В доклад на Институтът за пътна безопасност за АМ "Струма" се сочи, че в участъка на с. Боснек, където на 23 ноември 2021г. стана катастрофата с 46 загинали македонци, в южната лента за движение са подменени всички обезопасителни съоръжения.

Констатирано е, че на обезопасителните съоръжения сглобката на тривълнестата преграда и вертикалните стълбове на двувълнестата преграда са компрометирани. Те не отговарят на инсталационните изисквания. Стопанинът на пътя трябва да изиска от изпълнителя на СМР да ги въведе в изправност съгласно инсталационния стандарт или лично да поеме отговорност за тези несъответствия. Министърът на регионалното развитие и благоустройство да потърси наказателна отговорност от длъжностни лица осъществяващи контрол на строителството в АПИ", съобщават от института.

Констатирано е, че при обезопасителна преграда в северното платно за движение болтовото съединение е компрометирано. Посоченият елемент от съоръжението е високорисков и не е в състояние да извърши необходимата работа съгласно изискванията на краш тестовете.

Близки на македонските туристи поискаха паралелно разследване на катастрофата на АМ "Струма"

Близки на македонските туристи поискаха паралелно разследване на катастрофата на АМ "Струма"

Търсят злато и бижута

По АМ "Струма" бяха наблюдавани множество точки за прекосяване на платната за движение, за които водачите не са предварително информирани и където атакуващият ръб на ограничителните прегради не е обезопасен. Липсват твърди инженерни мерки, при което съществува възможност за неконтролирано пресичане на платната и последващо ПТП от коси челни и странични, или задни удари.

При изхода от АМ "Струма" при Старо Село не е предвидена обратна връзка с южното платно за движение. Тази липса на функционалност причинява объркване и принуждава водачите да правят непозволени опасни завои в насрещната лента за движение.

Констатиран е и непочистен пътен възел от сняг, принуждаващ МПС търсещи достъп до северното платно за движение на АМ "Струма" да шофират в насрещното движение! Министър Караджов да предприеме действия за наказателна отговорност на длъжностни лица отговорни за контрола при поддръжката на пътищата в АПИ", съобщават от института.

В доклада се сочат и други препятствия: "Временната организация на движението при координати 42°29'04.9"N, 23°07'18.6"E е в директен конфликт с ускорителния шлюз. Тази изкуствено създадена нова неочаквана геометрия причинява объркване. Тя принуждава водачите да направят бавно включване под висок ъгъл. Това е директно следствие на комбинация от лошо планиране, лошо изпълнение от страна на строителната фирма и липса на контрол на ВОД от страна на стопанина на пътя".

Институтът за пътна безопасност предоставя пети доклад на министъра на регионалното развитие и благоустройството. Докладите категорично показват, че системно не се осъществява контрол от страна на стопанина на пътя АПИ, твърдят от института.