"Автомагистрали" са сключили договор за доставка на озеленяване на АМ "Хемус", но не е сключен такъв за строително-монтажни дейности на магистрала. Това заяви пред bTV вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.
Той обясни, че има само договори за доставка на материали - чакъл, бетон, желязо. По думи на министъра към днешна дата не може да се даде краен срок за завършването на магистралата през Северна България.
"Сключени са договори за 10 участъка за оставащите 240 км от АМ "Хемус", които не са изградени. Един-единствен от тях е сключен по ЗОП (Закон за обществени поръчки - бел.ред.), той си върви добре и ще бъде завършен в срок. За останалите 9 е приложен "инхаус" механизмът", обясни Караджов.
Той подчерта, че държавното дружество "Автомагистрали" не разполага нито с необходимата техника, нито с нужните служители, за да завърши процедурите.
Караджов посочи, че по въпросните 10 участъка са възложени процедури за 4 млрд. лв., като от тези пари са преведени ефективно 1,3 млрд. лв.
"Преведени са на фирмите, с които "Автомагистрали" е сключила договори по "инхаус". Аз не мога да твърдя коя фирма е куха и коя - не, има си разследващ орган", заяви той и поясни, че никой министър на регионалното развитие няма разследващи правомощия.
Във всичките 9 участъка с "инхаус" започва строителството, без да има нито един проект, изтъкна министърът и обясни, че Народното събрание трябва да узакони строителството на тези участъци.
Караджов увери, че следващите поръчки ще минават по ЗОП, ще се ограничи и практиката строителят сам да проектира изпълнението. По негови думи към момента няма нито един готов проект за голям инфраструктурен проект.
"На идейна фаза започва реалното проектиране на скоростния път от Русе до Велико Търново. Отсечката Бяла-Русе, където стават най-много катастрофи с жертви - трябва да свалим обаче трафика между Търново и Габрово, което едва ли е мечта на габровци. Затова пътят от Русе ще се пресече с АМ "Хемус", ще мине през Търново, а двулентовата отсечка - да стане четирилентова", разясни Караджов. Той съобщи и че проект за тунел под Шипка също няма.
valentin-tzonev-1
на 09.01.2022 в 18:41:44 #4Октавиане, доста са ми ясни тия процеси. Не е световна практика проект и строителство да се дадат на един субект. Обикновено са различни, като проектантът следи и за качеството на изпълнението. Както и да е, нашите са мързели и решили да дадат проект и строителство на един и същи субект. питам те защо: 1. Няма нормален търг (граждански договор? Нали инхаус е само за извънредни обстоятелства. 2. Защо договорите не са за строителство под ключ, ами само за материали? Хайде давай, прикривай далаверите на Баце и кохортата му.
maria-ivanova
на 09.01.2022 в 16:47:19 #3ПП вие сте управляващи, а не разследващи. Това че сте разбрали какво се е случвало, това е добре, но не губете повече време с приказки. Виновните на прокуратурата, което може да се анексира, да се направи да работи, ако не става, да се прекрати и да се върнат парите. ДЕЙСТВАЙТЕ! Народът Ви избра, за да работите, не ни се слуша смешния Ви плач.
oktavian
на 09.01.2022 в 12:14:59 #2Валентине, Дали ти е известно, че ако има сключен договор за "пълен инженеринг по FIDIC - Жълта книга", изпълнителят поема задължението да изготви проект, да го представи за одобрение и съгласуване пред инстанциите и въз основа на този проект да извърши строителството.Много широко разпространена европейска и световна практика.Никоя строителна компания обаче не проектира и не започва никакво строителство, ако няма преведено авансово плащане! Законът не забранява възлагането на дейности от страна на получилият поръчката изпълнител на други компании подизпълнители.Това е така защото при големите инфраструктурни проекти има много разнообразни дейности, които в повечето случаи е добре да се изпълнят от тясно специализирани фирми, а не от някакъв си строител пенкилер. Съвсем по-различно е ако фирмата подизпълнител, която трябва да изготви, или вече е изготвила проекта разбере, че новото правителство има намерение да спре строителството.Тогава тя няма да предостави като неразплатена своя интелектуална собственост проекта или ще го задържи до плащане. Както вече е ясно, сегашното управление няма намерение да строи, а само обещава.Така, че ако има готови проекти те ще си останат в папките на проектантите.Защото министърът заявява, че ще има огромни корекции, което прави проектите безсмислени.С успех може всеки като него да заяви например, че не 4, а 6 платна ще има тунелът под Шипка и дори ще включва двойна ЖП линия.А защо пък не и плавателен канал с шлюзове от Дунав до Бяло море!И въпросът с транспортните връзки раз-праз е решен! Да живее "Промяната"! Евалла!
valentin-tzonev-1
на 09.01.2022 в 10:41:09 #1Я гребаджиите, я коментирайте: Във всичките 9 участъка с "инхаус" започва строителството, без да има нито един проект, изтъкна министърът и обясни, че Народното събрание трябва да узакони строителството на тези участъци. Караджов посочи, че по въпросните 10 участъка са възложени процедури за 4 млрд. лв., като от тези пари са преведени ефективно 1,3 млрд. лв.