Тази сутрин и от Асоциацията на прокурорите в България (АПБ) излязоха с обръщение против недопустимия опит за намеса в независимостта на съдебната власт от нас с идеята за закриването на специализираните съд и прокуратура. АПБ сезира Европейската комисия, Европейския парламент, Венецианската комисия, групата "Държави срещу корупцията" (GRECO) и посланиците на страните членки на ЕС, САЩ и Великобритания у нас за внесените в 45-то Народно събрание законопроекти, които имат пряко отношение към върховенството на закона в Република България.
Според АПБ предложените промени "застрашават върховенството на закона и разделението на властите в страната", не са подложени на никакво обществено обсъждане (каквито са препоръките на Европейската комисия за демокрация чрез право (Венецианската комисия), и "по същество представляват недопустим опит за политическа намеса в независимата по Конституция съдебна власт".
АПБ посочва, че внесените от "27 народни представители от парламентарната група на "Демократична България" предложения за поправки в Конституцията касаят промяна на елементите на формата на държавно управление, което означава, че са от компетентността на Велико народно събрание (Решение №3 от 2003 г. по конституционно дело 22/2002 г. на Конституционния съд на Република България), а не на обикновено, каквото е 45-ото Народно събрание.
Припомняме, че въвеждането в системата на специализираните съдилища и прокуратура стана с решение на обикновено Народно събрание, по инициатива на ГЕРБ през 2010 година.
Прокурорите сигнализират и че текстовете в предложените промени, отнасящи се до прокуратурата предвиждат, че "главният прокурор се назначава и освобождава от президента на републиката по предложение на Народното събрание..." и са идентични с тези в Конституцията от 1971 г. (известна като "Живкова конституция"). Приемането им би превърнало държавното обвинение в политически фактор, изцяло зависим от парламентарното мнозинство, предупреждават от АПБ.
Асоциацията на прокурорите в България изразява тревогата си и от други предложени законопроекти. "От председателя на парламентарната група на "Демократична България" и група народни представители на Закон за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт и проект на Закон за изменение и допълнение на Наказателно-процесуалния кодекс", с които се цели закриването на специализираните съд и прокуратура - структури, които се занимават с най-тежките дела в държавата, а работата им е оценена като добър модел за борба с организираната престъпност и корупцията.
Премахването им би затруднило работата по разследвания от компетентност на Европейската прокуратура, тъй като именно Специализирания наказателен съд е компетентен да разглежда делата от тази категория. Още повече - дейността на специализираните съд и прокуратура вече в продължение на над 10 години е оценявана положително в доклади по Механизма за сътрудничество и проверка, на групата "Държави срещу корупцията" (GRECO), както и в Доклада по новия механизъм относно върховенството на закона в страните членки на ЕС.
От АПБ предупреждават и за възможно блокиране на борбата срещу организираната престъпност и корупцията в страната в случай че бъде приет внесения от политическа партия "Да, България" проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, с който се цели закриването и разделянето на КПКОНПИ. "В унисон с внесените законопроекти, последваха одобрителни изказвания и интервюта на едни от най-знаковите лица, засегнати от действията на специализираните съд и прокуратура, както и на КПКОНПИ...", отбелязват от Асоциацията.
От АПБ атакуват и друг законопроект за изменение на НПК, внесен от парламентарната група на "Изправи се! Мутри вън!", с който се възстановяват отменени през 2010 г. текстове, даващи възможност на обвиняем да поиска делото му да се разгледа от съда, ако до две години след повдигане на обвинение не е внесен обвинителен акт. АПБ защитава по-дългия период на разследване, тъй като наказателните производства срещу тези лица се отличават с фактическа и правна сложност, които предполагат по-дълъг период на разследване.
Принципът на разделение на властите и върховенството на закона е застрашен и от друг законопроект, внесен от парламентарната група на "Изправи се! Мутри вън!", който би позволил на съдии, прокурори и следователи да участват в избори като непартийни или независими кандидати, предупреждават от АПБ и посочват Декларацията от Бордо (8.12.2009 г.), според която "Подобно на независимостта на съдиите, независимостта на прокурорите не е привилегия или прерогатив, която им се дава според закона, а е гаранция в интерес на справедливото, безпристрастно и ефективно правосъдие".
В предложението от партия "Има такъв народ" да се преобразува "Бюро по защита при главния прокурор" и то да премине от съдебната власт (главния прокурор) към изпълнителната власт (министъра на правосъдието), от АПБ предупреждават, че това е лобистко предложение, изцяло в интерес на организираната престъпност и обслужващо чужди национални интереси, тъй като дейността на Бюрото е насочена към защита на прокурорите и техните семейства, на жертви, свидетели и други лица, участващи в производството. Мястото му е именно към независимата съдебна власт, каквито са и препоръките на Консултативния съвет на европейските прокурори.
"Предвид гореизброените примери в момента съществува реалната опасност от застрашаване устоите на правовата държава и върховенството на закона в страната и заличаване на напредъка, граден с десетилетия. Решението за налагане на мораториум от 22.04.2021 г., с което бяха блокирани действията на всички държавни органи, вкл. Висшия съдебен съвет, е пример за тази тенденция, посочват от Асоциацията на прокурорите в България в писмото си до европейските институции и посланиците."