
Камарата е инициатор на конференция за концепция за развитие на транспортната инфраструктура на страната ни до 2015 година, която днес бе открита от министър-председателят Сергей Станишев.
Основна тема на форума се превърна усвояването на средствата от европейските фондове. Премиерът подчерта, че ниското усвояване е характерно за всички новоприети страни-членки на ЕС и изрази надежда, че у нас това няма да е така. Станишев наблегна на необходимостта от увеличаване на административния капацитет за пълноценно усвояване на еврофондовете.
Божидар Данев отбеляза, че в Чехия се усвояват 98 на сто от европарите, докато у нас процентите са с 80 по-малко – 18%.
Според него част от проектите се бавят поради политическа намеса с цел влагане на средствата в определени фирми.
Шефът на БСК посочи и конкретни примери – втория мост на Дунав, летище София, железопътната отсечка Пловдив – Свиленград.
Данев упрекна министерствата, отговорни за управлението на транспортната инфраструктура в липса на административен капацитет. Той настоя за правителствен национален план за развитие на транспортната система.
По-рано министърът на регионалното развитие обяви, че ведомството му е готово с картите на приоритетните пътни инфраструктури и че те ще бъдат част от въпросния национален план, който се работи в правителството.
30 милиона лева ще струва разширението на Околовръстното шосе на София, като 20 милиона ще отидат за отчуждаване на терените около трасето.
Министърът на икономиката и енергетиката Румен Овчаров бе категоричен, че на инфраструктурата не бива да се гледа като на отделен фактор за развитие на икономиката, тъй като тя сама по себе си е икономика. Той определи като изключително важна работата по създаване на цялостна концепция за развитието на инфраструктура.
Европейски фондове, инвестиции, силни държавно-частни фирми са трите начина за намиране на средства, според Овчаров.
Приоритетните проекти за развитие на инфраструктурата и усвояването на средства от ЕС са коридорите 4 и 7, модернизацията на жп и шосейната връзка Бургас – Варна, София – Видин, заяви транспортния министър Петър Мутафчиев.
Той обяви, че е готова и концепцията за приватизация на националния превозвач “България Еър”.