Магистрала "Хемус" ще е напълно готова през 2027 г. и то ако няма нито едно обжалване. Това стана ясно от представянето на готовността на проекта от страна на инж. Бисер Йорданов, директор на дирекция в АПИ по време на обсъждане на стратегическите инфаструктурни проекти, организирано от МРРБ.

В работната среща се включиха Агенция "Пътна инфраструктура", включително директорите на дирекции, на Института по пътища и мостове и на "Автомагистрали" ЕАД.

Участъците 1, 2 и 3 на "Хемус" са с готова техническа документация и влязло разрешение за строеж. 4-и, 5-и и 6-и участък на АМ "Хемус" са по-напреднали, но и там строителните дейности засега не могат да започнат, стана ясно от обясненията на Йорданов.

През 2024 г. на практика ще може да започнат да се изпълняват строителните дейности по седми и осми участък на АМ "Хемус", което ще продължи 36 месеца. На седми участък на практика трябва да се преместят 3 километра от трасето, защото попадат в свлачищна зона. На осми участък се оказва, че част от трасето по идейния проект попада на територията на ловно стопанство "Черни Лом", където има популация от благородни елени и ловното стопанство не е съгласно оттам да минава магистрала. Освен това отчужденията, поне докато няма технически проект, няма как да започнат.

Караджов с нов проект за тунела под Шипка и винетка за тирове за второкласната мрежа

Караджов с нов проект за тунела под Шипка и винетка за тирове за второкласната мрежа

Магистрала "Струма" няма да се строи в трасето, което застрашава природата

Регионалният министър Гроздан Караджов заяви, че когато намерил казуса "Хемус" на бюрото си, разбрал че няма шанс магистралата да е готова до 2024 г.

Той обясни, че целта е да стане ясно, че без специален закон и специално нормативно решение на Народното събрание няма как да се извърши трансформацията, за да продължи "Хемус" да се строи. Моята задача е да съдействам на разследващите органи, но това е една периферна задача. Първостепенната ми задача е да продължим строителството на АМ "Хемус" и да се забързат процедурите, категоричен бе регионалният министър.

Припомняме, че именно строежа на АМ "Хемус" предизвика най-големите скандали между служебните правителства и ексуправляващите от ГЕРБ. Според извадените документи от служебния регионален министър Виолета Комитова магистралата реално не се е строила, с изключение на 4-ти и 5-ти лот, тъй като за останалите лотове няма нужната строителна документация, а за отделни участъци не са стартирали дори и отчуждителните процедури. Едновременно с това за редица дейности са изплащани милиони авансово, а като драстичен пример за това се дава договор с изплатени средства за озеленяване на участък, чието строителство не е започнало.

Част от документите бяха предадени от МРРБ и Министерство на финансите и на прокуратурата, но засега не се знае да има движение по тях.

Едновременно с това ГДНП разкри една от схемите и дори и задържа човек за източване на средства, които по думите на вътрешния министър Бойко Рашков са изнасяни в сакове и чували от банки. Задържането му и по-точно неговите свидетелски показания обаче доведоха до скандал между прокуратурата и МВР за това има ли или няма натиск и желание за разкриване на цялата престъпна схема.

Строителството на АМ "Хемус" бе, по думите на експремиера Борисов, една от основните цели на ГЕРБ, а лично премиерът е заявявал, че ще се пенсионира, когато построи магистралата, започната по времето на Тодор Живков - 1984 г.

Гроздан Караджов днес увери, че МРРБ ще съдейства за АМ "Хемус" с всички възможности и връзки и лостове, които може да дръпне, но някои неща ще трябва да влязат и в Народното събрание.

АПИ могат да влизат в МРРБ без да чакат. За това следващият път, когато има забавяне в нещо, господин Василев, в чийто ръце е топката, влиза във вратата на Автомагистрали без да чука и да чака. Същото важи и за МРРБ, заяви Караджов. Същото се отнася и за пътя Видин - Ботевград.

Той посочи, че регионално развитие не означава асфалт и бетон, а съхраняването на природата също е много важно. Трябва да стъпваме много внимателно, по терлици, призова министърът и настоя да бъде създадена организация, с която АПИ да бъде първият страж на културните паметници.

За АМ "Европа", Караджов заяви, че за нея има най-много оплаквания как се строи. За хората държавата е държавата и когато сключвате договори, всичко трябва да е описано. Ние плащаме сметката и няма как да бъдем оставени обезоръжени от страна на администрацията пред изпълнителя. Той строи там като башибозук, а ние нямаме инструменти.

Шефът на АПИ Тодор Христов призова в рамките на утрешния ден да се изготви доклад от дирекция правна, в който да е казано какви са всичките механизми за налагане на санкции, но и да се следи изпълнението на обекта.

По отношение на АМ "Струма", Караджов иска довършване на участъците преди Кресна. До средата на годината тунел "Железница" трябва да бъде завършен. В района на Кресненското дефиле има много свлачища и трудно всички части могат да се обхванат. Укрепването няма да отнеме много време - около 6 месеца и до края на годината трябва да се приключи с целия подучастък. Ние сме спрели пред вратата на процедурата по ОВОС и тепърва предстоят разговори с МОСВ по уточняване на варианта, по който те биха съгласували ОВОС за строежа на АМ "Струма", обясни Гроздан Караджов.

България е заплашена от огромни санкции заради АМ „Струма“ при Кресна

България е заплашена от огромни санкции заради АМ „Струма“ при Кресна

"Струма" не е магистрала, това е главен път първи клас, категоричен Ковачев

Той отбеляза, че Кресненското дефиле тепърва ще се развърже като вариант, ще се търси техническо проектиране и варианти за инвестиране. Не може да се даде прогноза за завършването на АМ "Струма" все още.

Цялата магистрала в участъка Русе - Бяла - Велико Търново да се пусне до 2030 г., иска Гроздан Караджов.

За АМ "Черно море" в края на 2027 г. би могло да се сключи договор за строителство. Движейки се, магистралата трябва да има хоризонтални отсечки, които да водят до курортните места.