Ford обяви, чe първи в света стартира серийното производство и доставка на автобуси за градски и грайградски транспорт с водородни двигатели, чието производство вече работи в завода в Диърборн, съобщават от Автопрес 2001.

Малкият автобус Ford E-450 има двигател с вътрешно горене, адаптиран за работа с водородно гориво.
Това е V-образен, десетицилиндров мотор с ходов обем 6,8 литра.
Поради по-различните свойства на горивото - по-висока температура на горене, ниска плътност, липса на мазилни качества, в двигателя се налага използването на други материали за клапаните, седлата им, свещите, системата за захранване, буталата, както и да се постави турбокомпресор с междинен охладител.

В крайна сметка двигателят предлага мощност от 235 к.с. и почти нулеви стойности на вредностите в отработилите газове, които основно представляват водна пара.
първите водородни автобуси Ford E-450 са предназначени за Флорида, а след това ще тръгнат и за други щати.
Водородната технология при автомобилите върви по два пътя - първият, по който е създаден новият двигател на Ford е използването на ДВГ, а вторият с използването на т.н. "горивни клетки".

По първия път вървят BMW и Mazda, по втория Honda, GM и Daimler-Chrysler.
Ford работи и в двете посоки, но явно е по-бърз с използването на водороден ДВГ.
Mazda, която е собственост на Синия овал вече предлага лизинг на ванкелови двигатели с водородно гориво, а Ford вече говори за старта на свободна продажба на водородни автомобили.

Пускането в серия на водородните автобуси е само част от стратегията на фирмата в търсене на ефективни решения за транспорта в посока на т.н. "зелени" технологии - използването на метанолови смеси, биодизел, хибридно задвижване и др.