Новото ръководство на Министерството на регионалното развитие и благоустройството в лицето на министър Гроздан Караджов и заместниците му са амбицирани да въведат справедливост в системата на пътните такси - тол и винетки.
Това анонсира Караджов в началото на дискусия с превозвачи, провела се във ведомството.
"Днес сме тук, за да си поговорим за справедливостта", започна дискусията министърът. И посочи - следва да плаща, в сумарен план, този, който използва и въздейства повече на пътната мрежа.
Докато сега обаче далеч не е така - въпреки широко прокламираните стотици милиони при строителството на тол системата преди години, сега числата сочат нещо съвсем различно - българските шофьори на леки автомобили плащат двойно повече от товарните превози.
Цифрите са следните - за 2020 година от винетни стикери са събрани 267 милиона лева, а от тол такси едва 118 милиона. През изминалата година ситуацията е идентична - съответно 271 и 158 милиона лева.
Отношението е изцяло обърнато и вместо да плаща този, който ползва повече, превозвачите са субсидирани от обикновените български граждани, подчерта още веднъж шефът на регионалното ведомство.
Справедливо е да се плаща поне близо до европейските и съседните ни страни, в момента на територията на България се плаща от 5-6 пъти по-малко отколкото в съседните ни страни, добави Караджов. Така например всички автобуси, преминали през миналата година през страната ни платили 1,6 милиона лева или по 12 стотинки на километър.
В момента от обхвата на тол системата са изключени 2 и 3-ти клас пътища. От 20 000 пътна мрежа, тежкотоварният трафик плаща за 15% от нея, за останалите пътища не, като така реално реално тежкотоварният трафик заобикаля големите пътни артерии. "Реално се заплаща за 3115 км се таксуват реално, а останалите пътища страдат от прекомерно натоварване. Самата пътна мрежа не може да издържи на такъв трафик", смятат от МРРБ.
Очаквано от бранша не приеха радушно констатациите на Караджов. И посочиха - и в Европа има алтернативни пътища, а в България далеч няма такива навсякъде. Освен това липсвала прозрачност относно събирането на средствата от пътни такси, смятат от Камарата на автомобилните превозвачи.
Като друг основен аргумент в подкрепа на тяхната теза, те посочиха, че в момента далеч не е време за повишаване на системата за заплащане с оглед на големия скок на цените на горивата и цялостната икономическа обстановка. "Това би било пагубно за превозвачите, особено за тези, който работят по обществени поръчки за транспорт между малките населени места. Ние извършваме социална услуга", каза председателят на автомобилната камара Милена Милтенова.
"Кой мачка пътищата - не превозвачите, които имаме ограничения. Мачкат го до юфка тези, които строят пътищата", остра бе тя.
Според действащия регламент 13-70 маржът на печалба следва да е 5% за градските и превозвачите в планински линии, но това към момента не се спазва, каза Милтенова. И посочи - ще подкрепят исканията на държавата, когато въпросният регламент започне да се взима предвид.
"Т.нар. тол система в България е грешна, болна, с много дефекти и недъзи. В тази зала преди години, когато обсъждахме въвеждането й, зададохме сходни въпроси и съображения - че тя няма да доведе до повече средства с обосновката по-добри пътища, а напротив - парите ще бъдат по-малко", каза на свой ред Петър Захариев от Националното движение на автобусните превозвачи. И настоя - да се премахнат частните посредници в системата, които усвоявали много средства, каквато е практиката в много западни страни като Германия и Австрия. Даде и пример: докато един ТИР в България плаща 60 лева за преминаване през цялата страна, то в Унгария тази сума е 145 лева.
"Слушам ви и съм изписал много страници с ваши предложения. Това е целта, с която съм дошъл днес. Да ви чуя, защото ние сме едно семейство, може да се караме, но накрая трябва да се разберем", обобщи министър Караджов.
"Днешната ни среща е само началото на диалога, който ще проведем преди да се прави каквото и да било. Затова не идвам с готови решения и налагам мнението си. Желанието ми е да поговорим по тези въпроси", добави той и постави конкретен срок - след 2 или три седмици ще се проведе втора подобна среща. А в рамките на това време - Караджов ще възложи "много детайлен" одит на тол системата от самото й създаване до 31 декември 2021 г.
Няколко са основните допирни точки, по които транспортният бранш и държавата постигнаха съгласие - проблеми в тол системата има що се касае до множеството частни посредници, компенсаторните такси често са несправедливи, получават се твърде късно и с високи лихви, а състоянието на пътищата често е спорно.
"Предвидени са с над 50% повече средства за ремонти през настоящата година. Ще има и нов механизъм за контрол на качеството, нов механизъм за провеждане на обществените поръчки. Надявам се това да даде резултати", каза ръководителят на регионалното ведомство.
Ще се мисли освен това и за промяна в условията за автобусните превозвачи, както и канализирането на транзитния тежкотоварен трафик единствено по магистралите и първокласните пътища.
"Обещавам ви, че всичко това ще бъде обмислено преди да направим каквато и да е крачка.
ASPIRIN
на 03.02.2022 в 13:20:49 #1Проверете колко пари прибир разследваната фирма КАПШ и ще разберете какво се случва реално .