летище СофияЛетище "София" няма да бъде давано на концесия до 2017 година. Това заяви заместник-министърът на транспорта Милчо Миланов в парламента след гласуването на споразумение споразумение за промяна на финансовия договор между България, Европейската инвестиционна банка и летище “София” за финансиране на реконструкцията му.

Договорът предвижда ЕИБ да ни отпусне заем от 60 милиона евро за изграждане на нов пътнически терминал и прилежащата му инфраструктура на столичното летище. Цялата необходима сума по проекта е 192 милиона евро. От тях собствени средства са 38 милиона, по програмите ФАР и ИСПА се отпускат 52 милиона, а от Кувейския фонд за арабско икономическо развитие ще дойдат 42 милиона евро.

Заместник-транспортният министър заяви пред депутатите, че летището няма как да бъде дадено на концесия, докато не се изплати кредитът на Европейската инвестиционна банка. В отговор на въпроси на опозицията той уточни, че екологичният проблем с шума за живеещите в района на "Подуене" е решен, според по-високите изисквания на Европийския съюз да не се използват стари модификации руски самолети.

Милчо Миланов поясни още, че няма възможност новата писта, която ще е успоредна на старата, но в посока север да се изнесе по-далеч от града, защото това ще оскъпи двойно реконструкцията на летището. Засега е изчислено, че ремонтът ще струва около 210 милиона евро, подчерта Миланов. Проектът вече е утвърден и е най-доброто решение за следващите 50 години, допълни той и припомни, че за ограничение на шума за живеещите в района, полетите са забранени между 23.00 и 6.00 часа.

Необходимостта да се ревизира договорът възниква от факта, че пистата и новият терминал са били извадени от активите на летище “София” и са станали публична държавна собственост, което принципно променя условията на финансиране. Промените във финансовия договор ще доведат най-сетне проектът за ново модерно летище до реализация, уверяват от Министерството на транспорта и съобщенията.

Договорът за реконструкцията на летище “София” бе подписан през 1997 година и досега не можеше да стартира заради реституционни претенции на собственици на земи в района и заради екологични проикти за преодоляване на поряженията от шума на излитащите самолети в близост до жилищните квартали на столицата.