Ако служебното правителство си позволи да прокара в края на мандата си ново споразумение с руската компания РСК МиГ за ремонт на остарелите съветски самолети на българските ВВС, това трябва да се разследва от новия парламент, заявиха от Атлантическия съвет на България.

От организацията настояват също за парламентарно разследване на инцидента, при който загина майор Валентин Терзиев.

"Ще се сформира ли парламентарно мнозинство от евроатлантически ориентираните политически сили и народни представители, което най-после да спаси България от руската зависимост в отбраната? Ще се намерят ли депутати, които да сложат край на това постоянно унижение на България?" - питат от АСБ.

Атлантиците предлагат да се сформира специална парламентарна комисия, която да разследва смъртта на майор Терзиев, без да бъде прикриван никой по командната верига.

Жената на майор Терзиев: Искат всичко да свърши с пилотска грешка

Жената на майор Терзиев: Искат всичко да свърши с пилотска грешка

Мишената е била пусната под всякакви условия за безопасност

"Истината, само истината, цялата истина, тук и сега! Вярваме, че ще се намери поне един депутат, който още от първия ден на мандата на новия парламент да се заеме сериозно със случая! Тази комисия също така трябва да се заеме и със състоянието на изпълнението на сключените договори с РСК МиГ." - посочват от обществената организация.

От Атлантическия съвет смятат, че е редно още в предизборната си кампания бъдещите депутати да повдигнат въпроса дали в момента Министерството на отбраната подготвя нови споразумения и договори с руската компания за ремонт, поддръжка и модернизация на МиГ-29.

"Стари договори по рамковото споразумение от 2018 г. все още не са изпълнени, а вече постъпват сигнали, че вече се подготвя наливането на още пари в Русия. Министерство на отбраната продължава да мълчи за състоянието на изпълнението на тези пет договора." - напомнят атлантиците.

В изявлението се подчертава, че съгласно Закона за отбраната правителството може без одобрението на парламента да сключва договори за суми до 100 милиона лева, но това не бива да се прави от служебен кабинет.

"Не е работа на служебно правителство да решава такива въпроси, още по-малко да обвързва българската бойна авиация с Русия за още няколко години напред. Сега на ход са отговорните политически сили, които е време да дадат ясен сигнал, че това няма да мине и че ще бъде разследвано от новото Народно събрание." - казват още от АСБ.

Всички версии за падналия МиГ-29 остават отворени

Всички версии за падналия МиГ-29 остават отворени

Военният министър не губи надежда, че черната кутия ще бъде намерена

"Лобистка лъжа е, че МиГ-29 може да бъде модернизиран, така че да стане оперативно съвместим с НАТО! Хибридна лъжа е, че с модернизация на тяхната авионика старите самолети ще могат да ни служат още 10 години и да бъдат използвани безпроблемно заедно с новите F-16! Докато не се освободим от старата съветска техника, българската отбрана ще бъде пробита от Русия." - обобщават атлантиците.

АСБ настоява също за приемане на закон за преодоляване на зависимостта в отбраната от държави извън НАТО и ЕС. От организацията се надяват, че новият парламент ще задължи бъдещото политическо ръководство на Министерството на отбраната да снеме от въоръжение МиГ-29 далеч преди 2029-2030 г.

"Въпрос на политическа воля е следващият парламент не само да приеме такъв закон, но и да задължи правителството да приеме постоянна съюзна съвместна мисия на НАТО по охрана на въздушното пространство." - допълват от Атлантическия съвет.