Намираме се в последните дни на ноември, когато се провежда т.нар. "черен петък", а тепърва предстоят коледните празници. Традиционно всеки се отправя към магазини и молове, за да купи подаръци за близките си. Години наред обаче все повече от нас избират не да посетят физически търговски обект, а да поръчат нужната стока с един клик в интернет.
Как да се предпазим от некоректни търговци онлайн? Прочети, провери и пази - това са трите основни правила при интернет пазаруването, съветва Соня Спасова от Европейския потребителски център. Това е институция, която предлага безплатна помощ на потребители, които имат проблем със своите покупки зад граница, която е под шапката на Комисията за защита на потребителите.
Прочети - това следва да е първият основен принцип, който да спазваме, поръчвайки си нещо в интернет. Дали има или не въобще намаление, какво е количеството на поръчания продукт, дали реално дори той представлява това, което мислим. "Много важно е да се чете дребният шрифт", съветва Спасова.
Друг базисен принцип е да проверим самия търговец. Измамите в интернет безспорно са актуална тема, но по закон всеки следва да има информация за контакт - поне телефон и мейл за връзка при нужда.
Третият важен съвет, който дават от Европейският потребителски център е "Пази!". Пазете касовата бележка, пазете всички документи, които сте получили, пазете кореспонденцията си с търговеца, за да ви послужи това като доказателство "черно на бяло" при възникване на проблем.
Друго основно право, което всеки пазаруващ онлайн има, е да върне стоката в рамките на 14 дни. Това обаче не е позволено, ако става въпрос за храни и напитки, както и стоки като бельо, бански и др.