Подадени са 3068 заявления за саниране на блокове, одобрени са 756. Ясно е, че финансирането по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ) няма да стигне за всички. Това заяви пред Нова телевизия регионалният министър Андрей Цеков. Той допълни, че кандидатстващите за финансиране на мерки за енергийна ефективност блокове са конкуренция един на друг.

Цеков отбеляза, че на всяка сграда се прави енергийно обследване от сертифицирани експерти и въз основа на него се издава енергиен сертификат. Взима се предвид потреблението на енергия в сградата към момента и какво би било то след саниране. Отчита се и отделянето на вредни емисии. Максималният брой точки, който може да получи един блок, е 140.

"Може би гражданите не са били информирани за нивата на конкуренция и затова са разочаровани", коментира той жалбите на граждани и общини заради неодобрени за саниране сгради и критериите за оценка. По думите на Цеков кандидатите за кметове в различни общини щедро са обещавали средства за саниране на блокове в рамките на кампанията си преди местните избори през миналата година.

Той също призова гражданите да подават сигнали до Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) при съмнения за манипулиране на данни в сертификатите на сградите, за чието саниране се кандидатства. "В този случай аз ще изпратя документите на контролния орган, както и на Европейската прокуратура. Ако има манипулация на данни, това означава документна измама, насочена към неправомерно усвояване на европейски средства", посочи Цеков. Той уточни, че към момента в МРРБ не е получен нито един сигнал за неверни данни в сертификатите на сградите.

Регионалният министър каза още, че нужда от саниране имат около 3 000 жилищни сгради в страната. По думите му още отначало е било ясно, че ресурсът от 1,129 млрд. лв. по ПВУ няма да е достатъчен за удовлетворяване на всички потребности. Подадените проектни предложения са на стойност близо 4 милиарда лв. Цеков каза още, че ще бъде удължен срокът за кандидатстване по втория етап от програмата за саниране, който изтича на 16 януари. Удължаването вероятно ще е до края на февруари 2024 г. и ще бъде обявено веднага след изтичането на първоначалния срок. Финансирането за втория етап е 282 млн. лева. По указания на Европейската комисия 20% от стойността на санирането на одобрените сгради ще се осигурява чрез самофинансиране.

Одобриха 756 жилищни блока за саниране по ПВУ

Одобриха 756 жилищни блока за саниране по ПВУ

Подписването на договорите с общините за предоставяне на средствата ще стартира през януари 2024 г.

Информация за гостуването на Цеков в Нова телевизия беше разпространено по-късно от МРРБ. По думите му до края на годината ще бъдат изградени нови между 40 и 50 км от АМ "Хемус". До един месец ще има пълна документална готовност за продължаване на строителството на участъци 1, 2, 3 и 9 на магистралата, от които 1 и 3 ще са готови до края на тази година. "Участъци 4, 5 и 6 е възможно да започнат да се изграждат от средата на годината", посочи Андрей Цеков. Предстои да бъде пуснат за движение и участъкът от 23 км между Макреш и Бела от магистралното трасе между Видин и Ботевград, а до края на годината - и участъкът от Ботевград до Мездра. Ще бъде напълно завършена и АМ "Европа" от Калотина до София. Регионалният министър информира също, че предстои да се обяви разширяването в по-голям габарит на 22 първокласни пътни отсечки в страната, които ще бъдат модернизирани като скоростни пътища с по две ленти в посока. За проектирането са заложени 122 млн. лв. "Това е бъдещето. Ако икономиката и промишлеността са сърцето на развитието на страната, то пътищата са артериите", обясни той. Автомагистрала "Тракия" също бъде разширена с по едно платно в посока между София и Пловдив. Подготвена е обществена поръчка за идеен проект, която ще бъде пусната през февруари. Реалното строителство обаче се очаква да започне след поне 3 години.

"Няма да загубим европейски средства за АМ "Струма". Проведох среща в Брюксел, на която определихме механизма, по който да бъде разсечен възелът около завършването на магистралата. Трябва да се изяснят въпросите с европейското екологично законодателство. В понеделник трябва да предоставим необходимите отговори, след което ще има нова техническа среща и окончателно решение. До два месеца ще започне проектиране на източното трасе извън дефилето. Ако започнем работа тази пролет, до 2028 г. може да завършим източното трасе, по което ще минава трафика от Гърция към София. Лично аз споделям виждането, че трябва да работим и за второ трасе извън дефилето, затова търсим възможен вариант за него, с което цялата магистрала ще мине извън Кресненското дефиле, но след време", каза още Цеков.

От март започва да се достроява АМ "Хемус"

От март започва да се достроява АМ "Хемус"

Строителният сезон идва след зимата, фактически от февруари, има планирани пари от държавния бюджет

Той също увери, че не се предвижда увеличение на цените на винетките и тол таксите в страната. 

Във връзка с идеята за намаляване на комисионните за частните фирми от продажбата на винетки от 7 на 3%, Андрей Цеков посочи, че това е политическо решение. "Много държави ползват посредници при продажбата на винетни такси. Хубавото, е че ние вкарахме конкуренция на този пазар. До момента, в продължение на години, имаше само двама доставчици на услуги, ние сключихме договори с още двама оператори, избрани преди формирането на настоящето правителство. Поканени са и още две компании. Считаме, че с тази по-голяма конкуренция на пазара ще се генерират повече приходи за държавата", отбеляза той.