Темата за военнотехническата подкрепа за Украйна беше първият истински сериозен тест за правителството на Кирил Петков. Залогът по този въпрос беше твърде висок за част от формациите в сложната 4-партийна коалиция. Освен това в случая активност показа и основната опозиция в лицето на ГЕРБ. Поради факта, че управляващата коалиция е ситуативна, а не ценностно и принципно обоснована, някои от управляващите формации се оказаха в своеобразно разкрачено положение между ангажиментите си към властта и своята идейно-политическа принадлежност. Така например "Демократична България" (ДБ) от гледна точка на ангажиментите си към властта стои до коалиционните си партньори, но от гледна точка на ценностната си позиция по темата за военнотехническата подкрепа, се оказа по-близо до ГРЕБ.

Всъщност сложни и разнородни коалиционни формати като кабинетът "Петков" могат да функционират единствено по прагматичен и технократски начин. Стигне ли се до въпроси, на които да е необходимо осигуряването на решения върху ценностна и принципна основа, то възможните изходи са два. Единият от тях е разпадане на коалицията, а другият включва два подварианта. Независимо, че съответният въпрос се нуждае от ценностно и принципно решение, да му се оформи прагматично и технократско такова, доколкото е възможно или пък въпросът директно да бъде заметен под килима. Темата с военнотехническата помощ за Украйна следва да бъде разглеждана точно като такъв въпрос. По своята същност и природа той е ценностен и принципен, но решението, което получи е прагматично и технократско. А може да се окаже и че е половинчато.

Идеята на управляващите субекти явно е била хем да се запази коалицията, хем отделните формации в нея да се разминат без електорални щети и решението на Народното събрание да е приемливо както във вътрешнополитически, така и във външнополитически план. В края на краищата всичко това се оказа възможно за сметка на качеството на решението. На това обаче повечето от формациите вероятно гледат като на "бял кахър", нали все пак то беше формулирано и гласувано, отговаряйки на всички изброени по-горе белези, пък и парламентарната подкрепа, която получи си беше направо внушителна - 200 гласа.

В сряда, след пореден многочасов парламентарен дебат, Народното събрание гласува най-напред проектът за решение на ДБ, който не събра достатъчно подкрепа, но беше подкрепен от ПГ на ГЕРБ, т.е. ДБ получиха подкрепата на основната опозиция, но бяха суспендирани от коалиционните си партньори. Техният проект включваше много широко разбиране, вложено в понятието - военнотехническа помощ - ремонти, предоставяне на военно оборудване, предоставяне на въоръжение и боеприпаси. От гледна точка на ролята на Народното събрание в парламентарната република този проект за решение би бил най-издържан. Той би дал широк мандат на кабинета, който да изпълнява съобразно своите правомощия и съобразно възможностите на страната, които точно правителството би следвало да познава най-добре. Задаването на някакви предварителни ограничения, т.е. даването на ограничен мандат на кабинета от Народното събрание, предполага събранието предварително да е запознато с възможностите на държавата, защото в противен случай може да се окаже, че парламентът е наложил неизпълними изисквания на правителството. При евентуално стигане до подобна ситуация, това би било не само нонсенс, но може да представлява и конституционноправен проблем. След като проектът на "Продължаваме промяната" вече е гласувано решение и то съдържа едно ограничено разбиране за военнотехническа помощ, изразяващо се в ремонт на украинска военна техника, можем да предполагаме, или поне да се надяваме, че необходимата предварителна координация между парламент и правителство е била осъществена, за да е гарантирано, че ограниченият мандат, даден на кабинета "Петков", е изпълним.

Напълно възможно е да се окаже, че ремонтирането на военна техника представлява по-голямо предизвикателство от предоставянето на определени видове въоръжение. Показателно в това отношение е обстоятелството, че осигуряването на въоръжение за Украйна се случва чрез най-различни субекти, много от тях недържавни и без дейността им да се базира върху политически решения или гласуване в парламента или друга институция, ангажирана с формиране и провеждане на държавни политики. Ремонтът на военна техника определено предполага подсигуряването на сложна логистика, необходим е транспорт в едната и другата посока. Или, казано с други думи, цялостният капацитет за осигуряването на този вид военнотехническа помощ значително надхвърля ремонтния капацитет на българския военнопромишлен комплекс. Ако става дума за тежка военна техника, то нейното транспортиране е възможно основно с железопътен транспорт. Дори може да се каже, че в случая това е единственият вариант, защото украинските пристанища са под контрола на руския окупатор. Така поетият от кабинета на Кирил Петков ангажимент изисква логистична координация с властите в други държави, например Румъния, за да стане неговото реализиране възможно. Страната е наш съюзник и е сред най-активните европейски държави, подкрепящи и помагащи на Украйна. Най-вероятно на тази база българското правителство очаква, че ще получи необходимото съдействие, за да може гласуваният проект за решение да бъде на практика приложим.

В своя официална позиция Украинската страна изведе пред скоби именно необходимостта от ремонт на военна техника. Това ясно показва тенденцията по отношение на необходимостта, която Украйна очаква да има в близка перспектива. С увеличаването на военната техника в страната съвсем логично ще нараства и нуждата от нейното поддържане и ремонтиране. Освен това ремонтните мощности на територията на самата Украйна са и остават обект на удари от страна на кремълския агресор и в този смисъл няма как нападната страна, във всеки един момент, да бъде напълно сигурна в своя военноремонтен капацитет.

Кирил Петков изрази готовност за използването на пристанище "Варна" за транспортиране на украинска селскостопанска продукция, защото страната е лишена от възможността да използва своите портове, както вече стана дума. Това също изисква изграждането на обща логистика със съседни и съюзни страни и, ако се случи, то тази логистика би могла трайно да се използва както за военни, така и за граждански и търговски цели. Макар решението на българското народно събрание да е ограничено по своя обхват, в него има потенциал и ако кабинетът се ангажира отговорно и последователно с неговото прилагане, то може да открие добри възможности за България да задълбочи търговското и военното сътрудничество както със страни от ЕС и НАТО, така и с Украйна, която и географски, и цивилизационно принадлежи към Европейския континент. Той не би могъл да постигне своя пълен интегритет без нея.

Вътрешнополитическите интерпретации на гласуваното в парламента решение са най-разнообразни. Факт е обаче, че въпросът към момента вече не е ще оцелее ли правителството, а доколко решението е релевантно на мястото, което България заема в международните отношения като страна членка на ЕС и НАТО. В този смисъл правителството, поне на този етап, успя да снеме напрежението от себе си, т.е. прескочи трапа. Когато обаче започне реалното изпълнение на решението е възможно да възникнат нови противоречия между коалиционните партньори. Цената, която беше платена за временно овладяното напрежение, е свързана с повишена управленска тежест на БСП в рамките на управляващата коалиция. Тази тежест може да започне да намалява с превеждането на решението на практика, което по всяка вероятност би представлявало нов ребус за вицепремиера Корнелия Нинова. Макар и малко странно, но най-голямата формация - "Продължаваме промяната" влезе в ролята на балансьор между позициите на по-малките.

На този етап изглежда, че правителството ще функционира чрез чести промени в управленската тежест на формациите, участващи в коалицията, и чрез компромиси дори и по най-сложните въпроси, макар и това да е за сметка на качеството на вземаните решения. Следващото сериозно предизвикателство за кабинета "Петков" по всяка вероятност ще е свързано с казуса около Северна Македония. Не е сигурно, че подходът, използван по темата за военнотехническата помощ за Украйна, ще е приложим към него. Но пък предстои да видим - творческите решения в политиката може да се окажат без горна граница.