Honda's FCX Concept ще бъде изложена на автосалона в Токио във вариант с водороден двигател. Той ще влезе в серийно производство и ще се предлага в Щатите и в Япония през 2008-а година.
Интересно е да се види, какви са разликите между нейното задвижване и това на най-известния подобен модел в Европа - BMW 7-а серия.

По всяка вероятност водородът ще е следващото глобално гориво за автомобилите и това е факт, който все повече се възприема от автомобилната индустрия, още повече, като се има предвид, че това е и най-разпространения химически елемент във Вселената.

Естествено е да има различни пътища на получаването и използването на водорода за автомобилно гориво. Два са основните начини - директното му изгаряне в ДВГ или пък използването му в т.н. "горивни клетки" с цел добиване на ток, който след това да задвижва колата.
И двата начина са "зелени"според втория начин за добиване на електроенергия по химичен път. Задвижването става с електродвигател и не се добавят въглеродни окиси в атмосферата. Горивните клетки са без движещи се части, но технологията е доста нова и се нуждае от доизпипване.

Вредните емисии при Honda са наистина нулеви - отделя се само водна пара от ауспуха. Газът се съхранява под налягане - 35 MPa в 171-литров резервоар. Коефициентът на полезно действие на горивните клетки е 60 % а километражът изминаван с едно зареждане е 570 км.

При BMW водородът се изгаря директно в двигателя с вътрешно горене и той е основният източник на енергия за движението на колата. Предимството на баварците е в това, че могат да използват в колата си и нормално гориво.
Това си има и недостатък - никога подобен двигател не може да се оптимизира за работа и с двете горива и в двата случая работи под възможностите си. При изгаряне на конвенционално гориво се отделят и типичните вредности - с ниво на CO2 до 327 грама на километър.

В BMW двигателят има движещи се части, но технологията е добре изпипана и надеждна. При работа на водород емисиите на въглеродни окиси са нулеви, но се отделят малко азотни окиси.
Газът се съхранява втечнен при -253 градуса Целзий и тук проблемът е че ако колата постои малко по-дълго без движение - 9-14 дена, газът се изпарява и изчезва. Това означава също, че колата не може да се съхранява с пълен резервоар дълго време в затворено помещение.

Коефициентът на полезно действие на ДВГ е 28% на водород и 18% на бензин, а пробегът с едно зареждане с водород е 200 км.

Източник: auto-press.net