Началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов посети Базата за предно разполагане в Безмер, за да се запознае с възможностите на модернизираните тактически бойни самолети Су-25.

Той беше посрещнат от командира на Военновъздушните сили генерал-майор Димитър Петров и от командването на авиационното формирование.

Припомняме, тази година в авиобазата бяха доставени първите пет ремонтирани щурмови самолета Су-25 от състава на ВВС, след като преминаха основен ремонт в Авиоремонтния завод в Барановичи, Беларус. Очаква се в средата на декември да пристигне шестата машина, а до февруари 2021 г. - и последните два самолета.

По думи на адмирал Ефтимов това е пример за консенсус между политическото и военното ръководство на Министерството на отбраната за това къде да се инвестира в отбранителни ресурси.

Според него резултати се постиган, когато изборът в коя определена способност да се вложат инвестиции е направен след задълбочен анализ, доказване на необходимостта и очертаване на перспективата.

Първите два ремонтирани самолета Су-25 пристигнаха в България

Първите два ремонтирани самолета Су-25 пристигнаха в България

Бяха ремонтирани в Беларус

Той заяви, че страната ни трябва да има резерв, ако не в самолети, то поне в двигатели, за да може да поддържа поне осем самолета в летателна годност, а също да се вдигне броят на летците и да се повиши класната специалност.

Адмирал Ефтимов посочи, че една от целите на посещението му е била да се запознае по-подробно с проблемите в авиобазата и те да бъдат отразени в Плана за развитие на Въоръжените сили. Той подчерта, че основен проблем, върху който се работи, е щатното разписание, което не отговаря в пълна степен на отговорностите, с които е натоварена базата. По негови думи се работи и по осъвременяване на наземната обслужваща техника.

От своя страна командирът на ВВС генерал-майор Димитър Петров представи обстоен анализ на ефективността на 80-те млн. лева, вложени в модернизацията на самолетите Су-25. Той заяви, че благодарение на договора, сключен от Министерството на отбраната, съществено са разширени възможностите на типа самолет.

На проведения брифинг стана ясно, че е модернизирана системата за навигация на Су-25, като са включени възможности за спътникова навигация. С това е осигурена по-голяма информационна осведоменост на пилота за изпълнение на задачите. Разширени са възможностите за използване на ракетно въоръжение, радиостанциите са подменени с нови, които позволяват едновременно връзка и прослушване на две честоти, включително и осъществяване на контакт със сухопътен и морски компонент. Всичко това прави модернизираните Су-25 по-боеспособни и по-ефективни в изпълнението на основните задачи по осигуряване на непосредствена авиационна поддръжка, изолиране на района на бойните действия и подпомагане воденето на боя от формированията на сухопътни и военноморски подразделения и части.

След 10 месеца очакваме първия ремонтиран самолет Су-25

След 10 месеца очакваме първия ремонтиран самолет Су-25

Още няма съгласувана кандидатура за шеф на военното разузнаване

Полковник Димитров представи пред началника на отбраната планираните задачи, които базата ще изпълнява през 2021 г. с разширените вече технологични възможности на модернизираните самолети Су-25. Той подчерта, че удълженият с 8 години ресурс на самолетите ще позволи воденето на интензивна подготовка на летателния състав от базата и повишаване на нивото на бойна подготовка. Предвижда се още в началото на пролетта базата да започне активното си участие в национални и международни летателни тренировки.

Командирът на авиобаза Безмер представи и инфраструктурното развитие на военното летище и изграждащите се нови обекти. Той уточни, че с направените инвестиции военното летище отговаря на всички съвременни стандарти и притежава способности за провеждане на учения и летателни тренировки с военновъздушните сили на страни членки на НАТО, както и да бъде използвано в бъдеще за запасно летище на Ф-16 за нуждите на българските ВВС.

Припомняме, на 28 ноември 2018 г. правителството одобри проектите за ремонт на самолетите МиГ-29 и Су-25.

След това стана ясно, че беларуският завод е под санкции и ремонта на нашите самолети бе пред провал.

Според военния министър Красимир Каракачанов в ремонта нямаше да участват руски експерти.

В Русия председателят на парламента Цвета Караянчева обяви, че ще участват и руски инженери.

През юни 2020 г. стана ясно, че може да се забави ремонта на изтребителите ни.