Половината от строителните дейности на тунел "Железница" на АМ "Струма" вече са изпълнени. Първичната облицовка на съоръжението от южната страна достигна 931 м лява и 838 м за дясната тръба. От северната са изкопани 837 м дясна и 838 м лява тръба. Започна полагането и на вторичната облицовка на тунела. От южната страна изпълнените бетонови работи по стени и свод в дясната тръба са 132 м, а от северната - 186 м.

Тунелът се изгражда по нов австрийски метод като се прокопават около метър и половина - два във всяка тръба и посока на денонощие, а веднага след това се правеше първичната облицовка на съоръжението с крепежни елементи, пръскан бетон и анкери. Строителните дейности започнаха през октомври миналата година и на обекта се работи денонощно и без прекъсване.

"Железница" е най-дългият пътен тунел, изграждан досега у нас. Той ще е с две отделни тръби за движение в посока, като дължината на всяка ще е около 2 км. Съоръжението ще бъде с всички необходими системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика.

Паралелно се изгражда и мост при директното трасе, преминаващ над р. Суха река, подпорна стена при директно трасе, още един мост над р. Суха река заедно с обслужващ тунелен път при южния портал на тунела откъм гр. Симитли и хеликоптерна площадка.

Напредва и работата по виадукта, който е преди "Железница", пътувайки от София към Кулата, както и на отсечкатата след тунела. Виадуктът е с готова връхна конструкция на платното за София. Той се изгражда по технологията "потактово избутване" на горното строене с хидравлични крикове. Мостът преминава над 6 препятствия - р. Струма, път Е79, съществуващата и бъдещата жп линия, общинския път и над обслужващия път на тунела. Платното за София е с дължина 560 м, а платното за Кулата - 510 м. Съоръжението е от два моста за двете платна на движение, като всеки е от 21 сегмента. Всеки сегмент се избутва потактово, като по този начин не се налага спиране на движението по път Е79 София-Кулата и жп линията. През тази година завърши избутването на платното за София, а в платното за Кулата предстои напрягане и избутване на първия сегмент.

Проектът за строителството на тунел "Железница" на АМ "Струма" се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014-2020 г.

Работата по подготовката за цялостното доизграждане на АМ "Струма" в участъка през Кресненското дефиле продължава и вече са определени изпълнителите на близо 24-километрова нова отсечка в посока Кулата - София, която ще преминава източно от дефилето. Тя е разделена на два лота, за да може на обекта да се работи едновременно. Избрани са изпълнителите на лот 3.2.1 и лот 3.2.2, но строителните работи на двата обекта ще могат да стартират след изпълнение на ангажиментите, поети пред Европейската комисия. А именно - допълване на екологичната документация спрямо специфичните цели за видовете и местообитанията, предмет на опазване в двете защитени зони от мрежата Натура 2000, през които преминава лот 3.2 на АМ "Струма", намаляване на натиска от трафика върху природата и повишаване на безопасността в отсечката от Е-79 през дефилето.

През 2020 г. напредна изграждането на всички стратегически пътни проекти - автомагистралите "Хемус" и "Европа", Видин - Ботевград, реконструкцията на Южната дъга от Софийския околовръстен път.

В началото на ноември завърши изграждането на първите 17 км от АМ "Европа" - между Драгоман и Сливница. Изградено е второ платно, а старото е реконструирано до магистрален габарит. Отсечката е с по две ленти за движение в посока и лента за аварийно спиране. Има два пътни възела, както и 11 големи съоръжения.

Продължава строителството на другия 14,5 км участък от АМ "Европа" - от ГКПП "Калотина" до Драгоман. Строителните работи на него започнаха през февруари т. г. и по договор трябва да приключат през януари 2022 г. Работи се по цялата дължина на трасето, изпълняват се земни и пътни работи, изграждат се армонасипни и укрепителни стени.

За третия участък от Сливница до връзката със Северната скоростна тангента, който е 16 км и ще преминава по ново трасе, е изготвен техническият проект. В момента се процедира подробният устройствен план и предстои през следващата година да бъдат обявени обществените поръчки за изпълнител и надзор на отсечката.

По трасето на АМ "Хемус" вече се полагат първите асфалтови пластове в участъка от Боаза до пътен възел "Дерманци", при пресичането с третокласния път ІІІ-307 Луковит - Угърчин. Това е участък 1, с дължина 15,2 км, от поетапното изграждане на 134 км от автомагистралата между пътен възел "Боаза" и връзката с път I-5 Русе - Велико Търново, което стартира през април 2019 г. В момента в участъка между Боаза и пресичането с пътя Плевен - Ловеч, което е обособено в три участъка, се извършват изкопи и насипи, работи се по големите съоръжения. В 51,5-километровата отсечка ще има различни по вид големи транспортни съоръжения - виадукти, мостове, надлези и подлези. В участък 2, с дължина 19,2 км, който е от края на п. в. "Дерманци" до връзката с път ІІІ-3005 Радювене - Катунец, включително и п. в. "Каленик", и в участък 3, с дължина 17,08 км - от п. в. "Каленик" до връзката с път ІІ-35 Плевен - Ловеч, и п. в. "Плевен", се изпълняват земни и пътни работи, както и дейности по изграждане на големите съоръжения.

В следващите три участъка от п. в. "Плевен" до пресичането с път I-5 Русе - Велико Търново се извършват подготвителни дейности по почистване на терена и направа на временни пътища. За последните три участъка от АМ "Хемус" - 7, 8 и 9, които са от пресичането с пътя Русе - Велико Търново до пътен възел "Буховци", продължават проучвателните дейности за изготвяне на технически проекти, съобразно договорените срокове. Строителството на в 16,3 км участък между пътните възли "Буховци" и "Белокопитово" на територията на областите Шумен и Търговище напредва и се очаква да е готов до средата на 2021 г.

Цялостното изграждане на АМ "Хемус" до 2024 г. е основен приоритет в управленската програма на правителството, тъй като бъдещето на Северна България и модернизирането на региона е свързано със строителството на автомагистралата и осигуряването на бърза и безопасна пътна комуникация. Автомагистралата ще свързва София с Варна и ще дублира първокласните пътища Е70 от Варна до Шумен, Е772 от Шумен до Ябланица и Е83 от Ябланица до София.

За трасето Видин - Ботевград вече е възложено изграждането на над 128 км. През миналата година работата започна от едни от най-сложните отсечки - Мездра - Ботевград и Видин - пътен възел "Макреш". В участъка от път I-1 Мездра - Лютидол е готово едното платно и от средата на декември трафикът в отсечката се осъществява двупосочно по него с временна организация и временна пътна маркировка. Строителните работи продължават паралелно в съседното платно, както и по целия километраж на обекта. През тази година на държавното дружество "Автомагистрали" ЕАД беше възложено изграждането на 65,8 км от направлението, в участъка между пътен възел "Макреш" и обходния път на Монтана. То е разделено в пет участъка, а срокът за изпълнение на всеки е различен - от 28 месеца до 32 месеца.

По договор 6-километровата отсечка от Южната дъга на Софийския околовръстен път трябва да бъде готова до края на 2021 г., но с темпа, с който строителите работят, е възможно обектът да завърши по-рано. За улеснение на трафика през зимата и за повишаване на безопасността, беше пуснато движението по директното трасе в два участъка от реконструиращата се отсечка - 1,7 км между пътните възли "Младост" и "Горубляне" и 2,5 км от връзката с магистрала "Тракия" до пътен възел "Герман". Движението е с временна организация, временна пътна маркировка и през следващата година работата продължава с полагане на последния износващ асфалтов пласт и изпълнението на всички довършителни работи.

Отричат за срутване, но има инцидент в тунел "Железница"
Обновена

Отричат за срутване, но има инцидент в тунел "Железница"

Към мястото на инцидента пътуват линейка и пожарна