Лято, приключения, игри до късно навън, край реката. Такова детство си спомня Константин Бандеров, управител на Фондация с обществено полезна дейност "Кентавър арт", когато през далечната 2012 г. заедно с приятели и колеги решава да организира в Пловдив първия Фестивал на реката и тепетата. Няколко години по-късно, през 2019 г. Константин разбира, че програмата на Лидл България "Ти и Lidl за по-добър живот" подкрепя проекти на граждански организации. Решава да кандидатства с проекта "Създаване на клуб за водни приключения и спорт" и неговата отдавнашна мечта да възобнови една позабравена традиция и специално отношение на хората към живата река - към Марица, започва да се сбъдва.

"За разлика от фестивала, с този проект искахме да постигнем дългосрочност", разказва Константин Бандеров. Идеята на проекта е да се създаде клуб на приключенци - както малки, така и възрастни ентусиасти, не непременно спортисти, но с желание да преоткрият и изживеят пловдивските реки и язовири по един различен и вдъхновяващ начин. Идеята на проекта предполага и осигуряването на минимална материална база, която да се ползва от хората по време на специално организирани събития и да им позволи да осъществят по-непосредствена среща с реката и природата около нея, както и да се запознаят с водни, гребни и други спортове, свързани с реката.

Клубът за водни приключения става привлекателно място за хората, които искат да се включат в събития в реката, без да полагат големи организационни усилия. С времето те започват да проявяват интерес не само към събитията, но и към възможността да се срещат с други ентусиасти в тази сфера. От клуба планират поредица вълнуващи приключения, в които могат да се включват всички, които проявяват интерес, дори да са без опит в каякинга.

Константин Бандеров се радва на всеки новодошъл, защото той самият започва спортните си заниманията с чист ентусиазъм и една надуваема лодка. Затова окуражава хората, които търсят прекарване на свободното време по смислен и свързан с природата начин. "В Пловдив има гребен канал и традиции във водните спортове, но целите там са свързани със спортни постижения, докато при нас е важно преживяването от срещата с живата река. Тази година например наблюдавахме как двойка лебеди отглежда поколението си", разказва Константин.

Броят на хората, които се включват в събитията на клуба, постоянно се увеличава, а привържениците в социалните мрежи са още повече. "Интересът се засилва, но количеството не е цел", казва Константин. Основното предизвикателство според него е преодоляването на нагласата на градския човек, на установените модели на живот и прекарване на свободното време. "Взаимодействието с другите хора в една по-неформална среда, далеч шума на града, създава вълнуващо усещане за общност, която макар и малка, свързва хората с реката и природата."

"Ти и Lidl за по-добър живот" е най-голямата социално-отговорна инициатива на Лидл България, която компанията стартира през 2017 г., в партньорство с Фондация "Работилница за граждански инициативи" и Български дарителски форум, и има за цел да помага на хората в различните региони от страната да водят по-качествен и пълноценен начин на живот, като подкрепя проекти в три ключови области: образование, култура и историческо наследство и околна среда.