Министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов за пореден път настоя депутатите да приемат предложението да бъдат продължени договорите за текущ ремонт и поддръжка, прекратени от служебното правителство.
Точката трябваше да бъде гласувана в зала днес, но по предложение на Константин Бачийски от "Продължаваме промяната" тя отпадна от дневния ред. Два поредни дни пък депутатите от ПП, ДБ и БСП пък бойкотираха бюджетната комисия, която трябваше да разгледа проекта.
"Мога да уверя българските граждани, че договорите за текущ ремонт и поддръжка са си действащи договори в резултат на проведена законна процедура, открита и състезателна, по Закона за обществените поръчки. Единствения проблем там е, че са надхвърлени многократно размерите на тази поръчка и не можем да възлагаме повече дейности.
Първо, защото те са били прекратени миналата година (от служебния кабинет - бел.ред.), като остана само зимното почистване и аварийните ремонти", обясни Караджов.
Далеч не така мисли по темата министър-председателят Кирил Петков, според когото в текущите договори под прикритието на поръчки за текущи ремонти се крие извършването на цялостни такива, което дава условия за корупционни практики. "Това е нередност. Тази нередност трябва да се установи преди да се изплащат парите", коментира той в кулоарите на парламента.
Попитан от News.bg защо ПП първо внася, а след това бламира собственото си предложение, Петков отговори: "Няма никакъв друг начин, освен да се вкара в парламента, за да се санират тези договори. Ако някой в Министерския съвет ги одобри, това ще бъде на ръба на закона. А депутатите не казаха, че не го одобряват, а само го отложиха, за да сме сигурни, че правилните контролни механизми са заложени в това предложение. Въпросът е когато се разплатят тези пари, да сме сигурни, че има достатъчно контролни механизми".
По думите на Караджов обаче, ако Народното събрание одобри предложението, отпаднало от дневния ред днес, държавният бюджет по никакъв начин няма да е застрашен - 50% се изплащат на фирмите в началния етап, а останалите висящи задължения едва след като приключи вървящата проверка на контрактите. Ревизионната комисия, която проверява договорите за пътни ремонти, следва да завърши работата си към началото на май.
"Това е някакъв политически процес, за който не съм информиран", коментира регионалният министър защо ПП първо са внесли предложението, а сега отказват да го разглеждат.
Ако не бъде намерено решение на създалата се патова ситуация, пътищата ни ще останат без поддръжка до приключването на новите търгове. Това ще се случи най-рано през юли и то при условие, че няма обжалвания на конкурса, което е рядкост при провеждането на обществени поръчки у нас.