Докато държавата не си върне контрола над тол системата и не разкъса обръча от фирми, няма аргумент да повишава нито цените, нито обхвата. Това заявяват от Института за пътна безопасност (ИПБ).
От два месеца има редовно правителство, но действия за промяна на модела за управление на тол системата не са предприети. От Института за пътна безопасност оценяват проведената преди дни среща в МРРБ като безполезна, тъй като няма концепция и не се е стигнало до конкретни предложения.
Липсата на експертиза от страна на министерството създава условия промените да бъдат отложени за неопределено време.
Едновременно с това България е единствената страна в която тол системата работи на загуба, а е въведена напълно погрешна концепция за управление. Необосновано е намален обхватът на тол системата, както е и налице престъпно ниската тарифа на изминат километър. Всичко това превръща българската държава в донор на международния и национален превоз на стоки и товари.
От Института за пътна безопасност са направили анали и открояват раздутия щат от служители - 912, при похарчени 180 милиона лева за видеонаблюдение и сателитен контрол. В ИПБ ежедневно постъпват сигнали за неправомерно наложени глоби/компенсаторни такси на товарни МПС. Не са обработени и стотици хиляди нарушения.
Голяма част от рамките за установяване на нарушения не работят или дават грешна информация.
Според ИПБ сега действащата тол система обслужва частни интереси и работи срещу нейните потребители. 7% от всички такси да остават в частни/технологично подставени лица, като това е най-високият процент в ЕС за този вид услуга. Средно в ЕС той е между 0,8 - 2%. Според ИПБ тол-системата е обвита от обръчи от фирми и съзнателно, с нагласени обществени поръчки и одити контрол е даден на "Капш". От ИПБ са направили и картинка за добре изградената хранителна верига.
![Снимка 563490](https://webnews.bg/uploads/images/90/3490/563490/640x.jpg?_=1644831872)
Източник: ИПБ
"Има ли кой да защити националния интерес", питат още от неправителствената организация.
От ИПБ задават и следните въпроси:
- Защо беше премахната възможност GPS провайдърите да изпращат директно данните от тракерите към системата на АПИ? Обяснението се крие във следното: ⇒ в момента всички GPS провайдери са задължени да предават телеметричните си данни, от което се оформят тол декларациите към външна система, контролирана от Капш, независимо дали са сключили договор с ITS или Digitoll - двата национални доставчика.
- Защо процесът за изготвянето на тол декларациите не остана в системата на АПИ ? Обяснението се крие във следното: ⇒Това е златната кокошка, която щеше да снася златните яйца директно в бюджета, а не в частни ръце. Например: В новата полска тол система изготвянето на тол декларациите е в ръцете на държавата и на доставчиците на данни не се плаща никакъв комисион. А в Унгария изготвянето на тол декларациите е задължение на GPS провайдърите, без никакви посредници, за което те получават 1,8 %. И в двете държави парите на превозвачите се управляват от държавата, а не от частни фирми.
- Защо тогава първоначално заложената възможност за изготвянето на тол декларациите не се предостави и на GPS провайдърите в България ? Има няколко български GPS провайдъри, които притежават експертиза, познания и технологии да се справят с подобно предизвикателство. Тези фирми биха се справили не по-лошо от Капш. Не трябва да се съмняваме в качеството на родните софтуерни специалисти. Не само че ще се справят по-добре, но определено това ще е и по-евтино от сумите на Капш, които са заложили в т.2 от ценовото предложение в договора си с АПИ за 141 милиона, а именно: техните часови ставки варират от 258.00 до 290.40 лв., което при 23 работни дни на месец прави трудово възнаграждение в размер от 47 000.00 до 53 000.00 лв. на месец.
Либерализацията на пазара е задължителна, за да започне да се решават проблемите на тол системата. Държавата на всяка цена трябва да поеме контрола върху тол системата, ако иска да има аргументи за увеличаване на обхвата и цените на тол системата, заявяват в заключение от ИПБ.