23% е спадът на клиентите на големите вериги у нас заради пандемията, като оборотът на големите вериги в страната е спаднал средно с 11%. Това показват данни от анкета на Сдружението за модерна търговия (СМТ), в която са взели участие 8 от големите вериги у нас, членове на СМТ - "Аванти", Billa, Deichmann, Kaufland, Lidl, Mr. Bricolage, "Фантастико" и "Хиполенд", с пазарен дял от над 30% от ритейлърите в България.

Отбелязва се и че само две от веригите са се възползвали от държавната мярка 60/40 - "Mr. Bricolage" и "Deichmann". Останалите 6 вериги не са кандидатствали за подкрепа и заявяват, че са предпочели да се справят сами с предизвикателствата на кризата.

Веригите се разделят главно на хранителни (5) и нехранителни (3). При някои от хранителните вериги спадът на оборота по време на блокирането е бил минимален, а при други - между 5% и 10%.

При някои от нехранителните вериги пандемията е наложила физическо затваряне на обектите - 36 магазина са били затворени от общо 59 обекта, собственост на трите компании, участвали в сондажа. Средният спад на оборотите при тях е с повече от 30%. Най-големите спадове са били отчетени при "Хиполенд" и Deichmann.

Междувременно обаче изследването на СМТ констатира, че въпреки тежките моменти, повече от 20 000 служители са запазили работните си места.

Спрямо изводите големите ритейлъри у нас успешно са се справили с новите предизвикателства, като същевременно не са допуснали дефицит на стоки и празни рафтове. Същите успешно са адаптирали бизнес моделите си към новата ситуация и са запазили своите работници.

Какво да очакваме след кризата - данните сочат, че търговските вериги в страната ще продължат да се развиват с адаптирани стратегии. За 2020 година Вilla например планира да отвори 6 нови магазина и да обнови 8 други