На брифинг в Министерството на образованието и науката министър Красимир Вълчев представи резултатите от тазгодишните държавни зрелостни изпити (ДЗИ) след 12. клас. Според него резултатите са съпоставими с тези от предходната година, но отново се очертават сериозни проблеми в системата, особено свързани с недостатъчния брой зрелостници, избиращи матури по математика, физика и химия.
"Основният проблем за мен остава ниският процент ученици, завършили профилирани паралелки по природни науки и математика. Това е сериозно предизвикателство пред инженерното образование и цялостното социално-икономическо развитие на страната", посочи министър Вълчев.
Той подчерта, че въпреки стабилността в резултатите от матурите, има системен проблем в подхода на обучение и оценяване. Според него образователната система трябва да се насочи към преодоляване на заучаването и да се премине към изграждане на умения. Именно затова се работи по нови учебни програми, които ще бъдат представени през септември под формата на концепции и визии, преди да започне писането на конкретните програми.
Резултати от матурите:
На ДЗИ по български език и литература са се явили 48 082 зрелостници.
Средният брой точки е 57,53 (оценка "Добър" 4.27).
Вторият ДЗИ е бил положен от 23 686 зрелостници със среден резултат 69,27 точки ("Много добър" 4.81).
Близо два пъти повече зрелостници са постигнали максимален брой точки спрямо миналата година.
Най-слабо зрелостниците се справят с пунктуацията, слятото/разделно писане и съгласуването на число между подлог и сказуемо.
Прави впечатление, че все повече зрелостници избират да пишат есе (73%), но средният брой точки на есетата е по-нисък от този на интерпретативните съчинения. Около 10% от зрелостниците не успяват да създадат аргументативен текст.
Разликата между регионите остава сериозна. На първите три места по резултати от ДЗИ по БЕЛ са:
София-град - 64,84 т.
Смолян - 59,79 т.
Варна - 59,44 т.
На последните места:
Разград - 47,94 т.
Шумен - 50,31 т.
Силистра - 51,14 т.
Министър Вълчев анонсира и предстояща дискусия за образователната структура, която функционира вече девета година. Според него системата е станала по-включваща, но и по-"избутваща", допускайки до 12. клас и матура ученици с ниски резултати.
"Ние трябва да сменим философията на вътрешното оценяване. Системата за вътрешна оценка не винаги е адекватна на външното оценяване, а именно това е ключовият индикатор за ефективността на училището", подчерта министърът.
Образователният министър изрази и съжаление, че задължителната матура по математика е отпаднала преди години. Според него именно тя би дала тласък на развитието на кадри в сфери като инженерството, химичните и информационните технологии.
Предстои представянето на анализи и задълбочена дискусия за бъдещето на образователната система, която, по думите на министъра, има нужда от системни и дълбоки промени.
Бяха представени и резултатите от НВО след 4. клас, което е първото външно оценяване в образователната система:
Средният резултат по български език и литература е 72,12 точки (оценка "Много добър" (5.06)).
По математика резултатът е 70,10 точки (оценка "Добър" (4.96)).
ivaylo-mladenov
на 11.06.2025 в 12:21:28 #1Малко странно ги изчисляват, ма карай