Държавата е задържала турския кораб Vera SU и той не може да напусне българските териториални води, докато собственикът не заплати нанесените от произшествието щети. Това каза за БНР-Варна специалистът по морско право адвокат Христо Раев.

Ако корабособственикът не плати, най-вероятно ще се стигне до съдебни дела, след които държавата ще има право да продаде кораба и товара.

Шефът на "Морска администраци" гледал изтичането на тор, но избрал операцията да продължи

Шефът на "Морска администраци" гледал изтичането на тор, но избрал операцията да продължи

Нямаме техника, корабът е здраво заседнал

Юристът е категоричен, че в такава ситуация трябва да се подхожда възможно най-бързо, защото за съжаление щетите остават най-често за държавата.

"В момента по навигационна грешка, явно по вина на екипажа, корабът е в това положение. Корабособственикът се дистанцира, тъй като той най-често разчита на застрахователя, а в краен случай разчита, че може да изостави кораба, тъй като всеки кораб в момента се регистрира на отделна фирма, за да не може щетите, които е нанесъл да се разпростират върху други кораби на същия собственик", каза Раев и уточни, че неговата отговорност в тази посока е ограничена.

Транспортният министър като екшън герой спасява Vera SU и морето

Транспортният министър като екшън герой спасява Vera SU и морето

Държавата няма нито план, нито техника за подобни операции

България има право да защити своите интереси, тъй като корабът е в наши териториални води. Този интерес може да бъде защитен само докато го има кораба и го има товара. Ако при лошо време корабът бъде разбит в скалите, държавата ще загуби и тези активи, които може да задържи и от които може да бъде обезщетена. В случай, че се разбие за държавата ще останат само щетите от нарушеното екологично равновесие, категоричен е Христо Раев.

Нанесените от блокирането на турския кораб щети включват и тази спасителна операция, която в момента се извършва. Надеждата е тя да завърши успешно, корабът да бъде изтеглен, след това задържан и в случай, че не бъдат заплатени нанесените щети, следва да бъде продаден. По същия начин се процедира и спрямо товара.

България може да продаде кораба и да търси и други активи. Корабът и товарът са на значителна стойност и ако те бъдат спасени могат да покрият тези разходи.

Според Христо Раев застрахователите на кораба, както и неговия собственик, ще направят всичко възможно да ограничат собствените си финансови щети. Има вероятност загубите - екологични и финансови - да останат само за държавата, допълни адвокатът.