"Аз не знаех, че ще изтече тор, кранът беше нает с грайфер да разтоварва, защото това е, което имаме. Видях за какво става въпрос и въпреки всичко решихме тези два часа, с които разполагаме, да свалим част от товара с цел евентуално днес да пробваме да дръпнем кораба, но разчетите сочат, че може би над 600 кубика ще трябва да се свалят.

Това каза директорът на "Морска администрация" капитан Живко Петров, цитиран от БНТ. Той пристигна след служебния транспортен министър Христо Алексиев край Камен бряг, където е заседнал турския кораб Vera SU.

Транспортният министър като екшън герой спасява Vera SU и морето

Транспортният министър като екшън герой спасява Vera SU и морето

Държавата няма нито план, нито техника за подобни операции

Турският кораб Vera SU е много здраво заседнал върху скалите. Ние направихме опит да го дръпнем, за съжаление неуспешен, каза Петров.

"Но ние нямаме технически средства да извършим облекчаване - кранът е много голям, вятърът го духа и го сваля върху скалите. Кранът е 22 м, всъщност няма какво да го задържи. Успяхме снощи малко да разтоварим, но този кран не е за пристанищно разтоварване", обясни Петров.

По думите му някакъв товар е свален с друга баржа. Предстои да открият други баржи, с които да продължи олекотяването на кораба. Той е категоричен, че трябва да се търси друг кран за разтоварване.

Има теч на азотни торове в морето от заседналия Vera SU

Има теч на азотни торове в морето от заседналия Vera SU

Това показват пробите от 25 септември

Пред БиТиВи той обясни, че е открит коридор, който е около 30 метра широк, успоредно на борда на кораба. Това е единственото място, от което може да се влезе до него. Кранът е 22 метра, няма какво да го задържи. "Трябва да намерим други баржи, с които да продължим да сваляме товар, за да олекотим кораба", каза още Петров. 

Пред БиТиВи той обясни, че е открит коридор, който е около 30 метра широк, успоредно на борда на кораба. Това е единственото място, от което може да се влезе до него. Кранът е 22 метра, няма какво да го задържи. "Трябва да намерим други баржи, с които да продължим да сваляме товар, за да олекотим кораба", каза още Петров.

Страната ни има готовност да свалят частично или цялостно екипажа с лодка. Товарът не се водел за опасен, според Петров. "Не сме спрели да търсим чужда фирма, която да го разтовари. Ако някой мисли, че подобни операции са много лесни, подчертавам, че това не е така", категоричен е той.

Според Петров няма съвсем ясно разписана процедура за подобни ситуации, защото законово не е уредено. "Погледнете и вижте в Закона за бедствие и аварии дали има нещо за море - няма. В Закона за морските пространства има един текст за Министерството на транспорта заедно с заинтересованите институции предприема съответните действия. Трябва сериозно да се помисли по този въпрос", заяви Живко Петров.

Държавата иска, но още не може да извади заседналия до Камен бряг кораб

Държавата иска, но още не може да извади заседналия до Камен бряг кораб

Министър Алексиев уволни шефа на "Морска администрация"

Той изтъкна, че от първия ден са открити водолазни фирми, които са обследвали дъното и са правили разчети за товарите. Така отговори на въпроса защо на корабособственика е даден 7-дневен срок да представи план за разтоварването на кораба и още един месец за разтоварване.

Според разчетите може би още над 600 кубика ще трябва да се свалят от кораба. След два дни прогнозата за времето показва, че моето ще се успокои. Дотогава трябва или да намерим от Румъния и Турция, или да фабрикуваме от наши средства платформа с багер върху нея или с някаква друга машина, добави Петров.

Припомняме, по-рано през деня бе преустановено претоварването от турския кораб на наша баржа, тъй като се видя, че има разлив на азотни торове в морето. Към обяд два катера от Варненското пристанище опитаха да издърпат кораба на заден ход. Беше изтеглен и специалният кран, който прехвърли азотните торове от кораба на специална баржа.

Повреда в една от машините спря операцията по прехвърляне на торовете след като се появи видео в социалните мрежи, което показва как греблото, което пренася азотната тор, буквално я изсипва в морето. На специалната баржа бяха натоварени около 200 тона азотни торове. Баржата се отправи към пристанище Варна в изключително лоши метеорологични условия. Азотните торове ще бъдат задържани, докато турският корабособственик не плати сумата, която държавата е похарчила, за да спаси кораба му.

От турския кораб Vera SU са извадени също около 8000 литра гориво и отпадни води.

Въпреки че властите отричаха няколко дни, вчера от Басейнова дирекция признаха, че все пак има теч от кораба. Проби, взети в петък, но с излязъл вчера резултат показаха, че във морето има завишено съдържание на нитритен азот. Вчера бяха взети и нови проби.

Миналата седмица от ИА "Морска администрация" именно Живко Петров съобщи, че властите са отхвърлили плана на собственика и застрахователя за освобождаване на кораба и се обмислят други варианти.