За отмяна на въведената наскоро електронна система за обучение ,,Навигатор"" при повеждането на теоретичната и практическата част на шофьорските курсове настояха представители на автошколите в страната на пресконференция в БТА. В нея участваха председателите и други представители на Съюза на Българските автомобилисти и на редица организации на автоинструкторите.

От бранша се обявиха също срещу новата учебна документация за обучение на кандидат-шофоьрите, против промени в Наредба № 37 и Наредба № 38 на Министерство на транспорта и съобщенията (МТС) и следенето с GPS на учебните коли.

Председателят на ,,Българско обединение на шофьорите" Христо Радков заяви, че дигитализацията в шофьорското обучение се извършва от аналогови хора. "Трудно е като си смятал до вчера със сметалото днес да смяташ на елка", посочи той.

Съдът оряза изискванията за допълнително обучение на шофьори с отнети точки

Съдът оряза изискванията за допълнително обучение на шофьори с отнети точки

Според ВАС исканата магистърска степен на преподавателите е допълнителна тежест

Във връзка с разглеждано в парламента предложение за налагане на нови санкции за нарушенията на пътя и увеличаване на размера на някои от съществуващите, той представи статистика, която получава от МВР по Закона за достъп за информация. Според него е странно, че данните не се оповестяват публично. По думите му през 2024 г. са наложени 2 917 973 санкции за пътни нарушения за 237 млн. лв. или по почти 8 000 санкции на ден за 650 000 лева на ден.

Сами преценете дали са необходими нови санкции и дали обучението с нещо е виновно, посочи Радков. Той уточни, че младите водачи със стаж до 2 години по приблизителни данни са около 250 000, а официална статистика няма. Около 13% от тежките пътнотранспортни произшествия за готина са причинени от такива. Това означава, че 0.003 % млади водачи годишно причиняват тежки ПТП, което е пренебрежително нисък процент, обясни Христо Радков.

Председателят на Съюза на центровете по авто-мото подготовка инж. Йонко Иванов изтъкна, че на фона на темата на основната финансова рамка на държавата за следващата година е важен и въпросът с големия процент разходи в нея за подпомагане на пострадалите в катастрофи, Той заяви, че проблемът е плод на безхаберието на държавата на тема пътна безопасност от години. По думите му в обществото се насажда мнението, че за големия брой пътни инциденти за виновни автоинструкторите с калпавото си обучение, а същевременно в последните 25 години са се изнизали 25 министри на транспорта еднодневки, които само създавали каши. Той подчерта, че хора, които не знаят как да разработят новата философия на безопасност на движението, се опитват да изкарат автоинструкторите виновни.

Автошколите не са единни как да се обучават младите шофьори

Автошколите не са единни как да се обучават младите шофьори

Протест и контрапротест в центъра на София

Той се възмути и от тенденциозно извадени данни на Държавна агенция "Безопасност на движение по пътищата за 20-25% участие на млади водачи в ПТП. Тази провокативна насоченост към нас самите ни принуждава да отвърнем с някакъв вид мерки, посочи Иванов. От думите му стана ясно, че от Съюза на центровете по авто-мото подготовка са провели среща с новия транспортен министър и са му обяснили, че новата учебната документация е подготвена нескопосано. Йонко Иванов посочи, че с нея обучението от 22 календарни става 30 учебни дни, като запита какво означава учебен ден. Той каза още, че учебните програми не отговарят на никакви критерии. Според Иванов също така зад въвеждането на онлайн обучение стоят лобистки интереси и евентуален опит на участници в работната група да продават свои електронни учебници.

Иванов заяви също, че се изпитва по нова система, с която са отпаднали съществените въпроси при изпит за хора с шофьорски книжки за придобиване на категория за управление на по голямо превозно средство.

По думите му промените ще доведат до много по слабо обучение и повече корупция, защото с въвежданите усложнения много хора ще дадат 1000-1200 лв., за да си купят книжка, а в настоящата ситуация в България за толкова пари всеки ще си затвори очите. 

Георги Гвоздейков настоя за преосмисляне броя на автошколите

Георги Гвоздейков настоя за преосмисляне броя на автошколите

Слага се таван на шофьорските изпити

Според председателя на ,,Асоциация за обучение в транспорта Видко Митрович от 5 години държавата се чуди какво да прави за подобряване на пътната безопасност. Той заяви, че учебната програма за кандидат-шофьорите е изготвена в Министерството на образованието и науката (МОН) без участието на автоинструкторите, промените в обучението обслужват лобистки интереси и се правят тайно, без да ги питат за нищо, а после ги обвиняват за проблема с големия брой катастрофи като най-лесна мишена. Митрович изтъкна, че неграмотни хора правят системата, от които зависи дейността на инструкторите. Няма да се примирим с този подход към нашата дейност с всички допустими от закона начини и средства, закани се той

От името на СБА юристът Аглика Виденова заяви, че новата дигитална система тотално е объркала обучението на младите водачи и, ако тя се наложи, всички автошколи приключват. Според нея системата е нефелна, има бъгове и трябва да бъде отменена и да се промени законодателството, с което е въведена. Виденова призна, че дигитализация трябва да има, но по думите й електронната система в този си вид е неприемлива и може да бъде променена и подобрена.

Малинка Бондаренко от СБА заяви, че според статистиката 70% от курсистите взимат шофьорския изпит от първото си явяване, което по мнението и е показателно, че проблемът е в изпита, а не в обучението. Трябва да се оправдаваме за нещо, за което не сме виновни, изтъкна тя. Бондаренко посочи, че целта на новата системата е засилването на контрола, но тя не може да осъществи такъв. Тя отбеляза, че въвеждането на протоколи в системата работи само с телефон и то не с всяка операционна система. Малинка Бондаренко каза още, че автоинструкторите ще приветстват такава система, когато облекчава работата им, но в настоящия си вид тя ги затруднява. По думите й заради некомпетентността на държавните органи инструкторите се сочат като виновник за катастрофите.

Около 24 500 са отнетите шофьорски книжки от началото на годината

Около 24 500 са отнетите шофьорски книжки от началото на годината

През първите девет месеца на годината са загинали 338 души при катастрофи

Председателят на сдружение ,,Български автоинструкторски съюз" Трендафил Маринов опроверга твърденията за некомпетентност на автоинструкторите у нас като изтъкна, че българските професионални водачи се търсят в цяла Европа.

Десислава Стоянова от Българска автоинструкторска колегия посочи, че заради следенето с GPS много инструктори ще се откажат от работата си, защото голяма част от тях са над 55 г. и ще им е трудно да работят с приложението. Тя подчерта, че няма такава практика при шофьорските курсове другаде в Европейския съюз (ЕС), нито при обучението за която и да е друга сфера у нас. Според нея това същи не е законосъобразно, като се нарушават личните права. Стоянова каза още, че 95% от пътните инциденти се причиняват от опитни водачи и няма мерки за това. Тя каза още, че липсва и добра пътна инфраструктура, а когато държавата се проваля в опитите си за подобряване на пътната безопасност, се оправдава с инструкторите.

Българска автоинструкторска колегия се зарича да защитава правата на всеки гражданин, независимо дали чрез българското или европейското законодателство.