Преди седмица в зала 1 на НДК две министерства - социалното и образователното - събраха директори и учители от цялата страна. Подобно мащабно мероприятие не бяхме виждали от Националния събор на учителите по времето на Меглена Кунева. Някой знае ли какво стана с този събор? Но да не се отклоняваме.

Причината за тази масова проява бе даването на насоки за "реализацията на концепциите за модернизация на училищната среща по Националния план за възстановяване и устойчивост".

Служебният министър на просветата Сашо Пенов с апломб обяви образователния приоритет - изграждане на STEM центрове в училищата. Цел, за която по Плана са заделени 576 151 100 лв. Иначе казано над половин милиард.

Пенов очерта и крайната цел:

"STEM кабинети може да има във всяко общинско или държавно училище, независимо в кое населено място е то. Така всяко дете ще има възможност да учи в среда с модерно оборудване, да се докосне и да работи с бързо развиващите се технологии."

По думите на министъра с иновативните кабинети ще бъдат оборудвани всички училища, дори в най-малките населени места, ако ще да имат и 10 ученици.

Какво представляват въпросните STEM кабинети или центрове?

Това е новият хит в образованието. В превод STEM (Science - Technology - Engineering - Mathematics) е обучение, което е фокусирано върху науката, технологиите, инженерството и математиката.

Освен STEM има и STEAM центрове, които включват в абревиатурата си и А (Arts) - изкуства, дизайн. Иначе казано това е обучение, което обединява "интердисциплинарен и приложен подход".

Вместо да се преподават четирите дисциплини като отделни, системата ги интегрира в една, базирана на реално приложение. Целта е да се създаде смесена учебна среда, която да дава знания как научният метод може да бъде приложен в ежедневието.

Във възторжените анонси за новата система на обучение ще прочетете, че в STEM кабинетите или центровете учениците ще вземат участие в експерименти, ще ги насърчават да споделят идеите си, ще правят групови проекти, "насочени към опознаване на света около тях".

За да разгърнат потенциала си, учениците ще могат да ползват STEM продукти - това вече е цяла индустрия, която предлага органайзери, образователни комплекти, микроскопи - изобщо всякакви технологични джаджи, които училищата ще могат да си закупят.

Като краен резултат учениците ще развият творческо мислене, ще могат да правят критически анализ, ще се научат да работят в екип, да проявяват инициатива, даже да общуват помежду си и, разбира се, да получат сносна математическа грамотност предвид предизвикателствата на бъдещето.

Както казва служебният вицепремиер и министър на труда и социалната политика Лазар Лазаров - "Обединявайки наука, технологии, инженерство и математика, STEM обучението дава на учениците задълбочено знание за света."

Един вид у децата ще се запали искрата да изследват, експериментират. А като усвоят "разнообразните инструменти за анализ" ще се подготвят за професиите на бъдещето.

Подобен ентусиазъм не е имало от времето на ТНТМ-тата (клубове за техническо и научно творчество за младежта) или от въвеждането на "дуалното образование". Все с мисъл за бъдещето и подготовката на кадри, които да го градят.

Как ще изглеждат прилагането на STEM в училищата?

Вече има създадени пилотни STEM стаи в няколко училища, не е трудно и да си го представим. Естествено, всичко е дигитално, изнасят се видеоуроци и презентаации, обстановката е разчупена - стаите са като зали на Гугъл - цветни, да провокират въображението. Няма ги стандартните чинове, създадена е по-скоро среда за непринудени разговори по някакъв иновативен проект. Тук-там се виждат микроскопи или макети, учителят е внедрен сред учениците, а не изпънат пред катедрата.

Ако се разровите из интернет, ще видите, че вече има създадени сайтове, в което се обяснява как да се създаде такъв иновативен кабинет, дори какво може да е предмет на работа в него. Като основна цел е изведена идеята учениците да създават свои собствени проекти, а учителите да имат само консултантски функции.

Ще кажете - какво лошо?! Ами нищо, освен че ще се реализира у нас. Има половин милиард за харчене. Пари, които според заявката на властта ще стигнат до всяко дете в страната. Както детските площадки, стадионите, фонтаните в опустели села, в които не са се раждали деца от десетилетия. И те са по проекти и там са харчени държавни пари. Не всичките разбира се, за да има и за тези, които са ги отпуснали.

Българското образование има някои по-належащи задачи - да осигури равен достъп до образование като върне част от учениците си в клас, да предложи адекватно учебно съдържание, да реши проблемите с агресията в училищата. Те явно ще се изпълняват успоредно с новата технологична цел.

Освен това STEM центровете ще бъдат ръководени от учители, които не са подготвени за такъв тип преподаване - справка педагогическите факултети на университетите, които хич не са STEM.

Вярно е, че след време днешните първокласници ще имат професии, които днес още не съществуват (както оригинално се изрази един от министрите), но хората, които днес ще харчат милионите далеч не са визионери.

Накрая една история отпреди 10-15 години. По някакъв проект, свързан с интеграцията на малцинствата, група журналисти са заведени в село в Пловдивско на открит урок.

Училището, което има вероятно около 50-60 деца, ромчета, изглежда наистина спретнато, има даже баскетболно игрище, и тенис корт. Игрището и кортът стоят празни, вероятно защото във въпросния ден няма часове по физическа култура.

Гостите са въведени в класна стая с интерактивна дъска, на бюрото на учителката чака реда си лаптоп.

Децата са изкъпани и сресани, преподавателката е млада - знае как да работи с компютър бързо и без сривове. Вероятно добре тренирани, децата вземат участие, работят с иновативната дъска, часът върви добре.

Журналистите са впечатлени, децата радостни, че някой е дошъл на гости и е разнообразил монотонното им ежедневие. Часът свършва и гостите са поканени в учителската стая да се почерпят. Там е наредена богата маса с каквито се сетите хапки, пастички, петифури и други кулинарни красоти.

Журналистите бързат да разпитат как са постигнати тези впечатляващи резултати и по някое време се чува шум, който става все по-силен. Обръщайки се към врата на стаята, виждат събрани накуп деца, които оживено си говорят и сочат с пръст масата. Докато гостите сконфузено се споглеждат, една от учителките обяснява:

  • - Не обръщайте внимание, за пръв път виждат кетъринг.

И затваря вратата.