против закона за киното защото това е един от последните останали начини да се направи нещо стойностно от някой в България. После си сипете една ракия с нов акциз и псувайте новините и наричайте България Бантустания...скотове такива!...вие сте основната причина България да е на това дередже и културно и политически...ВИЕ!
Юлиан-3
на 24.11.2009 в 20:59:35 #6zyx , прав си,мръснико.....

zyx
на 24.11.2009 в 18:34:21 #5Наглите кино-хрантутелници реват за субсидия. За какъв дявол да им плаща държавата субсидия? Култура било. Глупости. Българската култура е ясна. Само погледнете за пример чалга индустрията - без никакви субсидии или държавна помощ бълва продукция вече 20 години. Или погледнете ТВ продукциите на Слави Трифонов. Продуцират и продават защото има масов пазар и търсене на продукта. А скапаните филми на бездарните ни "кинематографи" нямат пазар дори в родната им страна, камо ли навън, и затова реват за държавни субсидии. Защото били "културата" на населението. Измекяри. И те искат да кретат на гърба на данъкоплатеца.
boris
на 24.11.2009 в 16:23:43 #4Ех велик е бил Вапцаров...... А относно филимите, откакто гледах "Зона Замфирова" съвсем се отчаях от българското кино. Защо ние не можем да правим филми като този.Какво толкова финансиране трябва? Трявна за декор и десетина артисти. Целият филм има материална база колкото всеки театър и въпреки това човек се размазва от кеф. Както май става със всички сръбски филми които съм гледал. Защо те могат а ние не? Гледал съм български филми които , поне с лаишко око мога да кажа че са доста по-трудни за финансиране и организация и въпреки това не стават. Не казвам , че нямат художествени достойнства, но са филми които те натоварват. Човек отива на кино да забрави проблемите си, а не някой режисьор да му окачи на гърба и неговите.
XXX
на 24.11.2009 в 15:59:18 #3Тия бозайници май чак сега разбират че има криза и абсолютно всички трябва да затягат коланите........
За субсидията чухме, а за проекти? Ни гък.....
samoray
на 24.11.2009 в 14:18:22 #2"Защото средствата за проекти, които бяха отпускани в периода 1991- 2004 г., стигаха за правенето на от един до максимум два филма годишно, като преминахме и през няколко нулеви години." 20 директора и секретарки за 1-2 филма на година? Ако махнем 19 и може и 3ти да направим! Киното е изкуство, което в условията на криза не можем да си позволим, особенно ако продължават да се налагат бездарни продукции без всякаква художествена стойност!
Stahlgewitter
на 24.11.2009 в 14:15:54 #1Те да направят поне 1 филм, дето става за нещо пък после да говорят кой какво им отнемал!