Войната в Украйна за съжаление идва в момента, когато започнахме да излизаме от кризата с COVID-19, тя доналя инфлация в системата на икономиката. Това заяви пред БНТ вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.

Той посочи, че войната е спряла редица доставки на материали и суровини. Според него това се е отразило най-драматично в строителния сектор.

По думи на Караджов увеличението в цената на желязото е над 40%, на битума - 60. Минимум 25% сме загубили, смята той.

Министърът бе категоричен, че единственият начин да се спаси паритетът на лева, е да продължим да инвестираме в инфраструктура.

Той посочи, че до месец трябва да се внесе решение в парламента на забавените проекти заради инхаус процедури.

АМ „Хемус“ се строи по старите договори на ГЕРБ въпреки заканите, установил Дончев

АМ „Хемус“ се строи по старите договори на ГЕРБ въпреки заканите, установил Дончев

Има реална опасност България да не получи нито цент по плана по подобие на изминалата 2021 г

Час по-скоро трябва да влагаме всички левове в инфраструктурни проекти, които никога повече няма да са толкова евтини, предупреди Караджов.

"Трябва да бъде разплетен този възел с АМ "Хемус". Най-вероятно 7,8, 9-ти ЛОТ трябва да бъде обявен отделен конкурс съгласно ЗОП и да победи най-добрата оферта. ЛОТ-овете от 1 до 6, по които има конкретни чертежи, са изключително важни", обясни той.

По негови думи цялата магистрала може да стане до 2027 г. Министърът подчерта, че няма да има никакво забавяне.

По негови думи "Хемус" и инхаус процедурите са "минно поле". "Заобиколени са обществените поръчки и без конкурс са възложени едни 4 милиарда работа. Сега аз и колегите ми се опитваме много внимателно да се движим по това минно поле. Ето защо много внимателно изследваме рисковете", посочи Караджов.

"Хемус" може да е готова най-рано през 2027 г.

"Хемус" може да е готова най-рано през 2027 г.

През 2024 г. на практика ще може да започнат да се изпълняват строителните дейности по седми и осми участък

Относно проблемите със строителството на АМ "Струма" в Кресненското дефиле той заяви, че там драмата е голяма.

"Ние имаме веднъж екооценка, имаме действащ ОВОС и избрани изпълнители за строителство и надзор. И сега седим и разговаряме с едни работни групи по т.нар. Бернска конвенция, която има препоръчителен характер. Така че, ако екологията ни разреши, всичко може да започне утре", поясни министърът.

Според него строителството да започне сега е и най-добрият вариант от икономическа гледна точка, тъй като офертите са на старите цени.

Запитан има ли напрежение в управляващата коалиция, Караджов отвърна, че политика е по-истинската, когато има спорове и разногласия.

Правителството в крайна сметка вземало прагматични решения извън партийните пристрастия. Ползата била за народа.

Караджов посочи, че над 2,5 млрд. лв са в бюджета на министерството, а извън тях са средствата по Плана за възстановяване и развитие.

"Автомагистрали" сключили договор за озеленяване на АМ "Хемус", но не и за строеж

"Автомагистрали" сключили договор за озеленяване на АМ "Хемус", но не и за строеж

Регионалният министър не дава краен срок за завършването на магистралата