Държавата дължи 34 милиона лева с ДДС за извършени строителни дейности в участъци 2 и 3 при изграждането на автомагистрала "Хемус". Това стана ясно при инспекция на министъра на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов на строежа на магистралата, съобщи БНТ.

По време на проверката е оповестено също, че участъкът на магистралата от пътен възел "Боаза" до п. в. "Дерманци" и пътен възел "Плевен-Ловеч" може да бъдат завършени до края на годината, а до средата на следващата - целият участък от п. в. "Каленик" до пътен възел "Плевен".

Държавата се разплаща с Автомагистрали-Черно море, но наполовина

Държавата се разплаща с Автомагистрали-Черно море, но наполовина

Служителите на компанията недоволстват заради неизплатени от страна на държавата 27,6 милиона лева за ремонт на АМ "Тракия"

Той е съобщил още, че в края на 2024 г. ще да бъдат пуснати в експлоатация 52 км от магистралата - първи, втори и трети участък, от п. в. "Боаза" до пресичането с пътя Плевен-Ловеч. Трите участъка на АМ "Хемус" са в различна степен на изпълнение. Предвижда се работата по участъци 4 и 5 да започне през настоящата година, а на участък 6 - през 2023 г. Целта е изграждането начастта от "Хемус" от п. в. "Боаза" до пресичането с пътя Русе-Велико Търново да приключи до 2026 г. В момента изпълнението на участък 1 на магистралата от п. в. "Боаза" до п. в. "Дерманци" е на 65%. Напредъкът на участък 2 - между "Дерманци" и "Каленик", е 14%. В участък 3 - от края на пътен възел "Каленик" до пресичането с път ІІ-35, включително п. в. "Плевен", са изпълнени 38% от строителните дейности.

Караджов окончателно разплита възела с АМ "Хемус" до 2027 г.

Караджов окончателно разплита възела с АМ "Хемус" до 2027 г.

Паритетът на лева можел да бъде спасен само с инвестиции в инфраструктура

"В момента държавата строи, тя носи гаранции за построеното, но реално е наела други фирми. Единствено надзора, ноу-хау-то, знаенето как се прави магистрала, е в ръцете на тези хора, които виждате зад мен. Затова е много важно да си възстановим равновесието в тази договореност, бързо да го решим този въпрос и да продължим напред. Ако допуснем да изпуснем инициативата сега и допуснем да се разотиват изпълнителите, може би наистина ще стане от една огромна българска мечта да имаме цяла магистрала, да стане едно огромно българско фиаско", е заявил Караджов. Регионалният министър е изтъкнал също, че е важно въпросът с инхаус договорите да бъде решен бързо, като през февруари той бил представил в Министерския съвет оперативна информация и е поискал съдействие за разрешаване на казуса.

Той е подчетал, че текущите ремонти и поддръжката на републиканската пътна мрежа трябва да бъдат подновени незабавно. До началото на май трябва да приключи работата на комисията, която проверява всеки сертификат за плащане. Дотогава тя трябва да представи доклад дали реално са извършени дейностите, за които се претендира плащане и на какви цени. Когато са ясни резултатите от проверката, може да започне разплащане към фирмите. То може да стане и директно през Министерството на финансите, е обяснил регионалният министър.

Петков и Караджов с различни версии за пътните ремонти

Петков и Караджов с различни версии за пътните ремонти

Това е някакъв политически процес, за който не съм информиран, каза Караджов

По-късно той е провел работна среща си с кметовете на общините в област Ловеч, които са поставили проблема с незавършените от миналата година ремонти на участъци от републиканска пътна мрежа. Министърът е заявил, че именно заради недовършените близо 280 обекта в цялата страна е важно АПИ да ги завърши по действащите договори. "Без финансиране трудно може да поддържате пътища, а поддържането стана по-скъпо заради инфлационните процеси и материалите", казал още той.

Караджов моли НС да даде мандат на АПИ да продължи да ремонтира пътищата

Караджов моли НС да даде мандат на АПИ да продължи да ремонтира пътищата

Според него в периода 2017-2018 г. АПИ е провела 9 открити процедури по ЗОП