Три основни причини за инцидентите в БДЖ отчете транспортният министър Христо Алексиев пред депутатите от ресорната парламентарна комисия.

Едната е крайно остарелият подвижен състав, който е на около 40 години. Освен това вицепремиерът констатира и постоянно неглижиране на ремонта и поддръжката на подвижния състав. Оказва се, че 7 от новите локомотиви Сименс са извън движение, а те са едва на 2 години. Предприети са мерки да бъдат възстановени тези нови локомотиви.

Петър Бунев: От 15 нови локомотива "Сименс", 8 вече не се движат

Петър Бунев: От 15 нови локомотива "Сименс", 8 вече не се движат

Щатът за Гергана Алексова в НКЖИ бил разкрит след политически натиск

Изцяло е пренебрегвана поддръжката на подвижния състав с години, по думите му. Услугата на БДЖ е изключително важна, изтъкна министър Алексиев. Между 92-94% е изпълнението на разписанието на БДЖ.

Друг сериозен проблем е свързан с персоналът. 376 свободни работни места има в БДЖ в момента, което е много. Министърът отчете зачестилите инциденти, но похвали състава на железниците, че не се е стигнало до по-сериозни трагедии с жертви.

Текат процедурите за БДЖ по ПВУ. Освен да се мисли за покупката на нов подвижен състав, според Алексиев трябва да се мисли и как той ще бъде поддържан. А иначе транспортното ведомство непрестанно прави анализ на причините за инцидентите и се предприемат съответните мерки.

Пътнически влак дерайлира на Централна гара в София

Пътнически влак дерайлира на Централна гара в София

При инцидента няма пострадали

28 запалвания за година и половина отчитат от министерството. Тенденцията за тези събития се увеличава, каза и заместник-министърът на транспорта Красимир Папукчийски. Той се обяви за незабавна модернизация на депата за ремонт на влаковете.

70% от запалванията са заради нарушено поддържане на тяговия подвижен състав, стана ясно от думите му. 77% от срива на графика се дължи заради неглижиране на поддръжката на влаковете. 36 000 минути е било закъснението в графика, а сега е намален на 14 000 минути.

Проверка, поддръжка и доставка на резервни части спешно препоръчва МТ. В едно от депата нямало дори болтове. От стари влакове излезли от експлоатация се вземали резервни части, за да се стегнат тези в движение.

Пожар във влака София - Варна. Пострадал е машинист
Обновена

Пожар във влака София - Варна. Пострадал е машинист

Всички пътници са евакуирани

Имаме БДЖ без резервни части, констатира председателят на транспортната комисия в НС Георги Свиленски. Нямало и кандидати за работа в дружеството. Левицата декларира загрижеността си за БДЖ. Той прогнозира, че ще са ни нужни много средства, за да се стабилизира държавния превозвач. 

Съпартиецът му Борислав Гуцанов очерта последните инциденти в БДЖ. Не може постоянно да се покриват всичките проблеми, по мнението му. Социалистите настояват за спасяване на БДЖ.

Условията на труд в БДЖ бяха скандални, отчете транспортният министър. Помещенията за почивка за работещите били в неприемливо състояние. Нямало договор за гаранционна и следгаранционна поддръжка за локомотивите Сименс, стана ясно още по време на изслушването.

Според МТ трябва да се направи краткосрочна, средносрочна и дългосрочна програма за БДЖ. Няма дългосрочна визия, управлява се на парче, смята и Настимир Ананиев. Той е притеснен от калинките в управлението. Все пак, по думите на министър Христо Алексиев, много неща са се случили в железопътния сектор. Той настоя за обединение, че БДЖ е приоритет. Железопътният транспорт има голям транспорт, коментира още вицепремиерът. Да не бъдем крайни песимисти и да се обединим, настоя още транспортният министър. 

А Красимир Папукчийски обясни, че нещо липсва в привличането на млади специалисти в дружеството. Новото поколение мисли в направление дигитализация, изтъкна заместник-министърът. Не успяваме да стигнем до сърцата на младите хора, каза той.

След изслушването министър Христо Алексиев поясни, че заварените 7 вагона Сименс, които са били извън движение вече пътуват. Около 650 000 лева е платило БДЖ заради забавяне в графика за извозване на пътниците.  Отново за инцидентите той сподели своето притеснение и поясни, че 28-те запалвания, за които разказа пред депутатите са и при частни превозвачи. 14 процедури са обявени в момента за поддръжка и ремонт на подвижния състав. Ще се използва и по-модерна техника. Не става въпрос за средства, а за приоритети, според министъра. От думите на Христо Алексиев и редовният кабинет е неглижирал поддръжката на подвижния състав в БДЖ.