News.bg започва публикуване изследването в 10 части на д-р по социология Теодор Дечев, представящо "Основни твърдения около съдбата на българите - мюсюлмани през Балканските войни"
Балканската война е като цяло доста задълбочено изследвана в българската историография. Тя обаче не е била обект на особени политологически анализи, ако разбира се не броим изследванията, свързани с дипломатическата й подготовка и с отражението й върху международните отношения. Преобладават изследванията в сферата на военната история, където действително има голям обем от задълбочени работи, свързани с хода на военните действия. Налице е и голям обем публикации, свързани с полемиката около вината за избухването на Втората балканска война, известна и като Междусъюзническа.
Темата за Родопите и Балканската война не е подмината от изследователите, но преобладават работите свързани с разгрома и пленяването на корпуса на Явер паша. Има и известна информация за събитията в Западна Тракия и Източните Родопи по време на Междусъюзническата война.
За сметка на това, въпросът за случилото се по време на войната с населението, широко известно като „помаци", не е от най-любимите на историците, още по-малко на политолозите. Всъщност, още в терминологията откриваме използуване на словесни конструкции, които издават дълбока неинформираност, която вероятно се тълкува поне от част от изповядващите исляма в България като дълбоко неуважение.
У нас е широко разпространена конструкцията „българи - мохамедани" или още по-лошата „българомохамедани". С абсурдността на втората няма да се занимавам. Внимание заслужава първата конструкция.
Очевидно на голяма част от хората, използващи подобна терминология им е напълно неизвестно, че пророкът Мохамед (Мухаммад) изрично е забранил под какъвто и да е предлог името на проповядваната от него вяра в Единия Бог да се свързва с неговото собствено име. От тази гледна точка, етикетът „мохамедани" влиза в тежък конфликт с гледната точка на изповядващите исляма. Още по-странно е, че не представлява трудност да се използува названието „българи - мюсюлмани" или пък „българи, изповядващи исляма".
Когато хора без специална подготовка използуват термина „българи - мохамедани", това разбира се е просто отражение на незнание и на набиван в съзнанието ни етикет от учебниците от средното училище. Когато обаче така се изразяват специалисти - историци, възниква въпросът дали става дума за неинформираност или за пренебрежително отношение. Лично аз смятам, че в повечето случаи става дума за неинформираност - изследователите на съдбата на жителите на Родопите в повечето случаи видимо не са проявявали никакъв интерес към същината на исляма.
Това явление съвсем не е от вчера - съществува изобилна документация, която показва, че дори хора, които са живели „под турско", не са вниквали в този проблем.
Нещо повече, същата документация показва, че за много хора, живели по времето на Балканските войни, изповядването на исляма се смята за белег за назадничавост и за неспособност за приобщаване към модерния свят. Това разбиране ще бъде опровергано впоследствие в различни държави по света, но никога не бива да се изпуска от внимание, когато разглеждаме отношенията между българите - християни и българите - мюсюлмани, в Родопите. Значителна част от християните изпитват едновременно най-искрена симпатия към наричаните от тях „братя по кръв" - помаците, но едновременно с това ясно се усеща едно покровителствено, снизходително отношение към тях.
Чувството за превъзходство на българите - християни над техните братя - мюсюлмани, не е изчезнало и до ден днешен, но особено силно се чувства в периода след Освобождението на България и в дебатите около Балканските войни.
Една от най-цветистите илюстрации на това отношение откриваме при Захари Стоянов в неговата биография на Христо Ботев. Когато описва отношението на руснаците към българчетата, учещи в Одеса и в Николаев, той пише, че то било същото, каквото „ние изпитваме към тези помачета, които са дошли да учат в българските държавни училища". Какво е било отношението на руснаците към българчетата е спорен въпрос, по който Захари Стоянов не е имал наблюдения от първа ръка. Най-значимите възпитаници на „Южнославянския пансион" са негови отявлени политически противници (достатъчно е да споменем Алеко Константинов, Александър Малинов, Димитър Тончев и Теодор Теодоров), но той безспорно отразява точно преобладаващото отношение на българите - християни към „помачетата".
Това чувство за превъзходство е от особено значение за по-нататъшния ни разказ и ние не трябва да забравяме за него, още по-малко да го игнорираме. В него ние най-вероятно ще открием един от ключовете към случилите се в Родопите събития през 1912 - 1913 г., а по-точно - ключ към спонтанно възникналата идея помаците да бъдат покръстени. Пиша „спонтанно възникнала", защото по-нататъшният разказ и съпътстващият го анализ ще покажат, че при акцията за покръстване на българите - мюсюлмани няма централизирана държавна директива.
Нещо повече - по-нататък ще бъдат показани много примери, в които компетентни лица от армията, от българската военна администрация на Тракия и Източна Македония, от Народното събрание, от държавната администрация и от местната власт и дори сред учителите в новоосвободените земи са се противопоставили по един или друг начин на идеята за масово покръстване на помаците.
Както вече стана дума, покръстването на българите - мюсюлмани в Родопите, Източна и Западна Тракия и в Източна Македония през 1912 - 1913 година не се радва на особен изследователски интерес. Но в общата представа, която битува по въпроса, здраво се е вкоренило гледището, че православните свещеници са вървели заедно с българската армия и са покръствали помаците едва ли не „в движение". По-късно ще бъде показано и доказано, на базата на възможно най-подробни и автентични документи на Светия Синод на Българската Екзархия, че православните покръстителски мисии тръгват към Родопите, към Гюмюрджинско и към Неврокопско много по-късно в сравнение с периода, когато там се водят бойни действия. Става дума за организирано мисионерство, което обаче става факт едва, след като корпусът на Явер паша е разбит, Родопите и Западна Тракия са завзети, българската армия е влязла в Солун, а основните сили на българската армия се сражават при Чаталджа и при Галиполи.
Въпросът „на кого му хрумна да покръсти помаците" е от особено значение при анализа на събитията в Родопите през 1912 - 1913 г. Изпреварвайки хода на разказа и на съпътстващия го анализ, трябва да се каже отново, че тук става дума за „инициатива на гражданското общество". От по-нататъшния разказ ще се види, че може би първият документ, в който се повдига въпросът за евентуално покръстване на помаците, е писмо от Протосингела на Пловдивската митрополия - йеромонах Павел, до известния родопски краевед и пряк участник в събитията от 1912 - 1913 г. в Родопите Стою Шишков. В писмото се сондира мнение, дали Ст. Шишков смята, че сведенията за настроения сред помаците в полза на приемане на християнството са реални и сериозни.
Иначе казано, един от основните участници в покръстителската кампания от 1912 - 1913 година - Пловдивската митрополия, все още е проучвала обстановката към датата 24 ноември 1912 г. Е, ако цитираме дневника на българския министър на правосъдието по това време - Петър Абрашев, на 20 ноември, българското правителство е замръкнало с „примирие, което гърците не подписаха, черногорците укориха, а сърбите приеха, както казват русите „скрепя сердце". На 24 ноември 1912 г., българското правителство от ранни зори обсъжда проблема с претенциите на Румъния към България и с българските претенции за границата в Източна Тракия. Никой изобщо не се занимава с каквото и да е, свързано с българите - мюсюлмани, още по-малко с тяхното покръстване.
Виждаме, че първото примирие между съюзниците (без Гърция) и Турция е било вече сключено, когато се появява първият документиран случай на интерес на Висшия клир в България към евентуална промяна на вярата на помаците. Към писмото на Протосингела на Пловдивската митрополия ще се върнем пак, когато разглеждаме в дълбочина кой е инициаторът за покръстването на българите - мюсюлмани. Тук е важно да се отбележи още един многозначителен факт. Искайки мнението на Ст. Шишков по въпроса, йеромонах Павел го пита с писмото си:
„Бъдете добри да ми пишете, забележили ли сте готовност за покръстване у някои помаци. Ако има желаещи, може ли да се разчита на горе-долу масово и повсеместно (в Родопите) обръщане на помаците? Кога мислите да е по-целесъобразно да се пристъпи към тяхното огласяване в християн[ската] вяра и кърщаване: дали още сега, или след пълното възстановяване на отношенията с Турция? Ако се чака сключването на мира, не ще ли се изпусне безвъзвратно сгодният момент?".
Поместеното по-горе и подчертано показва и доказва, че към 24 ноември 1912 г., главният двигател на покръстването на помаците - Висшият православен клир, все още се е колебаел, кога е целесъобразно да се ЗАПОЧНЕ. Никакви православни мисионери не са се движили нито с авангарда, нито с ариергарда, нито дори с обоза на българската армия. Духовенството все още само е наблюдавало хода на бойните действия и е анализирало епизодичната информация, че тук или там някой помак бил готов да приеме Христовата вяра.
По-нататък ще покажем по доста убедителен начин, че инициативата за започване на покръстителска акция започва от гражданството, при това не от София, а от Татар Пазарджик. Ще се покаже и участието на неколцина от войводите от ВМРО, по-специално на Христо Чернопеев и на Тане Николов. По ирония на съдбата, точно Христо Чернопеев, смятан за много близък до така наречената „левица" във ВМРО, е първият деец на организацията, впуснал се в покръстителската акция. В някакъв смисъл, той има отношение към самото „детониране" на кампанията, защото има документално доказателство, че на 25 ноември 1912 г., той лично се впуска в акция по покръстването на помаците около Драма.
Документът е шифрована телеграма от окръжния управител в Драма, адресирана пряко до министър-председателя Иван Евстратиев Гешов. Ще я цитирам дословно:
„Чернопееев с чета от около 15 души вчера замина за помашките села на Север и Северо-Запад от Драма с цел да покръсти помаците. Моля наставленията Ви. Подпис: Добрев".
Документът е от особено значение, защото той показва еднозначно няколко неща. На първо място - Христо Чернопеев се е отдал на „апостолска дейност" без всякаква санкция от българските административни или военни власти. Драмският окръжен управител е изправен пред свършения факт на неговото заминаване с цел „работа на Христовата нива" и той светкавично информира не кого да е, а министър-председателя.
На второ място, няма никакви белези акцията да е съгласувана и с военните власти, в чийто периметър е захванал мисионерската си дейност войводата Чернопеев. По-късно ще бъде показано, че точно военните власти в Източна Македония - по-точно Македонското военно губернаторство със седалище в Серес (Сяр), никак не е толерирало покръстителската мисия, изпратена от Светия Синод на Българската екзархия. Има достатъчно документи, в които висшето православно духовенство се оплаква дори и на министър-председателя от граничещото с враждебност отношение на Македонския военен губернатор.
За разлика от Тракийското военно губернаторство, където се отнасят по-толерантно с покръстителската православна мисия, в Източна Македония, мисионерите са смятани за дестабилизиращ фактор, който може да предизвика размирици и да дестабилизира тила на българската армия.
Впрочем, към разглеждания период в края на ноември 1912 г., все още на никого не са известни и изяснени мащабите на хуманитарната катастрофа, която е настъпила в Родопите, след разгрома на корпуса на Явер паша. По-голямата част от помаците на наборна възраст се оказват мобилизирани точно в корпуса на Явер Паша, като се е смятало, че те ще се бият яростно за домовете си в Родопите. Оказва се, че помаците не се бият чак толкова яростно, но цивилното население, останало по селата, продължава да оказва съдействие на турската армия и след оттеглянето на последната. Това довежда до остри репресивни мерки от страна на българската войска.
Изгорени са много къщи, дори и цели села. Населението бяга в гората, а зимата вече е започнала, особено високо в планината. Турската армия е откарала всички налични запаси от храни, а мъжкото население като цяло вече е взето в плен и пребивава във военнопленнически лагери в Пловдив, Стара Загора, Калофер, Карлово, Сопот и другаде. Царят масов глад и епидемии от болести.
Действията на българските военни почиват на чисто военно-тактически съображения, те не почиват на някаква омраза към местното население, най-малко към българите-мюсюлмани, но заедно с турските действия около мобилизацията те са в основата на избухналата хуманитарна катастрофа. По-късно българските власти ще трябва да хвърлят огромни усилия, за да смекчат в някаква степен мащаба на бедствието.
Тук е мястото да се подчертае, че враждебните отношения на българската армия към помаците се изчерпват със случилото се по време на бойните действия в Родопите. Не може да се каже същото обаче за действията на българското християнско население в Родопите, което се отдава на грабеж по разорените помашки села. Ст. Шишков в качеството си на комендант на Устово, настоява българската армия и полиция да извършат тотални претърсвания на българските християнски населени места, с оглед на връщането на ограбеното имущество на помаците. Ст. Шишков, който е един от хората, работили за покръстването на помаците е безпощаден в оценката си за извършеното от българското християнско цивилно население спрямо българите - мюсюлмани. Той подчертава, че на грабеж по помашките села са се отдали дори и жените - християнки.
Тази констатация на Ст. Шишков се намира в пълно съответствие с оценката на анкетьорите на Карнегиевия институт, които ще напишат малко по-късно, че най-тежките поражения над цивилното население по време на Балканските войни са извършени не от редовната армия, а от „въоръжения народ".
Настъпилата хуманитарна катастрофа непосредствено след бойните действия в Родопите обаче се оказва обстоятелство, което ще играе роля по време на покръстителската акция. Голяма част от мъжете - помаци в зряла възраст се оказват във военнопленническите лагери след първите седмици на Балканската война. Едновременно с това, семействата им са останали без покрив и в положение, което всички възможни източници определят като катастрофално. Това положение поражда една кореспонденция между военнопленниците и семействата им, в която те взаимно се подканят да приемат християнството, в зависимост от това кой пръв го е сторил. Съпругите и роднините на военнопленниците ги „подсещат" да се покръстят, когато това вече е станало свършен факт в техните села. И обратното, когато военнопленниците са се покръстили, те насърчават роднините си да направят същото.
Въпросът дали в случая може да се говори за изнудване спрямо военнопленниците и роднините им от страна на Българската екзархия и от ентусиастите на покръстването от средите на „гражданското общество" ще бъде анализиран по-нататък, но тук може да се каже, че еднозначен отговор е трудно да се даде. От една страна, натискът упражняван върху българите - мюсюлмани да станат християни почти не взима крайни форми. Тук и там са налице заплахи (случаите ще бъдат посочени и анализирани по нататък), но в процеса на покръстването не се стига до грубо насилие.
От друга страна, след първоначалните оглушителни военни успехи на България и на съюзниците й срещу Турция, помаците показват определен прагматизъм по отношение на въпроса за вероизповедната си принадлежност. Наблюдава се пряка връзка между положението на фронта и готовността на българите-мюсюлмани да приемат християнството.
В по-нататъшния анализ ще бъде показана относителната лекота с която започва покръстването след победата при Лозенград и достигането на българската армия до Чаталджа и Галиполи. Ще се види съответно и забавянето на процеса след навлизането на войната в позиционен етап след неуспешния опит за пробив на Чаталджанските позиции. Ще бъде показано и новото ускоряване на покръстването след падането на Одрин и в крайна сметка - мощната „обратна вълна" след началото на Втората балканска (Междусъюзническата) война.
Край на първа част.
Това е част първа от встъплението на изследването за съдбата на българите - мюсюлмани, иначе казано - на помаците, в която се излагат основните тези и твърдения от значително по обем изследване. Това изследване на историческия водовъртеж, в който се озовават помаците през Балканските войни, може да се нарече и „историческо разследване", защото въпреки относителното изобилие на документи за случилото се, картината трябваше да бъде възстановявана късче по късче.
Това изследване - разследване, вероятно няма да хареса нито на представителите на „ураджийския патриотизъм" у нас, нито пък на адептите на твърдението, че помаците и българите нямат нищо общо. В първите две части на публикацията се изнасят основните твърдения, които ще бъдат доказани впоследствие в поне още десетина текста, ако не и повече.
За изследването са използувани изключително документи, създадени от българските официални власти - граждански и военни, както и от Светия Синод на Българската Екзархия. Всички тези документи са достъпни в българските архиви, а преобладаващата част от тях са публикувани, макар и не в издания с висок тираж. На практика, всеки използван източник в изследването може да бъде проверен от читателя при възникване на съмнение. Пълната използвана библиография ще бъде публикувана, за тези читатели, които искат да навлязат дълбоко в проблема.
ilkko
на 11.08.2014 в 17:40:49 #9В южните тракийски градове се забелязва нова ислямска секта на "алевитите",такива който неползват огледала,негледат Телевезиори,респ.компютри и се бръснат едни други,като в древността. Архивите на Държавна сигурност станаха прелом за навлизащият Ислям в страната. Хаосът и взаимообвиненията дадоха девиденти на "кристално чисти" другари от ДПС,които се възползваха от шумът на тази историческа институция. Да,в България има отстъпление от християнските ценности.В страната никнат джамии,като "гъби след дъжд".Няма толкова голямо изграждане на християнски храмове,колкото са (около 2 400 джамии в страната). Вероотстъпниците и предателите са наказвани от по-големите и ревностни във Вярата народи.Това е общо известен исторически факт,както,че и това,че се "равняват по-малките". Република Турция ще трябва да си търси съразмерен с нейната 1 милионна армия враг,а защо не и Скандинавският съюз,след като Русия се раздира от вътрешни противоречия?!
Олаф БГ
на 11.08.2014 в 11:34:58 #8Играят си на улицата няколко деца. Весели и задружни. И не ги интересуват религиите. После идват бащите (християнин, мюсулманин, еврейн и някой други) прибират си ги и им обяснят разликите между тях. И се започва....
Asparyx
на 10.08.2014 в 13:31:38 #7Steffen
на 10.08.2014 в 06:42:35 #6POMACITE SA OT SLAVIANSKI PROIZHOD.PRIEMAT ISLAMA V 1600-TE GODINI.DNES TE NE SE CHUVSTVAT NITO TURCI NITO BULGARI. ISTINSKITE I ORIGINALNI TURCI SA MONGOLOIDEN NAROD I IDVAT OT ZEMITE NA MONGOLIA I ZAPADEN KITAI NA NEKOLKO VALNI. PARVATA VALNA E V REZULTAT NA PROGONVANETO IM OT KITAI PO VREME NA DINASTIA TANG.DRUGA TAKAVA VALNA IDVA PAK POD DAVLENIE NA KITAI.SAMO DNESHNITE UIGURI V ZAPADEN KITAI SA OSTANKA V RODNITE IM ORIGINALNI ZEMI. SELDZHUSHKIA SULTAN ARP ARSLAN E SASHTO MONGOLOIDEN OT ZAPAZENI IZOBRAZHENIA. KOGATO MONGOLO-TATARITE RAZBIVAT VOLGA-BULGARIA NAD 80% OT NASELENIETO SPORED ISTORICHESKITE IZTOCHNICI E BILO IZTREBENO.SASHTATA UCHAST SPOLETIAVA I PERSIA.V 1240 KIEV I KIEVSKA RUS SA BILI NAPALNO OPUSTOSHENI I NASELENIETO BEGA NA SEVER V RUSIA.DNESHNITE TATARI V KAZAN-TATARSTAN IMAT MNOGO MALKA GENETICHESKA VRAZKA S VOLGO-BULGARITE.
ilkko
на 09.08.2014 в 12:51:48 #5Не България никога не е била Империя с имперски атрибути на власта и имперско семейство,някакви преяли квази-изторици подпалват малки локални войни с обратните твърдения. В България има германско малцинство останало след капитулацията на Германия 1945 година,НО корумпираните политици нямат достойнство да признаят за това. Приказките за Помаците в една циганска държава,показват безпомощност на Политическата система. Жельо Желев финасира през 1-вият си мандат на президент,конференция за "помашкият етност" в Родопа планина в САЩ,град Атланта с помоща на Ахмед Доган и компания. Франските историци знаят за насилствената асимилация на верска и културна основа в България. Отомаската Империя е по-жестока от Японски шогунат в завоевателните си набези на Балканите,не случайно поробителите са си оставили имената и фамилиите ,като протекция на българските семесйтва в смесените погранични райони. А колкото до тези Германски танкове в село Езерово,Новозагорско така и не се намери кои да нареже калената немска стомана на Круп. Има исторически факти,че в Северна България има останали гермаски войници след 1945 години,чиито наследници и до ден днешен живет в села ,като Деветаки,Ъглен,Ловеч и др. в този регион. България се циганизира и зада се прикрие демографският бум при циганите се повдига "помашкият въпрос",защото лесно страната ни ще се превърне в Ембаргова държава по отношение на храни,оръжие,техника-с други думи живеем по зле от Куба.
vuprosotgovor
на 08.08.2014 в 16:20:19 #4ikko, България е била империя 2 пъти - първа и втора българска империи, има го във всички световни енциклопедии и учебници. Гърция и Турция никога не са били империи, по простата причина, че са нови държави; едната е създадена 1823 г., а другата повече от 100 години след нея. И гърците, и турците са били част от империи - съответно византийска и османска, със столица Константинопол (Цариград или Истанбул), но точно за да скъсат с тези конфликти и исторически обременености, едните правят Атина нова столица, а другите - Анкара. Най-кратко казано, едното е било източна римска империя на християни, а другото западна мюсюлманска империя, която пък се е считала за наследник на източната римска империя (Византия). селджуците, които са тюрки, нямат нищо общо с османската империя, за разлика от либийци, евреи и т.н. а половината византийски императори са били арменци, но днес виж къде е гърция, къде е армения.
затова сме зле на Балканите, защото всеки се опитва да изкара 2000 години история минимум и да се представя за наследник на някого си.
Питащ
на 08.08.2014 в 11:10:49 #3ilkko, кой ти каза, че България никога не е била империя?
http://en.wikipedia.org/wiki/Bulgarian_Empire
ilkko
на 08.08.2014 в 10:22:08 #2Политическа партия "ПОМАК" е много удобно определение,България е имала 5 царства,НО никога не е била Империя,като Гърция,Турция,Русия или Австро-унгария. Когато се е ограбвала българската държава,винаги се е повдигал въпросът с етносът разположен в Родопа Планина или Помаците,както ги наричат. Най-притеснително е ,че в България има германско малцинство останало след 2-рата Световна война и българското правителство ще настъпи великите сили ..и сами ще отрежат клона на който са седнали.
ilkko
на 08.08.2014 в 10:20:01 #1Политическа партия "ПОМАК" е много удобно определение,България е имала 5 царства,НО никога не е била Империя,като Гърция,Турция,Русия или Австро-унгария. Когато се е ограбвакла българската държава,винаги се е повдигал въпросът с етносът разположен в Родопа Планина или Помаците,както ги наричат. Най-притеснително е ,че в България има германско малцинство останало след 2-рата Световна война и българското правителство ще настъпи великите сили ..и сами ще отрежат клона на който са седнали.