Всичко, което касае правата на гражданите и техните интереси, трябва да бъде обект на силна ангажираност от страна на органите на властта. Това важи и за поддържане на необходимото ниво и качество на информираност. Направен беше опит за омаловажаване на случая с теча на данни от НАП, която е изключително погрешно като подход. Това се подчертава в позиция на в позиция на Центъра за анализ и кризисни комуникации, направена след проучване на ситуацията и оценка на последиците при теча на данни от НАП.

Основният пропуск в комуникацията беше факта, че независимо от това каква е причината за изтичането на личните данни, НАП носи пълната отговорност, тъй като не е успяла да предотврати изтичането. Фокусът на кризисната комуникационна стратегия трябва да бъде насочен именно в тази посока.

Владислав Горанов искал от НАП решения, а не оставки

Владислав Горанов искал от НАП решения, а не оставки

Галя Димитрова се извини на българите за теча на личните им данни

Според позицията като цяло комуникацията на НАП по време на кризата с личните данни е била забавена, непълна и на момента хаотична.Кризи от подобно естество изискват много повече ангажираност и много повече отговорност, заявяват от Центъра и все пак оправдават частично недостатъците, че и другите замесени институции са спомогнали за пропуските.

Те открояват като позитивно и професионално това, че представителите на НАП не са си позволили да лъжат, както и отделят внимание на професионалните действия на говорителя на институцията Росен Бъчваров.

Негативите обаче са доста повече, пише в позицията, в която се отбелязва хаотичността в първите дни и впечатлението за липса на комуникация между институциите.

Освен това личният мотив на Изпълнителния директор на НАП Галя Димитрова да не прекъсне отпуската си по време на кризата е трябвало да бъде комуникиран с отговорност и доза смирение, а не неглижирането му със сравнения с други държави и служби.

6 възможни комуникационни кризи през 2019 г.

6 възможни комуникационни кризи през 2019 г.

Предупреждава Център за анализ и кризисни комуникации

В допълнение - действия на прокуратурата да оправдае арестите и последвалото разпращане на доказателства по медиите, остават като прецедент.

Авторите на позицията отправят и някои препоръки за подобряване на кризисните комуникации - изготвяне или осъвременяване на документ с подробни оценка и анализ на възможните рискове, както и на процедури за превенция на възможните кризисни ситуации и за реакция при тях. Необходимо е и провеждане на учебни проверки в условия, максимално близки до реалните, с цел подобряване на координацията между отделните звена в НАП, а и между възможните други участници в комуникационния процес.

Самата криза с личните данни показа важността на структура като НАП, нейното място в цялостната административна конфигурация, както и разбирането за ценността на интернет за сигурността на хората и за настоящето и бъдещето на държавата. Анализът показа, че кризата е от този тип, които имат потенциала да тлеят достатъчно продължителен период от време и да генерират дългосрочни негативни ефекти в обществото. Именно поради това отговорната комуникация би трябвало да бъде непреодолимо задължение на институциите.

Закрити врата по делото "Тад груп" заради националната сигурност

Закрити врата по делото "Тад груп" заради националната сигурност

Данните от НАП изпратени до "Бивол", но и световни медии като БиБиСи и Ройтерс