Край Камен бряг късно снощи започна акцията по разтоварване на заседналия товарен кораб. Само че и баржата, която трябваше да пренесе азотните торове, също е заседнала, съобщава БНТ. Отделно на това във видео, разпространено в социалните мрежи и публикувано от maritime.bg, се вижда как при операцията част от торовете се изсипват в морето.

Вятърът, вълнението и лошото време допълнително усложняват работата. През уикенда екозащитници алармираха, че всяко едно забавяне може да е фатално, тъй като се очаква влошаване на времето, а това би поставило под риск вятърът да разбие кораба в скалите и целият товар от азотни торове да се излее в морето. Днес се очаква вятърът да се обърне от изток, което може да постави операцията вече в критична ситуация.

Целта на акцията е да се отнеме поне половината от товара от 3300 тона азотни торове, за да може да се вдигне носът и да се премести корабът.

С два крана и два влекача освобождават заседналия край Яйлата Vera SU

С два крана и два влекача освобождават заседналия край Яйлата Vera SU

Операцията е технически обезпечена

Пенко Георгиев, директор на историческия музей в Каварна, заяви, че заседналият кораб не е увредил подводни археологически обекти.

Въпреки че властите отричаха няколко дни, вчера от Басейнова дирекция признаха, че все пак има теч от кораба. Проби, взети в петък, но с излязъл вчера резултат показаха, че във морето има завишено съдържание на нитритен азот. Вчера бяха взети и нови проби.

По корпуса му има пробойни от скалите, в които е заседнал. В момента плавателният съд е укрепен с резервни котви.

Миналата седмица директорът на ИА "Морска администрация" Живко Петров съобщи, че властите са отхвърлили плана на собственика и застрахователя за освобождаване на кораба и се обмислят други варианти. Това провокира спешна заповед на транспортния министър Христо Алексиев операцията да бъде стартирана от българските власти

Товарният кораб, който е собственост на турска фирма, но плава под панамски флаг, заседна в скалите край Камен бряг, в близост до местността Яйлата на 20 септември.

От транспортното министерство заявиха, че тороветете и корабът ще бъдат извозени до пристанище "Варна", където ще останат докато корабособственикът не заплати пълния размер на направените от държавата разходи.