Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" организира национално проучване, реализирано в 41 български града и включващо 5011 пълноправни участници в образователната система.
С тази анкета синдикатът цели да установи трите най-важни национални образователни приоритета, според респондентите, като всеки участник е определял до три приоритета.
Информацията от анкетата е официално представена пред Министерството на образованието и науката (МОН), съобщиха от синдиката.
Като приоритет номер едно с 51,1% анкетираните учители и директори са определили: "Съхраняване на учителя от прекомерния стрес в професията чрез прекатегоризация на учителския труд или въвеждане на компенсаторни механизми."
"Разбираемо, последните две години работата в дистанционен режим, бързо сменящите се команди от Министерство на здравеопазването, работа, далеч над установеното работно време и отвъд свойствените за учителя задължения, претовариха неимоверно българския учител и доказват на МОН, че към професията "учител" няма изграден резилианс и национални образователни политики за съхранение и защита физическото и психическо здраве на българския учител", коментират от синдикат "Образование".
Организацията, инициирала реализираната вече "Националната програма за профилактика и рехабилитация на педагогическите специалисти", сега предлага да се увеличат компенсаторните механизми за учителите.
Синдикатът е предложил ранното пенсиониране за учители и директори да става, без те да губят допълнителната добавка от Учителския пенсионен фонд.
"Намаляване на административната тежест и освобождаване на учителя от несвойствени задължения." е приоритет номер 2 за образователната система според 49,6% от анкетираните.
"По този приоритет социалните образователни партньори работят от години, като имаме първите постигнати резултати, но определянето на прекомерната административна тежест като топ приоритет доказва, че учители и директори не са усетили намаляване на бумащината", отбелязват от синдиката.
"Въвеждане на оценки в начален етап и повтаряне на класа при неусвояване на образователния минимум от учениците." е третият приоритет, посочен от 35% от участниците в ангетата.
"Бързата скорост и либералният стил на образователната система в начален етап нанасят непоправими щети на учениците с дефицити, които трудно преодоляват в прогимназия и гимназия", обясняват от синдикат "Образование".
На четвърто място респондентите класират "Намаляване броя на учениците в паралелки и групи.", което да повиши качеството на образованието. За този приоритет са гласували 29,5% от участниците.
Петият приоритет с 24,4% е "Приоритетно финансиране на образователната система като постигане на средства за образование на минимум 6% от БВП."
Последният по важност приоритет според резултатите от анкетата е "Промяна на началото на учебната година." - с 0,8%.
"Утвърждаване на национални критерии за качество на образованието и адекватно финансиране за тяхното реализиране." е с 9,3%, а "Стратегията за обхват и задържане на учениците в образователните институции." - 2,2%.