News.bg започва публикуване изследването в 10 части на д-р по социология Теодор Дечев, представящо "Основни твърдения около съдбата на българите - мюсюлмани през Балканските войни"
(Продължение от предишната част)
Както вече стана дума около сведенията за покръстването на опожарения Бабешки колибак, с идването на пролетта православните мисионери навлизат дълбоко в планината и се захващат с покръстването на обитателите на разпилените върху площи от десетки квадратни километри колиби. (По данни на Разложкото Архиерейско наместничество, само Бабешкият колибак е пръснат върху площ от 40 - 50 квадратни километра „по урви, дерета и тепета из Родопите"). Там отново и отново мисионерите се сблъскват с глад и епидемии. [1]
В рапорта изрично се подчертава, че освен поради климатичните неблагополучия - големи снегове и силни студове, покръстването на Бабек (Бабяк) се е забавило и за да „се набавят необходимите помощи за крайно нуждающето се население от всичко".[2] Към липсата на храна и дрехи в Бабешкия колибак се прибавят и продължаващите епидемии. В рапорта са дадени числени данни за болните, както и ясна диагноза за причината за масовите заболявания:
„...Отбележени са всички болни, които не са били в положение да се подложат на покръстване, а такива са били много, понеже свирепствуват там болестите „шарка" и „дифтерит", които се дължат, може би, изключително на общата болест за всички - мизерията".[3] (Думата е подчертана в оригинала, бел. авт.).
В участъка около самото село Бабяк са покръстени 1446 души, а 130 са останали непокръстени поради инфекциозно заболяване. Общата рекапитулация е: 3615 покръстени и 392, които са останали „непросветени" поради това, че са поразени от заразна болест.[4] Оказва се, че мисионерите са преброили в Бабешкия колибак 4007 жители, 392 от които по време на покръстването са били болни от шарка или от дифтерит. Иначе казано - почти десет процента от населението (9,78 %) е било поразено от епидемията по това време. Мисионерите са категорични, че причина за това е мизерията, в която са живеели помаците по това време.
Архиерейският наместник в Разлог (Мехомия) - Протоиерей Н. Саев, добавя към рапорта си още някои свои уместни размишления за числеността на помаците в Бабешкия колибак:
„Точна статистика на населението на Бабяк за сега не може да се даде, защото никой не може още да определи колко и кои са загинали при навлизането на войските, колко са убити при съпротивлението им, колко са забягнали, колко са измрели от царящите навсякъде из колибаша епидемии, на които няма лек да тури край".[5]
Написаното от протоиерей Н. Саев потвърждава информациите, че помашкото население в Родопите е останало лоялно към Султана и е оказало въоръжена съпротива на настъпващите български войски. Поне за района на Бабешкия колибак тази теза може да се смята потвърдена, за което свидетелства и мащабът на предприетите репресии от българската армия, която според цитираните по-горе сведения на свещенопроповедника Димитрий Кутуев е изгорила 1000 от общо две хиляди къщи в района.
В един по-късен рапорт на свещеник Димитрий Кутуев от 09 май 1913 г., се откриват и относително точни данни за броя на опожарените къщи в ядрото на Бабешкия колибак - в самото село Бабек (Бабяк). Кутуев съобщава, че: „Селото Бабек е опожарено от четите. То е броило преди опожаряването 300 - 350 къщи, с население 3000 жители, а сега са останали 10 къщи по краищата на селото и то най-простите. В тях живеят възвърнатите от бягство бабешки семейства".[6]
И тук в Бабешкия колибак, е напълно в сила логическата верига: „данък йошур - мобилизация - реквизиции на турската армия - въоръжена съпротива срещу българските войски - репресии и опожаряване на помашки къщи - отвеждане на мъжкото население в Стара България - глад и епидемии по останалите без покрив и без стопани от мъжки пол и дори без дрехи помашки семейства".
Протоиерей Н. Саев още един път потвърждава фактите за бедствията по помаците от първа ръка: „Аз лично констатирах по ниските места (понеже поради болката ми в кръста и крака, причинени ми от побой преди освободителната война, не можах да посетя планинските места), върлуването на грозните епидемии. Същото ми докладваха и комисиите. Свирепството на епидемиите се дължи изключително на мизерията. Хората се хранили само с барабой (картофи, бел. авт.), варена царевица и хляб от горяло жито, трито между камени, от което се вади чер хляб с вид на същински въглен".[7]
Можем да се досещаме, защо българите - мюсюлмани от Бабешкия колибак са пекли хляб от „горяло жито". Това съобщение напълно кореспондира на информацията за опожарените хиляда къщи в района. Разложкият архиерейски наместник обаче съобщава и за още грозни факти около катастрофата на помаците в района. Особено шокиращи са сведенията, че хората вече са започнали да просят:
„Голяма част от населението се е решила да проси, за да доживее до като им се даде възможност да заживеят човешки живот. Ако се мисли да се запази това население, трябва да му се достави храна до август. По Разлога няма никъде излишна храна. Даваните им помощи са далеч неудовлетворителни за минималните нужди на бабячени. При разпределението на помощите за Бабяк сякога трябва да се предвижда повече".[8]
От Св. Синод очевидно са били „изначално" съгласни с последното мнение на разложкия архиерейски наместник, защото мисията начело със свещеник Илия Джаджов, която преминава през Разлог (Мехомия) на 18 март 1913 г., оставя не малката сума от 6000 тогавашни лева „за раздаване на пострадалите бедни в Разложко". От тази сума 3500 лева са заделени целево за нуждаещите се от Бабяк и Якоруда. Същите средства са предадени на якорудския полицейски пристав и на Бабешкия кмет, които е трябвало да ги разпределят справедливо между бедстващите „на тяхна отговорност".[9]
Тази помощ обаче явно изобщо не е била достатъчна, защото в рапорта си от 09 май 1913 г., свещенопроповедникът Кутуев съобщава нови покъртителни факти:
„...Населението в самото село Бабек е съвършено бедно, болно и гладно. Тук епидемията е в най-голям размер. Малки дечица отиват по далечните села по просия и се възвръщат при своите болни и им подават нещичко за едене от изпросеното. Тук ма заобиколиха множество гладни и голи дечица и със сълзи на очи викат „искаме хляб дядо попе"! Картината беше ужасна и потресающа, като гледа человек, малки дечица гладни, голи и с повехнали лица. Едно дете ми казва: „Дай ми хляб дядо попе, защото съм гладен от небето до земята". - В самото село Бабек, трябва непременно да се даде една бърза помощ за храна. Защото това село е съвършено унищожено и е останало без добитък и храна и сега е оставено изключително на глада...".[10]
Вижда се, че според най-достоверни източници към 09 май 1913 г., хуманитарната криза в Родопите не е преодоляна, поне в някои райони, сред които Бабешкият колибак изпъква особено контрастно и драматично. Картината на просещи деца, които от километри носят по нещо за ядене на болните си родители, очевидно е един от образите на войната въобще, независимо дали тя е справедлива, несправедлива, освободителна или завоевателна.
Около месец по-късно, околийският началник в Мехомия (Разлог) поканва с писмо № 1466 от 15 юни 1913 г., якорудския свещенопроповедник Кутуев, заедно със свещениците от Бабешките енории - Димитър Цеков и Йосиф поп Василев, както и новоназначения свещеник в Якоруда - Игнатий Недевски, за да му предоставят „някои сведения от Бабешкия колибаш" и да разменят мисли и да вземат „решения за централизиранието на Бабешкия колибаш".[11]
На въпросното заседание, състояло се на 22 юни 1913 г., се взима решение и се съставя протокол Бабешките колиби „да се централизират в 6 центъра, от които центрове ще бъде най-голям в „Краището", като съвършено се изсели старото село Бабек и се присъедини към „Краището" и то колкото е възможно да стани по-скоро централизиранието, защото населението е без подслон".[12]
Случаят със съвещанието в Мехомия показва, че в края на месец юни 1913 г., жителите на опожарените Бабешки колиби продължават да живеят „един върху друг" в оцелелите след опожаряването къщи с всички произтичащи от това последици. Интересен е подходът на околийския началник в Мехомия, който се съвещава със свещениците за въпрос в сферата на това, което днес наричаме „териториално и селищно устройство". Самите свещеници не се чувстват никак поласкани от поканването им на това събеседване, защото то проваля църковните служби в отделните населени места на следващия ден, който е неделя. Свещенопроповедникът Кутуев е много директен в квалификациите си за предприетото от околийския началник: „Нямаше какво да се прави на тази глупава Началникова постъпка и разпоредба и за да повърна свещениците обратно по енориите им беше станало много късно. Разпоредих да се служи в неделя на 23 того, съборна литургия в тукашната църква".[13]
Несъмнено, не е изключено, околийският началник да се е съветвал и с местни хора по предприетата териториално-устройствена реформа на Бабешкия колибак, но от подобни консултации не са останали никакви следи. Междувременно, проблемите с глада и липсата на покрив над главите на „новопросветените" помаци остават.
Проблемите с прехраната в новите земи са от всякакъв характер и съвсем не засягат само Бабешкия колибак. На 02 април 1913 г., Светият Синод констатира, че освен всичко друго, населението има и казано с днешна терминология „логистични проблеми" около изхранването си. В протокола от заседанието на Светия Синод, по повод на писмо на Неврокопската Митрополия (вх. № 1564 в Св. Синод от 23 март 1913 г.) е записано:
„...През време на последните събития били изгорени три от помашките села. На населението на тия села била отпущана храна от Радомир. Пред вид на далечината и на липсата на работен добитък, моли да се направят постъпки, за да се определи по-ближно място за набавяне храна за същото население".[14]
Светият Синод за пореден път „признава, че новопросветените помаци, които последствие на войната са ограбени, оголени и са останали без всякакъв добитък", след което констатира, че новопросветените християни не могат да ходят пеш от Неврокоп до Радомир за да дирят храна, още повече, че времената продължават да бъдат „размирни". Светият Синод решава „да се предаде на Министерството на Изповеданията съдържанието на писмото ... и да се настои да се вземат мерки, за да се определи по-ближен пункт, отдето да се дава храна на същите, защото иначе те заедно със семействата си рискуват да загинат от глад".[15]
Тук е мястото да се изкаже предположението, че когато се говори за изгорените „три от помашките села", може би се имат пред вид селата Рибна, Филипово и Буково в Неврокопско. Косвено доказателство за това е записът в протокола от заседанието на Светия Синод от 30 май 1913 г., че е разгледан рапортът на иеродякон Антим „за положението на пострадалите новопросветени помаци в селата Рибна, Филипово и Буково, Неврокопско, на които той раздал помощи".[16]
Рапортът на иеродякон Антим е препратен в Светия Синод от протоиерей Кръстю Попов с писмо с вх. № 1726 в Св. Синод от 02 април 1913 г. Действително по време на военните действия в Неврокопско със сигурност са пострадали повече от три помашки села, но в случая че става дума за инциденти от по-късен период, предположението, че става дума за Рибна, Филипово и Буково, може да се разглежда като доста основателно.
Виждаме, че в началото на месец април 1913 г., Светият Синод съвсем не изключва продължаване на апокалиптичния сценарий с глада в Неврокопско. За тези страхове несъмнено са допринесли и сведенията от други части на новоосвободените земи, където децата просят, свирепствуват епидемии и прочее. Действително, след месец март 1913 г., правителствените мерки срещу глада в новите земи започват да дават резултат. Кореспонденциите между съответните компетентни страни, като правителство, църква, граждански комитети и други, за неотложна нужда от доставка на храни като неотложна помощ видимо намаляват. Но заплахата от нова вълна на глада остава и предложенията за предприемане на превантивни действия не престават. Впрочем, в Бабешкия колибак действията се оказват необходими в „реално време". Там положението си остава катастрофално и става дума за спасяване на положението, а не за превенция.
Всъщност, исканията за изпращане на храни като безвъзмездна помощ за населението не престават и през месец април 1913 г. На 04 април 1913 г., с телеграма управляващият на Солунската епархия поисква отново от Светия Синод да отпусне помощ за храна на новопросветените в Дойранско. (Телеграма с вх. № 1779 в Св. Синод от 04 април 1913 г.).[17]
От Светия Синод се виждат принудени да изтръскат „дъното на брашнения си чувал" и взимат решение:
„По случай на светлите Христови празници, Св. Синод реши да се отпусне на Солунската Митрополия за помощ на новопросветените в Дойранско още 500 лева. Оправдателните документи да се изпроводят на Св. Синод".[18]
Вече стана дума, че през месец май 1913 г., положението в Бабешкия колибак е бедствено и че населението и дори невръстните деца са се отдали на просия, за да оцелеят. Има и други индикации, че продължаващия остър недостиг на храна не се отнася само за колибарите високо в планината. На 30 май 1913 г., Св. Синод разглежда рапорта на енорийския свещеник от село Церово, Горно Джумайско (рапортът е с вх. № 2783 в Св. Синод от 20 май 1913 г.), в който се долага, че „... новопросветените били лишени от най-необходимото: хляб, дрехи, работен добитък и пр. Добавя, че новоназначените учителки по ръкоделие не отговаряли на предназначението си, защото една от тях била саката с едната ръка, а другата била с леко поведение".[19]
Към темата за учителките по ръкоделие ще се върнем по-нататък, тъй като тя е свързана с крайно интересното твърдение, че жените - помакини не можели да кроят и да шият и затова църковните власти постоянно ходатайстват по селата да се изпращат учителки по ръкоделие, които да ги учат на шивашкия занаят. В много кореспонденции на Св. Синод се пита, дали ако се изпратят на „новопросветените" християнки платове като помощ, те ще могат да ушият от тях дрехи за семействата си. Отговорът в съответните преписки по принцип е отрицателен. От друга страна, очевидно е, че помаците в Родопите, съвсем не са ходели облечени в необработени животински кожи - те са носели специфичните си носии, което се свидетелства от безброй документи, свързани с покръстването им. Това повдига основателният въпрос, кой в крайна сметка е обличал българите - мюсюлмани, живеещи високо в планината?
По ирония на съдбата, на същото заседание, на което се докладва, че в Горно Джумайско няма ни храна, ни добитък, се разглежда и писмото на земеделската банка, която уведомява Светия Синод, в качеството му на най-активен застъпник за изхранването на жителите на новите земи, че „за улеснение на гладуващото население в Неврокопско, банката открила свой склад за зърнени храни в Горна Джумая". (Писмото е с входящ № 2512 в Св. Синод от 09 май 2013 г.).[20]
Достатъчно шокирани от проблема с учителките по ръкоделие, синодалните старци въздъхват с облекчение, че поне по въпроса за прехраната има напредък и постановяват:
„А за да се помогне отчасти в нуждите на бедните новопокръстени Церовчани, намери се за потребно да се изпратят от Синодния склад чрез Горно-Джумайския Архиерейски наместник няколко чувала вещи, като наред с това се замоли Славянското благотворително дружество и то да изпрати на същите подобни вещи, каквито има. Раздаването да стане в присъствието на енорийския свещеник. Що се отнася до храната, да се прикани свещеникът да препоръча на Церовчани да си набавят такава от клона на Земледелческата банка в Горна-Джумая, дето, според горното писмо на същата банка, бил открит вече склад за зърнени храни за местното население. Ако би че разстоянието е голямо и те нямат добитък за пренасянето на храната, да се нареди гражданите да им помогнат с добитъка си".[21]
С това си решение, Светият Синод на практика инструктира енорийските свещеници да призоват от амвона своите енориаши да проявят солидарност и да помогнат на помаците с добитъка си за доставяне на недостигащата храна. Така или иначе, от изложеното по-горе, можем да смятаме за установено, че към 09 май 1913 г., поне за Горно Джумайско, а от там и за Неврокопско, правителственото решение, Земеделската банка да се притече на помощ на гладуващите се е трансформирало от запис върху хартия в реално съществуващ склад.
Разполагаме и с още едно безспорно доказателство за изпълнението на правителствените указания. С писмо от 11 април 1913 г., пловдивската Митрополия уведомява Светия синод, че „...земледелческата банка била складирала жито в Чепинското корито и Лъджанската агентура за храна на нуждающето се население". (Писмо № 1968 от 11 април 1913 г.).[22] Вижда се, че разликата между съобщаването за създаване на склад на Земеделската банка в Горно Джумайско и в Чепинското корито е само два дни. По тази причина, двете благи вести са дискутирани на едно и също заседание на Светия Синод - на 30 май 1913 г.
На същото заседание, Светия Синод отново се връща към темата за „пострадалите помашки села в Неврокопско", за които все така не става ясно кога са пострадали - по време на първоначалното настъпление на българската армия през есента на 1912 г. или след това, по време на покръстителската акция. В протокола от заседанието на Светия Синод от 30 май 1913 г. е оставен следния знаменателен запис, свързан с разглеждането на писмо на Митрополит Теодосий, ръководител на вече отзованата Неврокопска покръстителска мисия от 24 април 1913 г.:
„ ... Писмото на същия вх. № 2123 от 24 април т. г. В отговор долага, че мисията нямала възможност да помогне на пострадалото от смутовете помашко население в Неврокопско, защото не разполагала със средства. Добавя, че правил постъпки пред Губернатора да се изпратят по селата новопросветените турски планинци, но той не позволил, за да не се предизвикат нови смутове".[23]
От писмото на Митрополит Теодосий се вижда, че той говори за пострадали от смутове, а не от предприетите от армията репресии в отговор на оказаната от помашкото население съпротива при навлизането на българските войски в Родопите и в Източна Македония. Това създава още по-сериозно съмнение, че в разискваните по-горе сведения за изгорени села в Неврокопско, може би се визират села, които са пострадали не непосредствено след превземането на тези земи от българските войски, а по време на покръстването. От никъде другаде няма индикации за подобни инциденти, но съмнението за няколко пострадали села в Неврокопско остават.
Може би, точно това е причината за враждебното отношение на Македонския военен губернатор към Неврокопската покръстителска мисия. Военните очевидно са разглеждали дейността на мисионерите, начело с Митрополит Теодосий, като покушение над реда и спокойствието. Действително, ако с иначе ограничените си по мащаб действия (ограничени по мащаб в сравнение с размаха на работата на Гюмюрджинската мисия), Митрополит Теодосий и сътрудниците му са успели да предизвикат бунтове, завършили с опожаряване на (поне) три помашки села, Македонският военен губернатор е имал основание да разглежда всичко това като дестабилизиране на тила на българската армия, която в този момент вече на пълни обороти се е готвела да влезе в сблъсък с гърците и сърбите.
По случая с помощта за „пострадалото от смутовете помашко население", иначе винаги премереният в изказа си Св. Синод доста грубо опровергава Митрополит Тедосий и констатира:
„Св. Синод е длъжен преди всичко да констатира, че твърдението на високопреосвещеннаго Теодосия, какво Неврокопската мисия не разполагали със средства за подпомагане на новопросветените християни, е неверно, защото той имаше на разположение една сума от 4000 лева, изпратена му от Св. Синод и Славянското Благотворително дружество, която сума, след като държа дълго време, без да я изразходва за нуждите на новопросветените, предаде я на заместника си протоиерей Кръстя Попов почти в цялост. Ако високопреосвещенний Теодосий имаше желание да подпомогне гладуващите, Св. Синод щеше да се притече и с друга помощ за целта. Самото писмо на Високопреосвещенаго Теодосия се изслуша за сведение".[24]
Подобна безпрецедентна критика от страна на Светия Синод към православен Митрополит, говори единствено за силното раздразнение на Висшия клир един път към относителното бездействие на Неврокопската мисия и втори път към факта, че Митрополит Теодосий е задържал и не е използвал значителна за времето си сума, отделена за „новопросветените" в момент, в който средствата действително не са достигали.
Бомбардиран от всякъде с искания за помощи за храна на „новопросветените", Светия Синод накрая си изкарва яда на своя брат во Христе, който е проявил „спестовност" в момент, когато от всякъде се носят викове за помощ.
Използвани източници:
[1] Рапорт на Разложкото Архиерейско наместничество № 197 от 26 март 1913 г. до Негово Високопреосвещенство св. Пловдивски Митрополит Г-на Г-на Максима, гр. Мехомия, 26 март 1913 г., ДА - Пловдив, ф. 67 к, оп. 2, а. е. 115, л. 184 - 187, Оригинал, Ръкопис, Публикувано в: ПБМ 1912 - 1913, стр. 222.
[2] Пак там.
[3] Пак там.
[4] Пак там, стр. 223.
[5] Пак там, стр. 223.
[6] Рапорт № 23 от 9 май 1913 г. от якорудския свещенопроповедник отец Димитрий Кутуев до Негово високо Преосвещенство св. Пловдивский Митрополит Г-н Г-н Максим, с. Якоруда, 09 май 1913 г., ДА - Пловдив, ф. 67 к, оп. 2, а. е. 116, л. 239 - 241. Оригинал. Ръкопис. Публикувано в: ПБМ 1912 - 1913, стр. 289.
[7] Рапорт на Разложкото Архиерейско наместничество № 197 от 26 март 1913 г. до Негово Високопреосвещенство св. Пловдивски Митрополит Г-на Г-на Максима, гр. Мехомия, 26 март 1913 г., ДА - Пловдив, ф. 67 к, оп. 2, а. е. 115, л. 184 - 187, Оригинал, Ръкопис, Публикувано в: ПБМ 1912 - 1913, стр. 224.
[8] Пак там.
[9] Пак там.
[10] Рапорт № 23 от 9 май 1913 г. от якорудския свещенопроповедник отец Димитрий Кутуев до Негово високо Преосвещенство св. Пловдивский Митрополит Г-н Г-н Максим, с. Якоруда, 09 май 1913 г., ДА - Пловдив, ф. 67 к, оп. 2, а. е. 116, л. 239 - 241. Оригинал. Ръкопис. Публикувано в: ПБМ 1912 - 1913, стр. 289.
[11] Кутуев Димитрий, Рапорт от Якорудския свещенопроповедник № 40 до Негово Високо Преосвещенство св.- пловдивския Митрополит Г-н Г-н Максим, с. Якоруда, 28 юни 1913 г., ДА - Пловдив, ф. 67 к, оп. 2, а.е. 100-б, л. 8-12. Оригинал, Ръкопис, Публикувано в: ПБМ 1912 - 1913, стр. 360 - 361.
[12] Пак там, стр. 361.
[13] Пак там, стр. 361.
[14] Свети Синод на Българската Екзархия, Протокол № 30, Заседание на 2 април 1913 година, София, 02 април 1913 г., ЦДА, ф. 791, оп. 1, а.е. 24, л. 314 - 327, 334, Оригинал, Машинопис, Публикувано в: ПБМ 1912 - 1913, стр. 249.
[15] Пак там.
[16] Свети Синод на Българската Екзархия, Протокол № 36, Заседание на 30 май 1913 година, София, 30 май 1913 г., ЦДА, ф. 791, оп. 1, а.е. 24, л. 431 - 451, Оригинал. Машинопис,.Публ. в: ПБМ 1912 - 1913, стр. 314
[17] Свети Синод на Българската Екзархия, Протокол № 32, Заседание на 4 април 1913 година, София, 04 април 1913 г., ЦДА, ф. 791, оп. 1, а.е. 24, л. 371 - 376, 378, 382, Оригинал. Машинопис,.Публикувано в: ПБМ 1912 - 1913, стр. 251.
[18] Пак там, стр. 252.
[19] Свети Синод на Българската Екзархия, Протокол № 36, Заседание на 30 май 1913 година, София, 30 май 1913 г., ЦДА, ф. 791, оп. 1, а.е. 24, л. 431 - 451, Оригинал. Машинопис,.Публикувано в: ПБМ 1912 - 1913, стр. 309.
[20] Пак там.
[21] Пак там, стр. 310.
[22] Пак там, стр. 314.
[23] Пак там, стр. 313.
[24] Пак там, стр. 313 - 314.
ТеодорДечев
на 11.03.2015 в 17:48:05 #21За да издам книгата на чужд език, все пак трябва да я напиша на български ... Иначе, смятам, че издаването на книгата на английски език е напълно реална възможност. Всъщност, тя в някаква степен би представлявала и едно доста съществено допълнение към Карнегиевата анкета. (В Карнегиевата анкета, въпросът за помаците е маркиран, но анкетьорите са го подминали, тъй като той не е свързан с такова варварско насилие, както останалите епизоди около войната. Хуманитарната катастрофа в Родопите е резултат на стечение на обстоятелства, а не е "планово мероприятие", както се вижда от предложения текст. Освен това, анкетьорите са преувеличили значението на една статия на Антон Страшимиров, посветена на покръстването на помаците, което изобщо не е било от полза на точността на изложението). Та знае ли човек - може да я предложа на самата Карнегиева фондация, ама тогава ще ме обявят за "соросоид" ... Така или иначе, издаването на книгата на английски език е възможно, би било много полезно и със сигурност ще предизвика интерес. Някой ден ...
ТеодорДечев
на 11.03.2015 в 16:17:12 #20Тук мога да кажа няколко неща. България е единствената страна, която оказва пълно съдействие на анкетьорите на Института "Карнеги" по време на провеждането на анкетата, което става през 1914 г. Гърция и Сърбия изобщо отказват да съдействуват на анкетьорите всеки път, когато нещо не им отърва. Не става дума само за архиви, става дума дори за срещи с едни или други лица, които са били свидетели на събитията. Разбира се, когато става дума за наши "постижения" като опожаряването на Доксат или като опустошаването на Княжевац, съответно гърците и сърбите са били много "кооперативни" ... Но и самите анкетьори, които са сред едни от най-високо ценените западноевропейски и руски учени и политици, много коректно са отбелязали кой в каква степен е съдействувал на Анкетата. Много важно е да се знае още, че ... България е единствената страна, която си е позволила лукса да издаде ИЗЦЯЛО окончателния доклад по "Карнегиевата анкета". Сърбия и Гърция никога не са допуснали да се издава при тях нещо повече от удобни за пропагандата им извадки. В името на точността, трябва да отбележим, че у нас пълният текст на "Анкетата" е издаден след 2000 г. под заглавието "Другите балкански войни". По въпроса за книгата. Да, смятам да публикувам такава книга, но за сега съм готов с около 25 на сто от "проекто текста". Излишно е да отбелязвам, че книгата няма да хареса нито на нашите родни пишман патриоти, нито пък на тези хора, които се опитват да насъскват едни срещу други българите християни срещу българите мюсюлмани (помаците) и обратно. Слава Богу, успях да събера много голям масив от напълно непубликувани архивни единици, които ще кажат страшно много неща по възможно най-близък до истината начин. (В тези истории абсолютна истина е трудно да се намери, но винаги можем да търсим възможно най-близките приближения). Това означава, че ще ми се наложи да публикувам и няколко стотин страници "дешифрирани" оргинални документи, както и техните факсимилета. Това също е огромен труд за сам човек, затова и не мога да се ангажирам със срок. В НЮЗ.бг публикувам това, което е готово до момента, защото е хубаво хората да го четат, пък и да са в течение какво става с цялата книга. Така да се каже - даваме и някакво познание, правим и някаква популяризация на книгата. За реклама да говорим е смешно - тиражът на книгата ще е такъв (скромен), че едва ли ще има проблем с продаването й.
ТеодорДечев
на 10.03.2015 в 23:45:00 #19С партийна политика съм се занимавал предостатъчно. Повече не искам. Или поне така си мисля в момента ... целта на изследването е обяснена достатъчно подробно в първите две части, но тъй като те бяха поместени отдавана ще поясня. Целта на изследването е да изясни обстоятелствата около покръстването, станало през 1912 - 1913 година, както и "обратната вълна" с връщането към исляма през втората половина на 1913 г. Тук не става дума кой е "ватенка" и на кого му се полага, а просто да разберем какво е станало и защо. Като цяло, изследването потвърждава едно от заключенията на Карнегиевата анкета - че по време на Балканската война се сражават въоръжени народи и това довежда до много тежки последствия за цивилното население. Авторите на анкетата дори написват, че всяка от воюващите страни е имала "свой башибозук", който се е изявил по един или друг начин ... Една от основните цели на изследването е да изясни някои митове, които се разправят като приказки на воденица. Например, твърдението, че армията е покръствала. За сега документите сочат друго. Или пък, че правителството е подкрепяло силно действията по покръстването - и тук фактите сочат доста по-други неща. Общо взето - вижда се, че покръстването на помаците е предизвикано от силен обществен натиск, упражнен върху Св. Синод на Св. Българска Екзархия от страна на граждански комитети, които са настоявали за постигане на "религиозна еднородност" на вече оформилата се Велика България (терминът е точен и не съдържа в себе си никаква ирония - така наричат повечето българи, а и мнозина от помаците, територията намираща се под контрола на българската армия до избухването на Междусъюзническата война). Вижда се, че става дума за съображения не толкова от религозно догматичен и мисионерски характер. Става дума за функцията на национализма като "светска интеграционна идеология" или дори "светска интеграционна религия". Цлета в крайна сметка е да се каже истината, доколкото ми стигнат силите и обективността за тези събития, да се анализират от социологическа и от етносоциологическа гледна точка и да се отговори на пет въпроса, зададени в началото. Сред тях са: кой започна и проведе покрсътването; как е станало то и така нататък ... Много важен е въпросът, защо акцията се е провалила в голяма степен - тук мисля да приключим с мита за "предателството" на българското правителство, което видите ли се преориентирало към Германия, Австрия и Турция и затова оставило помаците да се върнат към исляма ... Абсолютни глупости - помаците са си върнали вярата веднга щом земите на които са живеели са станли част от българското царство, поради императивните разпоредби на Търновската констититуция. В изследването се вижда, че това им е било обяснявано дори от арменци - доброволци в Македоно-Одринското опълчение. В заключение - в днешно време, в някои съседни държави, за българи се броят само българофони, които изповядват исляма. Това е многозначителен факт, който препоръчвам на вниманието на всеки праволинеен патриот и / или националист. Това налага да си изясним травматичните моменти в историята на взаимоотношенията между българите християни и българите - мюсюлмани, без да замазваме нещата и без да замитаме факти под килима. Трябва и да анализираме поведението на всяка една от двете страни. това би трябвало да е предпоставка да няма повече митове, легенди, фантазии и измишльотини, целящи демонизацията на която и да е от двете страни. Ако това се постигне, мисля, че ще сме направили значителна крачка към единството на българската нация, при пълно зачитане на правото на свобода на съвестта на всеки.
Цепеница
на 10.03.2015 в 18:14:13 #18Теодоре , готов си за политик . а би ли пояснил каква е идеята на всичките тези писания . да разберем , че нашите главанаци са се държали като диви ватенки или , че на помаците така им се полага ?
ТеодорДечев
на 10.03.2015 в 13:52:08 #17Нещо не разбирам ... Къде и с кого съм се държал като с най-върл враг ?
Цепеница
на 10.03.2015 в 13:08:01 #16Теодоре , не ме разбирай погрешно ! не може след повече от век принадлежност към българската държава да се държим с тези хора като най върлите им врагове . това е типично за редовия БГдобитък , но не е държавническо .
ТеодорДечев
на 10.03.2015 в 12:49:01 #15Сега пък някой тръгна да прекроява границата. Хайде няма нужда. Пък и както изглежда, Гърция в момента си има други грижи, а не да придобива територии. До преди някой ден, там обсъждаха заплащането на дълга с продаването на острови ... Впрочем, в контекста на нашия разказ може да се напомни, че през 1913 г., точно гръцката армия се опитва да агитира помаците, че ще им върне вярата ако подкрепят гръцкото настъпление. Тази агитация не хваща особен "дикиш", макар че са целта са хвърлени доста усилия, което се вижда от съответните документи и свидетелства, цитирани и в изследването. Забавно е да видиш, как представителите на "най-православната нация" са се верили и клели, че ще върнат помаците към исляма.
Цепеница
на 10.03.2015 в 12:35:17 #14ПОРЕДНАТА
Цепеница
на 10.03.2015 в 12:34:29 #13време е прекрасната планина РОДОПА да бъде отнета от примитивните вулгароси и да бъде върната на ГЪРЦИЯ . така бантускотовете няма да тревожат мозъчетата си , а малкото нормални българи ще водим семействата си в поиредната българска земя извън БЪЛГАРИЯ .
ТеодорДечев
на 09.03.2015 в 23:09:15 #12Ene-e-e-x, Гъбеният ... Бог ...! Я малко по-внимателно на завоите. Няма да Ви пожелавам да Ви се връщат хубавите новини и пожелания, ама мислете малко преди да пишете глупости. То бива опиянение от анонимността, бива, ама и това си има предел. Канар, Като гледам как се пенявите и като имам вече някаква идея за психо-менталния Ви профил, струва ми се, че май наистина съм написал нещо смислено. Не че и Вие сте много интересен,но в България няма място за отминаване с аристократично презрение, дори и на хейтъри като Вас. На всеки трябва ад му се казва всичко - учтиво и в очите ...
sponge_bog
на 09.03.2015 в 21:51:12 #11Дечев, тъпий, от онкологията те търсят!
kanar
на 09.03.2015 в 20:28:19 #10Тошо Тъпото, не си ми интересен вече, така че не си напрягай малкото мозък да се опитваш да ми отговаряш.
ТеодорДечев
на 09.03.2015 в 15:40:18 #9(НЕ)Уважаеми Канар, Методически погрешно е да прехвърляте своите стереотипи и поведенчески модели върху други хора. Не са всички като Вас. Също така, не създавайте заблуди, че някой ходи по улиците в София и раздава пари - ще има страшно много разочаровани, когато се разбере истинското положение на нещата. И сторете труд да използувате по-разбираеми думи - от това за задните части публиката разбра само, че става дума за някакъв седалищен мускул, ама подробностите се губят.
kanar
на 08.03.2015 в 19:24:06 #8Тоше, с тия приказки, че писанията ти са плод на чисто научен интерес, можеш да заблуждаваш Айшето и Асан от Рибново. Всеки здраво мислещ човек знае, че такива лоени топки като теб трудно биха си помръднали двете мозъчни клетки и корполентните задни части, ако нямаха лична изгода от това, изразяваща се във финикийски знаци, идващи предимно от чужди посолства и НПО-та.
ТеодорДечев
на 08.03.2015 в 14:07:06 #7Мд-а-а-а, както се казва - познал съм без да хвърлям боб, нито други варива. Чудя се, откъде се взима това нахалство у някои хора, които гордо заявяват, че могат да коментират нещо без да са го чели, както и че от две изречения могат да ти направят "психосоциален профил". Това профайлърите от Коматево са най-добрите в България. (Нека не се обиждат "бултрасите" - няма нищо против футболния отбор, който подкрепят. Той си има и история и гениални футболисти и вялна публика. Но какво да се прави, когато някои фенове се вживяват в ролята на "профайлър"). Още нещо. Донорите в неправителствения сектор си имат любимци и абонати. Аз изглежда не попадам в списъка на предпочитаните от "Отворено общество" и сродните му организации. Това нито ме ядосва, нито ме кара да съм враждебен към въпросните фондации, НПО-та и частни институти. Просто не ме финансират "соросоидите", както изящно се изразявате и това е. Не ме финансират и опонентите на "соросоидите" В случая най-вероятно не бих приел финансова помощ от никоя от "знаковите" фондации, защото това незабавно би родило всякакви спекулации, стигащи до пълни малоумия. Затова и си работя над книгата бавно и напоително. Чета огромните масиви на нашите архиви и много скоро ще започна да публикувам документи, които ще видят бял свят за първи път. От тях ще се види и категоричната съпротива на македонския военен губернатор - ген. майор Михаил Вълков срещу опитите за насилствено преименуване; ще се изясни и несъстоятелността на спекулацията, че четата на Христо Чернопеев (всъщност, това е разузнавателна рота - напълно редовна военна единица, а не някакво паравоенно формирование) е извършвала насилия над помаците по време на покръстването; ще се изясни и деликатното положение, в което се е озовало правителството. Пак от огромното количество документи, които са запазени ще стане ясно защо толкова лесно част от помаците са си върнали мюсюлманската вяра, след подписването на Цариградския договор. във всеки случай не поради "предателството" на българското правителство, както упорито ни облъчват разни полуграмотни пишман патриоти. Налага се още един път да повторя, че пиша тези неща не за да удовлетворявам очакванията на този и онзи, и не за да затвърдявам всевъзможни клишета и неистини, които ни се лансират от различни посоки. Никога не съм претендирал за монопол върху истината, но когато човек се опитва да бъде максимално обективен той винаги си спечелва неодобрението на всички, които стоят на крайни позиции в спора.
ТеодорДечев
на 07.03.2015 в 23:01:35 #6За пуснатия линк благодаря, но този текст третира доста по-ранни исторически епизоди. Той е познат на всеки, който се е занимавал с проблемите на така наречените "непокорни села" по река Въча и с така наречената "Тъмръшка република" (други я изписват Тъмрашка република"). Изнесеното в този текст не влиза в никакво противоречие с изнесеното тук. Всъщност, в предишни откъси от изследването аз специално съм отделил място на меко казано печалното наследство, което султановата Империя е оставила в Родопите. Изнесеното за "покрайнината Бабек" в дадения линк е просто една допълнителна илюстрация на казаното по-рано.
ТеодорДечев
на 07.03.2015 в 22:45:01 #5Налага се да подчертая, че всеки, който твърди, че пиша "анти-български помии", просто не е прочел и една буква от текста. Не само от този но и от предишните. Да споря с хора, които не са чели написаното аз не мога, защото няма върху какво да водим пренията. Те си приказват нещо, каквото ги е охапала щръклицата - аз за какво точно да им отговарям. Изследването си финансирам изцяло за своя сметка. Не ми помагат финансово ни Хасан, ни Серьожа, ни Филанкишията. Както вече писах на няколко пъти, този текст не допада нито на някои наши пишман патриоти, нито на някои съчинители, изживяващи се като помашки Паисиевци. Трето, всеки който иска да ме вкарва в някакъв трап - да има добрината да дойде да ми го заяви лично, "пък ще видим по-подир" ...
sponge_bog
на 07.03.2015 в 00:39:09 #4Дечев, трапът ти е готов- ПАДАЙ бързо!
ТеодорДечев
на 05.03.2015 в 11:47:31 #3Берое, Вие очевидно сте в състояние на постоянен "хейт" делириум. Като начало - и на Вас честит 3-ти март ! Иначе, крайно време е да се поогледате в огледалото и да се замислите, дали тези Ваши постоянни депресивни състояния, редуващи се с агресия не са опасни за Вас самия. Аз не съм психолог, но все пак знам, че депресията ражда агресия. Вижте защо изпадате в тези състояния и помислете как бихте могли да се преборите с тях. Не Ви иронизирам, говоря напълно сериозно и добронамерено. Познавам и други хора, при това лично, а не задочно като Вас, които имат подобен проблем - депресия, която ги тласка към враждебни изблици - виртуално и на живо. Сега по написаното от Вас. Ще Ви помоля да наричате "комунист" баща си, дядо си или някой Ваш друг роднина по права или съребрена линия, който Ви се вижда подходящ. Никога не съм бил член на БКП, не споделям въпросните идеи и не виждам никаква причина да бъда причисляван към комунистите. нито към явните нито към скритите такива. Второ. Ако не бяхте в постоянно състояние на омраза към всичко - сутрин мразите себе си, а след обяд - целия свят, щяхте да забележите, че целия цикъл от публикации доказва, че покръстването на помаците през 1913 г. НЕ е инициатива на българската държава и НЕ е извършвано със съдействието на българската армия. Нещо повече, тепърва ще публикувам много подробни доказателства за противопоставянето на Македонското военно губернаторство със седалище в Серес и лично на губернатора - генерал майор Михаил Вълков на покръстването на помаците. В една от досегашните публикации става дума за това как Ген-майор Вълков поставя на мястото му Струмишкия Митрополит, който се е развихрил из Пехчево и Берово, но най-интересното тепърва предстои. С една дума - моето изследване сочи, че покръстването на помаците е дело на това, което днес бихме нарекли "гражданското общество". Покръставането започва след като граждански комитети, най-силните от които в Пазарджик оказват огромен обществен натиск върху Св. Синод на Св. Българска Екзархия за покръстването на помаците. Аргументите им са изцяло светски и в крайна сметка националистически - те смятат, че новата, много по-голяма България ще може да се управлява нормално само ако населението е религиозно еднородно. Не случайно някои автори наричат национализма "светска интеграционна идеология" - това се вижда и от настроенията в българското общество по време на Първата Балканска война и между Първата и Втората Балканска (Междусъюзническа) война. Абсурдно е да търсите непрекъснато под вола теле и да се опитвате да вменявате на всеки, който прави някакво научно изследване "задни мисли", "конспирации", че и подготовка за гражданска война. Извинявайте, но това на правен език се нарича "набеждаване" и е "съставомерно", както казват юристите,, но излишно е да обяснявам, че няма да хукна да Ви търся по виртуалните сокаци, за да Ви търся отговорност за безотговорните приказки. В заключение - не се обиждайте за съветите, дадени в началото на постинга ми. Те не целят да Ви обиждат или унижават. Наистина мисля, че имате някакви лични проблеми, които отключват у Вас агресия, което може да се окаже опасно за Вас, а не за мен в даден момент. Бъдете здрав и търсете комунистите на друго място.
ТеодорДечев
на 03.03.2015 в 16:50:23 #2Ако приемем, че под "лайна" разбирате текста по-горе, написаното от Вас е безспорно доказателство, че има поне един читател и това сте Вие. Иначе, оказва се, че има доста читатели - много повече, отколкото изобщо предполагате. Някои от тях дори се сърдят, че отделните части не излизат по-бързо. Що се отнася до фесовете, добре е да знаете, че в днешно време този вид шапка се носи май само в Мароко. Не съм ходил там, пък и надали ще ми се отвори път на там скоро. Пробвайте с някакво друго обръщение. Ако предположението ми, че сте пламенен привърженик на "Ботев" Пловдив, сиреч "бултрас", пожелавам Ви от сърце да не резилите патрона на любимия си отбор с комплексарски коментари по форумите. Безспорно, патриотизмът е преди всичко емоция, но трябва да има и малко гънки в цялата работа. Сещате се какви гънки ...