В ежегодното си обръщението до Федералното събрание руският президент Владимир Путин предложи промени в Конституцията, с които отприщи лавина от предположения за предстоящи промени така че да се трансферира властта. Още по-изненадваща беше оставката на премиера Дмитрий Медведев и мълниеносната номинация, отново от страна на Путин, на Михаил Мишустин. "Новая газета" задава въпроси, отговаря и задава още въпроси.

Най-вероятно Владимир Путин няма да бъде номиниран за пети президентски мандат след изтичането на правомощията му през 2024 г. - така много наблюдатели са интерпретирали значението на последната част от посланието на президента до Федералното събрание вчера. Това, което обаче се случи в следващите часове, беше още по-неочаквано от фактическата конституционна реформа, обявена от Владимир Путин. "Новая газета" публикува обзорен материал с коментар на експерти. Основният въпрос е за посоката на Русия, направила маневра на транзитното кръстовище.

Според източници на НГ в правителството, новината за оставката на кабинета е дошла като гръм от ясно небе, включително и за основните федерални чиновници.

Последният път, когато е говорено за оставка, е било преди заседанието на Съвета за стратегическо развитие и национални проекти през декември. Тогава са се появили слухове, че Съветът ще бъде разпуснат, а кабинетът ще подаде оставка преди Нова година. Изпълнението на национални проекти миналата година беше незадоволително, правителството обясни лошите резултати като забавения ефект на много държавни програми, обяснява НГ. Но срещата е завършила повече или по-малко положително, всички са се успокоили. Нито едно от министерствата не е знаело нищо за предстоящата оставка, дори и на най-високо ниво, включително и в президентската администрация на са били в час.

Очевидно до голяма степен събитията от вчера са били спонтанно решение. Или Путин и Медведев решават всичко помежду си, или Медведев се изскубва и решава, че има достатъчно.

Медведев ще стане заместник-председател на Съвета за сигурност, където ще се занимава с въпроси на отбраната и сигурността. Сега тази позиция не съществува, списъкът на бъдещите правомощия не е известен, което косвено потвърждава версията за спонтанността на оставката.

Приключването на политическата кариера на Медведев не е факт, според политическия анализатор Алексей Макарин, за Медведев обаче е абсолютно сигурно, че е изпратен в резерва.

След като подаваш оставка от поста министър-председател, е много трудно да станеш кандидат за президент след това.

Следващият премиер може да се окаже както техническа фигура, която ще продължи линията на правителството на Медведев, така и ключов участник в последващия трансфер на властта.

Високите позиции в новото правителство могат да се окажат тест за потенциални приемници. Най-вероятно играта с разместванията е започнала с цел да се тестват кандидатите, както и да се подгрее съперничеството между тях, предполага източникът от правителството на НГ.

С какво е известен номинираният за нов премиер Михаил Мишустин?

Мишустин е настоящ ръководител на Федералната данъчна служба, поел ведомството от април 2010 г. Преди това, според уебсайта на Федералната данъчна служба, той е бил президент на групата на дружествата на UFG (OFG Invest), през 1998 г. Мишустин е бил асистент в информационните системи за счетоводство и контрол за получаване на данъчни плащания от ръководителя на Държавната данъчна служба. Той е бил и заместник-министър на данъците и налозите, ръководител на Роснедвижимост и Федералната агенция за управление на специалните икономически зони, където известно време е работил под ръководството на Герман Греф.

Заслугите на Мишустин като данъчен №1 в страната са високо оценени в правителствените кръгове. С по-ефективна администрация данъчните приходи към хазната нараснаха почти 1,5 пъти за пет години - въпреки факта, че икономиката на Русия беше или в криза, или в застой.

"Ако всички руски ведомства работеха толкова ефективно, колкото Федералната данъчна служба..." "Новая газета" припомня възклицанието на Андрей Макаров, ръководител на комисията по бюджет и данъци на Държавната дума, от Московския финансов форум, провел се през септември 2019 г. "Когато президентът каза "спрете да бъдете кошмар", Мишустин постигна това. Днес имаме най-добрата данъчна служба в света, а по-рано бизнесмените отклоняваха данъци. Герман Греф също подкрепи похвалните думи с въпрос-призив: "Какво ни пречи да правим навсякъде същото, както правим в данъчната администрация?" Именно Греф, по думите на самия Мишустин, по време на съвместната им работа го подкрепял в прилагане на иновации.

"Преходното" правителство на Мишустин ще се формира по старите правила, тоест без задължителното одобрение на Държавната дума и няма да получи разширени правомощия. Дали обаче Мишустин ще бъде само техническа фигура или ще остане в нов, подсилен кабинет след приемането на изменения в Конституцията, това е невъзможно да се предвиди.

Новият министър-председател ще управлява големи пари и ще провежда много популярна политика: раздаване на надбавки за деца за бедни семейства, организиране на безплатни топли закуски за ученици. За разлика от Медведев, който вече се свързва с пенсионната реформа сред населението, посочва анализаторът Алексей Макаркин. Освен това трябва да бъдат стартирани нови национални проекти, които да създадат импулс за растеж. Затова и Макаркин не изключва възможността, Мишустин да може да стане политически премиер с перспективата за приемственост.

Какво означава конституционната реформа, обявена от властите?

Много наблюдатели възприеха предложенията на президента като "лесна либерализация" и създаването на по-балансирана система на властта. Смисълът на тази маневра е да намали залозите в апаратната борба, докато въпросът за следващия президент бъде решен.

В най-добрия случай това е промяна на пейзажа (Русия си остава президентска република, макар че може би вече не е суперпрезидентска). В най-лошия случай - революция отгоре, която само укрепва вертикалата на властта в страната.

Най-важното и значимо нещо, което може да бъде изведено от посланието, е премахването на федерацията: фатално намаляване на правомощията на регионалните власти, разрушаване на местното самоуправление, нарушаване на принципа на публичната власт, загуба на права и нарушение на принципа за равенство на гражданите", изброява Елена Лукянова, професор на катедрата по Конституция и общини във Висшето училище по икономика към Националния изследователски университет.

Въвеждането на такъв орган като Държавния съвет, който ще бъде управленската вертикала над парламента, ще разруши дори имитацията ни за парламентаризъм.

А и дори не беше обяснено как ще се реши съдбата на основния документ - просто бе намекнато. На практика всичко това изглежда като укрепване на унитарна президентска система.

Може ли тази ситуация да доведе до конституционна криза?

Особено опасно е първото предложение на Путин за изменение на член 15, раздел 15 от главата за международното право. Според тази статия международните договори на Русия са неразделна част от правната й система, освен това им се дава предимство в случай на противоречие с руското законодателство. Президентът предложи да се променят тези условия, така че те да гарантират "приоритет на руската конституция в нашето правно пространство".

Експертите веднага предупредиха, че такова предстоящо изменение на Конституцията може да послужи като оправдание за неизпълнението от страна на Русия на задълженията й по международни договори.

В допълнение, член 15 се позовава на основите на конституционната система и не може да бъде променен в резултат на обикновен референдум.

Сега в този пакет най-мощната (и неразбираема) е клаузата за приоритета на руското законодателство пред международното", обяснява политическият анализатор Глеб Павловски. Тази точка се намира в защитените секции на Конституцията, които не подлежат на промени с резолюции на Федералното събрание. Тя изисква свикване на Конституционно събрание. И най-вероятно, предполага Глеб Павловски, този елемент е включен, за да отклони вниманието към яростни дискусии, само за да бъде изхвърлен по-късно.

Той не изключва, че в някакъв момент Конституционна асамблея ще бъде свикана, но това е твърде сериозно политическо начинание, за да се организира в името на един подраздел. Федералното събрание може да се справи обаче с всички други промени, обявени в пакета като част от конституционната реформа.

Решен ли е проблемът с трансфера на властта през 2024 г?

Някои сценарии за транзит, като например създаването на Съюзната държава на Русия и Беларус, след описаните събития изглеждат по-малко вероятни. Предложението за консолидиране на функциите на Държавния съвет в Конституцията, от друга страна, може да означава, че тази структура ще се ръководи от Владимир Путин, след като подаде оставка като президент ("Казахстански сценарий"). В противен случай все още има повече въпроси, отколкото отговори.

Пакетът от предложения за преразпределение на властта на този етап не решава проблема с транзита, смята Глеб Павловски.

Според него това може да работи само в рамките на сегашната система, когато обажданията от Кремъл определят дневния ред на Държавната дума и работата на правителството. Ако говори за трансфер на властта, тогава се подразбира съвсем различен режим, където няма да има такива възможности.

"Това, което чухме днес, не е парламентарна система, а само промяна във формата на манипулация, която няма да работи без Путин", смята Глеб Павловски.

Това е слаба и некомпетентна идея за прехвърляне на властта. Би било много по-разумно да се върнем към конституционното разпределение на правомощията или да създадем някаква нова схема.

Но и засега никой не предлага нито едното, нито другото.