С войната в Украйна руският президент приключва две десетилетия на консервативна революция, циментирана от религията и национализма. Аргументите, мобилизирани за оправдаване на инвазията, са част от странен мисловен модел, поставен в услуга на изострения патриотизъм, пише в своя статия френският всекидневник .

Да се вглежда в сърцата и умовете е прерогатив на Бог, предупреждава Старият Завет. Особено когато това сърце и този ум принадлежат на човек, който управлява най-голямата държава в света от двадесет и две години, при това подкован от три десетилетия в тайните служби - първо КГБ, после ФСБ. Друга Библия, тази на властта, каквато се явява "Владетелят" на Макиавели, би могла да помогне по-добре да го дешифрираме: "Всеки вижда как изглеждате; малцина знаят в дълбочина какъв сте. Защото този, който днес оправдава нахлуването в Украйна с мотива, че тя е "неделима част" от руското "духовно пространство", е същият, който, отговаряйки преди петнадесет години на въпрос за своята вяра, обясни почти плахо: "Днес не е възможно моралът да бъде отделен от религиозните ценности. Няма да се разпростирам повече, защото не искам да налагам възгледите си на хора, които имат различно мнение."

"Личните убеждения на Путин, не мисля, че някой ги знае", казва Мишел Елчанинов. Есеистът, специалист по руска философия, говори като познавач на проблема: той се опитваше няколко месеца да гледа света през неговите очи, за да напише "В главата на Владимир Путин", чието излязло наскоро ново издание има още една допълнителна глава. "Неофициални източници от Църквата казват, че той не е особено православен", удостоверява дори Николай Митрохин, според когото темата по-скоро е вълнувала съпругата му Людмила, с която той се разведе през 2014 г. За този руски историк и социолог от Изследователския център за източноевропейски изследвания към университета в Бремен, Владимир Путин "просто използва църквата за няколко ритуала", в постановка, предназначена да даде пример на елита на страната. Защото Владимир Путин обича да показва вярата си като православен християнин.

Унищоженото духовно единство

През 2007 г. Владимир Путин стартира т. нар. програма "Руски свят" - по-специално предназначена за популяризиране на езика - напомняйки за православието като за "една от духовните основи" на концепцията, пише Анастасия Митрофанова, ръководител на катедра по политически науки в Руския православен университет в Москва. Но тогава вижданията на патриарха и президента не бяха идентични. Това беше дори дисонанс, който избухна през 2014 г., когато Владимир Путин оправда действията си в Украйна със защита на "Руския свят", със етнически оттенък, в чието име се упълномощи да се намеси в Донбас.

Въпреки че е поканен, Кирил не отива на церемонията по присъединяването на Крим към Русия, а предпочита да изтъкне "миротворческия потенциал" на Църквата. Тогава патриархът е загрижен да не отчужди украинския клон под своя егида. Осем години по-късно, след като Православната църква на Украйна - една от основните в страната - стана автокефална през 2018-2019 г., преминавайки от лоното на Русия към това на Константинопол, сближаването между Владимир Путин и Кирил по темата стана тотално. Патриархът подкрепя гръмко и ясно духовния прочит на инвазията: в скандална проповед от 27 февруари, той определи като "сили на злото" онези, които "винаги са се борили срещу единството на Русия и това на Руската църква.

Това външно стягане на редиците е следствие от друго, зрелищно, което се осъществява в рамките на страната. То се корени в сътресенията преди третия мандат на Владимир Путин. През зимата на 2011-2012 г. станахме свидетели на безпрецедентна вълна от демонстрации срещу завръщането му в Кремъл. "Тези протести затвърдиха убежденията му, че демокрацията и правата на човека представляват рискове за неговия режим", обяснява Татяна Жан, директор на Центъра за Русия/NIS във Френския институт за международни отношения (IFRI).

"Тест за лоялност" към Запада

Хомосексуализмът е "повсеместен за Владимир Путин, който през последната година продължаваше да обяснява, че в Европа децата трябва да избират сексуалността си на 10 години", добавя Татяна Жан.

Тази фобия от хомосексуализма Кирил също я споделя. В проповед, посветена на Украйна на 6 март, патриархът сериозно припомни съществуването на "тест за лоялност" към Запада, предназначен да пороби Донбас: организиране на гей парад. Целта на този тест била да "докаже, че грехът е вариант на човешкото поведение". От своя катедрален храм "Христос Спасител" патриархът потвърждава: "Знаем, че ако хората или страните отхвърлят тези искания, те не са част от този свят, те стават чужди за него." Така религията се превърна в основата на консерватизма на Владимир Путин, но също и на империализма, оформен от тази "руска идея", формулирана от няколко големи национални умове, от писателя Фьодор Достоевски (1821-1881) до философа Никола Бердяев (1874-1948), основана на убеждението, че Русия има духовна мисия за света.

Милитаризация на образованието

"Втората световна война почти се превърна във втора религия в Русия", потвърждава Татяна Жан.

Този култ вече разтърси образованието: "Русия вероятно е страната в света с най-висок процент деца в училищна възраст, които са имали възможност да носят военна униформа и да боравят с оръжие", обяснява Олга Конка, специалист по славянския свят, в статия от IFRI ("Когато войната дойде в училище", 2020). Според изследователя тази милитаризация на образованието "допринася до голяма степен за разпространението на идеята, че Русия винаги е била заобиколена от врагове, които се стремят да я завладеят".